Golzbeute ZweiPunktNull

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
skoelmans
Berichten:7
Lid geworden op:ma 15 sep 2014, 19:31
Imker sinds:2014
Aantal volken:6
Bijenras(sen):geen idee
Contacteer:
Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door skoelmans » do 05 mei 2016, 17:14

FrancA schreef:
skoelmans schreef:Als trots bezitter van 2 van deze kasten valt me meteen op dat ook hier de plank voor het vlieggat is omgedraaid, net zoals ik dat zelf ook doe. Als je de plank op de manier plaatst zoals het bedoeld is is de kast over de volle breedte open. Veel te groot!!

Ik ga een paar van die plankjes zelf maken met 1, 2 en 3 openingen. Dan kun je tenminste kiezen welke opening je wilt.
Inderdaad!
Aan de andere kant zat standaard geen opening dus heb ik daar zelf een vliegopening gemaakt van 10 cm breed.
RVS schuifjes met drie bij-openingetjes gekocht die daar dan weer precies op passen voor de winter om ongewenst gedierte tegen te houden.
Voor de 2e Golzkast heb ik 2 vliegopeningen van 10 cm naast elkaar gemaakt - waar dan weer 2 van die RVS schuifjes naast elkaar op passen - omdat het bijenvolk dat daar binnenkort in gaat een stuk groter in omvang is.
Kun je ook nog ff een foto maken van die RVS-schuifjes? Daar heb ik ook wel belangstelling voor!

Groet, Sjoerd

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door semar » do 05 mei 2016, 18:10

FrancA schreef:
semar schreef:ik hoop dat je er niet op rekent dat madame zelf haar weg vind uit het kielertje naar de broed raampjes in de golzkast?
maar dat je haar een handje help door haar gewoon over te zetten?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Dan zou ik het Kielertje helemaal uit elkaar moeten trekken met veel broedschade.. :(

Het hele Kielertje bevindt zich met de 2 hk-tjes er bovenop - zonder Kielerdeksel - binnen in de Golzkast - past precies!
Ze kan bijv. bovenuit de Kieler zonder deksel via de onderkant van het deksel van de Golzkast zo naar de Golz broedraampjes wandelen - slechts enkele cm.
Maar einde deze week kijk ik wel even hoe e.e.a. verloopt.
ik ben benieuwd maak er een fototje van, als de moer zonder broed in de kieler zit kunnen ze haar wel eens aan haar lot overlaten?
en redcellen op de ingehangen broedraampjes trekken (die zou ik daar toch op nazien volgende keer dat je er komt.
't is zo'n situatie waar je op je gevoel moet afgaan. ik hoop dat je gelijk heb franca.

Vriendelijke groet]
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » za 07 mei 2016, 09:13

Vanmiddag maar eens kijken en een foto'tje maken.
Het is goed bouwweer.
Ben benieuwd wat ze er van gemaakt hebben.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » za 07 mei 2016, 09:49

skoelmans schreef:Kun je ook nog ff een foto maken van die RVS-schuifjes? Daar heb ik ook wel belangstelling voor!

Groet, Sjoerd
Gevonden bij Honingmagazijn Epe:
Schuifje.jpg
Drie standen RVS schuifje
Schuifje.jpg (57.35KiB)3486 keer bekeken
Dicht, open of 3 bij-openingetjes.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » zo 08 mei 2016, 08:53

semar schreef:ik ben benieuwd maak er een fototje van, als de moer zonder broed in de kieler zit kunnen ze haar wel eens aan haar lot overlaten?
en redcellen op de ingehangen broedraampjes trekken (die zou ik daar toch op nazien volgende keer dat je er komt.
't is zo'n situatie waar je op je gevoel moet afgaan. ik hoop dat je gelijk heb franca.
Gisteren gecontroleerd en alle acht ramen waren mooi uitgebouwd afgelopen 6 dagen.
Vooralsnog lijkt het alsof de Kieler als broedkamer wordt gebruikt en de acht Golzkastramen voor honingopslag.

Geen redcellen op de broedraampjes Semar, wel hier en daar wat gesloten broed omdat in de zes Kieler honingraampjes blijkbaar een paar eitjes waren gelegd tussen de honingopslag.

Over een paar dagen kijk ik nog eens en geef ik ze gelijk meer ruimte in de kast omdat ze de gegeven ruimte zo snel volbouwen.
Misschien klop ik de moer dan uit de Kieler en plaats het Kielerkastje dan in de Honingruimte achter het moerrooster, dan kan de moer niet terug naar de Kieler en kan het broed daar mooi uitlopen.

Misschien dat de moer binnen de komende dagen alsnog besluit om uit de Kieler te komen bij gebrek aan legruimte in de Kieler?
1eGolzVolkUitKieler.jpg
Veel bijen in de 1e Golzkast
1eGolzVolkUitgebouwd.jpg
Alle acht ramen flink uitgebouwd

peter h
Berichten:201
Lid geworden op:vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds:2012
Aantal volken:48
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door peter h » zo 08 mei 2016, 11:39

Haal de kieler latjes en de kielerkast er uit en maak de latjes aan een nieuwe grote ramen vast met een 2 trekbandjes.
Ik zou nu niet wachten op ?????? maar door laten groeien zonder remming.
Nu is het weer er voor en waarom wachten.

Een gezegde is; Hooien als de zon schijnt :whistle:
gr. Peter

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » zo 08 mei 2016, 12:12

peter h schreef:Haal de kieler latjes en de kielerkast er uit en maak de latjes aan een nieuwe grote ramen vast met een 2 trekbandjes.
Ik zou nu niet wachten op ?????? maar door laten groeien zonder remming.
Nu is het weer er voor en waarom wachten.

Een gezegde is; Hooien als de zon schijnt :whistle:
Idd Peter, met wat hooikoortsdruppels dan ;)

Waar dat mogelijk was, zijn raampjes met trekbandjes overgezet zoals hier zes dagen terug bericht.
Het volk heeft in de Kieler overwinterd en alles onder het 3e hk'tje muurvast vastgebouwd.
Helaas worden het dan sloopwerkzaamheden.

De groei mag zonder remming verder en morgen krijgen ze daarom nog eens acht ramen om uit te bouwen.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » ma 09 mei 2016, 15:12

De bastaardmoer 2015 met heldergroen/blauw schildje zat op het vierde nieuwe Golzkastraampje vanaf het Kielerkastje! :be9:

Daarna 2 Kielerraampjes met voornamelijk honing nog uit de Kieler kunnen halen en die met tie-wraps in het Golzkasthoningkamergedeelte geplaatst samen met een paar Golzraampjes met wat kunstraat.

Het Kielerkastjes met broed en nog wat honing achter in het Golzkasthoningkamergedeelte gezet in de hoop dat ze deze leeghalen en het broed dat er inzit met een week of wat uitloopt en het kastje weghaald kan worden.

Hoop ik wel dit volkje niet gaat zwermen de komende weken.
Ik probeer dat te voorkomen door steeds te zorgen voor voldoende ruimte en zwermcellen weg te breken.
Tot nu toe hier nog geen zwermcellen gevonden, maar die kunnen soms erg onvindbaar verstopt zitten, vooral in zo''n Kielertje.

In totaal is de hoeveelheid ramen nu van 8 naar zestien verhoogd - 12 in de broedkamer en 4 in de honingkamer achter het moerrooster.

Over een paar dagen nog maar eens kijken.

De 2e Golzkast is nu bestemd voor de zwerm in het Golzafleggerkastje, maar dan moet dat volk zich daar wel eerst in settelen.

mick
Berichten:458
Lid geworden op:di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds:2016
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door mick » ma 09 mei 2016, 15:38

Mooi verbouwd!
En mooi, interessant verslag van het verdere verloop, ik volg het mee op, ben benieuwd.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Golzbeute ZweiPunktNull

Bericht door FrancA » zo 15 mei 2016, 11:07

Beide Golzkasten zijn nu klaar en bewoond.

In de 2e Golzkast heb ik een mooie grote zwerm ondergebracht waardoor ik het Segeberger-naar-Golz verloopstuk niet heb hoeven gebruiken.
Maar ook voor bijvoeren kan dat nog eens van pas komen!

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 10#p198947

De zwerm had ik eerst ondergebracht in dit Golz 12-raams afleggerkastje en afgelopen donderdagavond in de 2e Golzkast:
ZwermInGolzafleggerkastje.jpg
Golz 12-raams afleggerkastje
Na viereneenhalve dag waren de meeste ramen al aardig uitgebouwd in het afleggerkastje.

Het Golz 12-raams afleggerkastje van Holtermann bleek helaas een tegenvaller omdat de bouwer ervan qua maten de bijenruimten niet gerespecteerd heeft.
De binnenbreedte blijkt krap 26,2 cm waardoor Golzramen (25 cm) te weinig zijruimte hebben.
Reeds aangebrachte messing zijkant-afstandhouders moest ik daardoor eerst verwijderen en de ramen zaten er daarna nog scheef in.
Misschien was dit een maandagochtendexemplaar, misschien is het een structurele ontwerpfout in dit type Golz afleggerkastje.
Voortaan een meetlint mee bij aankloop van dit type Golz afleggerkastje of goed navragen bij Holtermann alvorens te bestellen.

Het breedteprobleem ga ik zelf met wat schuurwerk in orde maken.
Daarvoor moet het kastje wel eerst gedemonteerd worden.
Verbouwingsfoto's volgen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten