broedschuur

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dag Dirk,

als het kan en mag, wil ik toch nog wat commentaar leveren op je methode. Overigens wil allereerst zeggen dat ik het tof vind dat je jouw bedrijfsmethode uit te doeken doet. Dit was mij in grote lijnen duidelijk, maar nog niet zo gedetailleerd als nu. Ik pas op 2/3 van mijn volken een vergelijkbare methode toe, maar ik ga zeker een aantal zaken uit de door jou beschreven bedrijfsmethode halen.

- De methode is duidelijk op het voorjaar gericht. Dat is een denk ik voor Noord-Nederland ook terecht. De voorjaarsdracht is daar het best en zomerdracht zeer wisselvallig, en helemaal in het buitengebied.
- In het zuiden van het land en België zijn er prima zomerdrachten en zonde om dan je volken te slopen met als nadeel veel honingderving.
- Ik snap nog steeds niet helemaal wat je precies doet doet tegen de zwermstemmng. Alleen (jonge)bijen aftappen? Bij mijn bijen kan dat wel tijdelijk de zwermstemming tegenhouden maar zeer niet helemaal. Mss wel bij buckfast?
- Steeds nieuwe afleggers maken, zwermstemming controleren, afleggers wegbrengen (en in mijn geval nog een voltijdsjob, etc): alles lijkt mij ook nog al bewerkelijk. Zelf ga ik dit jaar nu separators leggen om de zwermstemming te beteugelen.
- Je gebruikt mierenzuur in de zomer (augustus) in de BHK met oude K. Is het niet handiger dat je dit broed verwijderd en in broedschuur hangt. Je bent dan af van mierenzuur!

Tot zover.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op vr 04 dec 2015, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
JP
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

1e helft van juli zet ik van alle volken de moer boven het MR met een raam eitjes en jonge larfjes dan gaat ze gewoon verder met leggen boven het MR anders beginnen de bijen aan haar te trekken om haar terug naar het broednest onder het MR te krijgen en komt er maar weinig nieuw broed boven het MR.
Bovendien moet je alle volken die je opgezet hebt voor juli opzetten zonder broed liefst een schudzwerm behandeld met oxaalzuur zodat dit dan schone volk alleen maar een oxaalzuurdruppel methode nodig heeft in december.
Dirk hoe zit het nu? Voor juli of voor 15 juli?
JP
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Begin juli heb je meestal de volken op 2 broedbakken staan met een broedhoningkamer op boven een MR, als er in die BHK ruimte is voor 4 á 6 ramen broed dan komt het raam met jong broed in die kamer samen met de oude/jonge koningin, als de BHK bijna vol is zet ik een nieuwe met liefst veel uitgebouwde ramen en neem 4 ramen met honing uit de 1e honingkamer als basis voor de koningin die straks op eigen bodem komt.
Wat bedoel je met bijna vol? Met honing of broed? Wat is die 1ste honingkamer?
JP
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door Dirk Blanken »

Jelte hallo,
Ik snap niet dat je het niet snapt.

Bij grote volken ongeveer 1/2 mei, kiep(kijken tussen de broedkamers) ik de volken om te kijken of er doppen aangezet worden daarna

In het voorjaar neem ik op tijd jonge bijen af vooral als het weer tegenzit en er veel jonge bijen ontstaan als die niets te doen hebben veroorzaakt dat zwermstemming dus niet als er voldoende nectar binnenkomt dan kunnen ze aan het werk.
Ik neem dan schudzwermen(oxaalzuur) af en die krijgen rijpe doppen.

Half juni zijn de volken vaak zonder zwermlust, dan let ik vooral op roverij want als er niets valt te halen dan gaat buckfast bij de buren de zwakkere volken op bezoek d.w.z. de vlieggaten verkleinen afh van de grote van het volk.

Je vragen:
In het voorjaar neem ik alleen jonge bijen af als je dit op tijd doet dan lukt dat met Buckfast en gaan ze niet zwermen.
Al jaren heb ik geen echte bromzwermen meer gehad.
Bij Buckfast wisselen ze vaak stil en als het raszuivere koninginnen betreft vind ik dat jammer maar het hoort erbij.

Ik heb veel materiaal en zet veel jonge volken op d.m.v. schudzwermen en een paar te veel vind ik niet erg op die manier kan je wat selecteren en afschaffen wat niet klopt.

Er zijn altijd koninginnen die ik graag wil behouden en als ik ze dan op eigen bodem zet is de enige manier om ze vrij te houden van mijten door ze mierenzuur te geven.
Maar veel koninginnen vervang ik dan en dan krijgen die na 14 dagen ongeveer ook mierenzuur.

De methode voer ik uit 1e helft van juli dus afh van het weer.

Er moet in de BHK ruimte zijn voor 6 ramen nieuw broed anders zet ik er een nieuwe op direct boven het MR.

Het enige wat ik vergat te vermelden in de methode is dat ik de totale schudzwermen behalve kunstraat ook een uitgebouwd raam (één keer belegd)
mee geef.

Ik heb nu 20 % van de volken op 1 bak overwinterd 100% is bij mij onmogelijk terwijl ik toch heel veel jonge volken opzet.
Vaak moet ik volken in het zomer nog een 3e BHK geven die ik in het voorjaar dan meestal weg kan nemen.
Ik zorg dan dat de oudste raten bij een inspectie in de onderste BHK zitten.

Als methoden verschillen praten we vaak langs elkaar heen.

Groeten Dirk.
dertiende
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: broedschuur

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Half juni zijn de volken vaak zonder zwermlust, dan let ik vooral op roverij want als er niets valt te halen dan gaat buckfast bij de buren de zwakkere volken op bezoek d.w.z. de vlieggaten verkleinen afh van de grote van het volk.
OK. Hier is dat pas na de lindedracht. Ervoor nauwelijks problemen.

Je vragen:
In het voorjaar neem ik alleen jonge bijen af als je dit op tijd doet dan lukt dat met Buckfast en gaan ze niet zwermen.
Al jaren heb ik geen echte bromzwermen meer gehad.
Bij Buckfast wisselen ze vaak stil en als het raszuivere koninginnen betreft vind ik dat jammer maar het hoort erbij.
OK. Mijn bijen zijn wel zwermlustiger, maar eenmaal door de zwermstemming is het ook afgelopen. Geen zwermen meer later in het jaar. Ik heb door de jaren heen enkele buckfasten gehad en die wisseling is wel herkenbaar. Maar indien he genoeg K. hebt geen probleem.
Er zijn altijd koninginnen die ik graag wil behouden en als ik ze dan op eigen bodem zet is de enige manier om ze vrij te houden van mijten door ze mierenzuur te geven.
Maar veel koninginnen vervang ik dan en dan krijgen die na 14 dagen ongeveer ook mierenzuur.
Je zou het broed uit deze volken kunnen halen (voordat het uitloopt natuurlijk!) en je ze zijn dan mijtenvrij. Broed in een broedschuur stoppen.
De methode voer ik uit 1e helft van juli dus afh van het weer.
OK. Lijkt mij de juiste periode. Ik doe dat ook. Ik doe dat ook nog later, maar dat is niet handig ivm roven. Of in ieder geval moet je dan geen schudzwermen maken.
Er moet in de BHK ruimte zijn voor 6 ramen nieuw broed anders zet ik er een nieuwe op direct boven het MR.
Als de dracht mee zit kan hier nog veel honing binnen komen en dit zal de oude K. temperen in het leggen. Natuurlijk niet als je een extra bak opzet.
Het enige wat ik vergat te vermelden in de methode is dat ik de totale schudzwermen behalve kunstraat ook een uitgebouwd raam (één keer belegd)
mee geef.
Deels uitgebouwde ramen lijkt mij ook iets beter. Ze kunnen dan iets beter trossen.
Ik heb nu 20 % van de volken op 1 bak overwinterd 100% is bij mij onmogelijk terwijl ik toch heel veel jonge volken opzet.
Vaak moet ik volken in het zomer nog een 3e BHK geven die ik in het voorjaar dan meestal weg kan nemen.
Ik zorg dan dat de oudste raten bij een inspectie in de onderste BHK zitten.
Tja van mij hoeven al die grote volken niet zo. 1 broedkamer (wel vol met bijen!) vind ik perfect en hier kun je prachtig bij met druppelen.
Als methoden verschillen praten we vaak langs elkaar heen.
Ik heb mij best gedaan om zoveel mogelijk methodes naast elkaar te leggen. En ik snap je methode steeds beter. Toch? :D
JP
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten