Waarnemingen in de winter 2014-15

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
hansjochem
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door hansjochem »

Howel ik zelf ook liever van mn volken afblijf ben ik wel bij met Jaaps aktiviteiten. Geeft een goed beeld van wat hoe het er uit kan zien!
Using Tapatalk
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Freek »

Hansjochem,

Inderdaad. Ik heb ongeveer drie weken terug nog even een paar kasten los gehad.
Zowel de buckfast bijen als de carnica's die ik toen gecontroleerd heb, hadden nog BRIAS.
Zou me ook niks verbazen als er nu nog steeds aardige broednestjes in de volken zitten.
Ze gaan hard, heel hard, ze waren tot nu toe aan het groeien en veel van mijn kasten zitten vol met bijen.
Een kast die eind augustus op zes ramen zat, omdat het een zesraams volk was met een raszuivere buckfast moer, gekocht van Ferry Bantjes, welke ik toen in een tienraams spaarkast kast heb overgezet die ik naar hem had meegenomen, bezet nu doodleuk 10 raten :mrgreen: 8)
De wintervoorraad heeft er gelukkig niet te veel onder te lijden gehad.
Wanneer ik dat ene raam met broed maar ook nogal wat lege cellen van Jaap zie dan neem ik aan dat in zijn andere ramen of buiten de foto van het raam op het raam meer voer in een brede rand zit anders zou het een probleem kunnen worden, en heeft ie zijn zakje suikerdeeg om erop te leggen nodig, we moeten nog zo'n 3 1/2 maanden tot maart.

Freek
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Jaap v.Popering »

Freek schreef:
Wanneer ik dat ene raam met broed maar ook nogal wat lege cellen van Jaap zie
Volgens mij zijn al deze cellen gevuld met eitjes en larven ..... en inderdaad er zijn twee ramen met broed , en ik denk goed ingewinterd en nu met vijf straten met bijen en zij zitten mooi aan de voorkant . .
Bijlagen
herfst.jpg
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Freek »

Heb net hiveclean gedruppeld, maar passant bij twee kasten voorzichtig even gekeken.
Ik houd andere rassen dan Jaap dus allicht interessant om te lezen:
Bij een Carnica die op 20 ramen zit die een maand geleden nog broed had, even voorzichtig gekeken, er is nog wel broed aanwezig maar wel veel minder dan een maand terug, daarna weer voorzichtig afgesloten.
Zelfde gedaan bij een buckfast schudzwerm die in een zesraams kastje zit. Eigenlijk hetzelfde verhaal, er is nog wel broed aanwezig maar veel minder.
Broedplaatjes ter grootte van een vuist. Kwam madam ook nog tegen. Toen ramen weer heel voorzichtig op hun plek gezet en kastje afgesloten.
De ruimte eromheen hebben ze toch nog op weten te vullen met honing (ik voer al een maand niet meer).
Wat ik eigenlijk denk, met de kou op komst neemt het broed nog meer af. Of de kast helemaal broedloos wordt weet ik niet, maar ik denk dat wanneer je bij zo'n volk met nog maar van die hele kleine stukjes broed oxaal gaat druppen je toch echt wel het meerendeel van de mijten pakt. Waar ik Jaap gelijk in geef, is dat de situatie per seizoen en dan ook nog een keer per volk kan verschillen, m.a.w. 100% zeker kun je het nooit zeggen!

Freek
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door alfa vulgaris »

Er wordt beweerd dat je na de winter max 40 mijten in je volk mag hebben om de zomeroogst zonder problemen te kunnen halen.

Ik schat in dat er in zo'n vuistje broed makkelijk 40 mijten kunnen zitten.
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door jjmvaningen »

Alpha, dat klopt, ik heb inmiddels een 2e actie mierenzuur toegepast. Ook nu vallen er weer veel mijten. Het broedseizoen loopt echt ver door, dit had ik ook niet verwacht. (veel BRIAS in mijn kasten). Groet, Jacques
FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door FerryB »

jjmvaningen schreef:Alpha, dat klopt, ik heb inmiddels een 2e actie mierenzuur toegepast. Ook nu vallen er weer veel mijten. Het broedseizoen loopt echt ver door, dit had ik ook niet verwacht. (veel BRIAS in mijn kasten). Groet, Jacques
Jacques, verdampt dat mierenzuur nog wel goed dan nu??
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door jjmvaningen »

Fles met 60% verwarmen met warm water tot 40graden en dan xxCC (afhankelijk van broed (30cc) en/of honingbak (20cc)) via varroa-boden met keukendoekje. Wel opletten op je eigen gezondheid. Het verdampt in 1e instantie snel, daarna weinig verdamping. (lijkt een beetje op een oxaalzuurverdampingshandeling). groet, jacques
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Freek »

Alfa,

Yep in dat broed kunnen mijten blijven zitten, en die bijen hebben enorm lang doorgebroed dit jaar de kasten zitten vol bijen terwijl we eind november zijn.
Daarom voer ik bij aanwezigheid van broed dan ook ALTIJD een blokbehandeling uit, m.a.w. de afgelopen zondag was de tweede keer druppelen, en komende zondag druppel ik nog eens hiveclean.
Dus drie keer met tussenpoos van een week, zou liever nog 9 dagen doen maar dan zit ik met mijn werk en in het donker druppelen is niet handig.
Wat het resultaat is, is dat alle broed dat aanwezig is, een keer is uitgelopen gedurende een van de behandelingen en dus dat je wel zo dit "meepakt".
Echter het middel bestrijd ongeveer 80% van de mijten.
Ik kan me echter voorstellen dat ik zo nog niet bij 40 mijten in een volk kom domweg omdat er wat volken bij zitten waarvan het mij niet zou verbazen dat er 200 in zitten, gezien de val van 40 / week.
Ik ga ze, zekerheidshalve, rond de kortste dag nog een paar keer druppen met oxaalzuur met tussenpoos van twee weken.

Freek
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Jaap v.Popering »

Het is inmiddels weer 22 nov en je weet natuurlijk nooit of en wanneer ik weer kans zie om dit volkje open te maken .
Er zitten nog wat cellen met gesloten broed welke op de vorige foto nog als larven te zien waren . Ik denk dat net als op de vorige foto moeilijk te zien is of het nu eitjes zijn of de spiegeling van de flits , het merendeel het laatste denk ik .
In de volken welke op 17 oktober geen broed meer in aanwezig was , is dit ook nu weer niet aanwezig .
Bijlagen
broed .jpg
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten