Renson imker methode

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Dirk Desmadryl
Berichten:18
Lid geworden op:za 30 aug 2008, 10:39
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Renson imker methode

Bericht door Dirk Desmadryl » do 22 jan 2009, 18:31

In april moet je gewoon ervoor zorgen dat de koningin in de bovenste broedbak terecht komt op 6 bestaande broedramen. De overtollige broedramen hang je in de onderste romp. 3 weken later kan je, wanneer het broed uigelopen is, de oude raten vervangen.
Vulblokken zijn heel interessant, je kunt de ruimte ten alle tijde uitbreiden of verminderen.
Dat de darren niet uitkunnen is eigenlijk geen echt probleem. Bij de wekelijkse controle vliegen de geslachtsrijpe darren meteen omhoog. Sommige imkers maken een darrenuitlaat in hun kast, maar dan kan de koningin er ook uit en heb je het zwermen niet meer 100% onder controle.
De methode 'Imkeren met beperkte broedruimte' heb ik uitgebreid beschrven in mijn cursusboek 'Bijen houden in de 21ste eeuw' Meer inlichtingen te verkrijgen op mijn e-mailadres: dirkdesmadryl(APENSTAART)telenet.be

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door marc » do 22 jan 2009, 21:24

Dag Dirk, er bestaan dus duidelijk nuances in de toepassing van de Rensonmethode. Zo krijgt de moer hier in de RK 1, max. 2 ramen met broed mee, de rest uitgebouwde raat. Juist genoeg om haar aan de leg te houden, een legtempo dat ze dan op de uitgebouwde raat nog enkele dagen kan aanhouden om dan geleidelijk minder te gaan leggen.
Bij jouw valt ze op 6 reeds volledig met broed bezette ramen bijna meteen stil, enkel in uitgelopen cellen kan ze leggen.
Het klassieke Rensonmodel is een gesel voor de darren. Ze om de 9 dagen een minuut de kans geven om snel te ontsnappen werkt niet. Als er 10 darren opvliegen in die korte tijd zijn het er veel. Wanneer het weer tegen zit of wanneer de controle vroeg of na de werkuren 's avonds moet gebeuren, vliegt er zelfs geen enkele dar op.
Bovendien zie je die darren na 5 minuten hulpeloos op het deksel zitten omdat ze zich op de bovenzijde van de kast oriënteerden bij hun eerste vlucht.
vulblokken zijn heel interessant, je kunt de ruimte ten alle tijde uitbreiden of verminderen.

Bedoel je hiermee dat je in de 'Rensonmaanden' soms van je 30000 cellen afstapt ?

Trouwens proficiat met je cursusboek, ik heb er al een tijdje 1 in huis.

Dirk Desmadryl
Berichten:18
Lid geworden op:za 30 aug 2008, 10:39
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door Dirk Desmadryl » vr 23 jan 2009, 10:34

Marc,
Graag een paar verduidelijkingen en antwoorden op je vragen.
1. Bij de start zijn de 6 ramen zeker niet volledig met broed bezet. Er is nog ruimte genoeg voor de koniningin om verder te leggen en bovendien loopt er dagelijks broed uit en komen er nieuwe cellen vrij.
2. Een gesel voor de darren? Mijn darren stellen het uitstekend. Ik open mijn kasten om de week en niet om de 9 dagen. De viriele darren (jonge darren hebben geen behoefte om de kast te verlaten) krijgen dus de kans om eruit te vliegen. Orënteringsproblemen hebben ze niet, darren zijn overal welkom.
Ik weet niet waar dat vooroordeel van die 'arme darren' komt. Maar zo gaat het in de bijenwereld: er moet maar één iemand iets opperen en dat wordt vaak klakkeloos overgenomen. Mijn beweringen zijn gestoeld op jarenlange ervaringen. Trouwens, als je het persé wilt, je kunt altijd een darrenuitlaat in je kasten aanbrengen, maar zoals ik al schreef: de koningin kan er dan ook uit.
3. In principe houd ik me bij 6 ramen (30.000 cellen) en 1 darrenraam. Soms kan het interssant zijn om een vulblok te verwijderen bij koninginnenkweek of om een voedselraam te geven.
Ik zou zeggen: proberen en uittesten! Maar velen beginnen de methoden en gaan er al meteen aan sleutelen en 'verbeteren'. Als het dan niet meevalt, is het omdat de methode niet deugt...
Dirk

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door marc » vr 23 jan 2009, 12:38

Een methode is wat ze is Dirk en nooit feilloos (voor iedereen).
De aanpassing van mij om de darren continu buiten te laten is gebaseerd op de slechte ervaring en de nadelen zoals ik ze in mijn vorig bericht beschreef. Het systeem nu werkt optimaal, ook voor de darren. Darren willen op voedselramen zitten en bij mooi weer buiten kunnen. Als ze dat niet kunnen leidt dat alleen maar tot opstopping van het rooster en onnodige onrust en stress in de kast, of dat nu bij 7- of 9-daagse nazichten is, blijft gelijk.

Dirk Desmadryl
Berichten:18
Lid geworden op:za 30 aug 2008, 10:39
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door Dirk Desmadryl » vr 23 jan 2009, 13:27

Inderdaad, Marc, geen enkele methode is perfect en alles heeft zijn voor- en nadelen. Ik heb er geen bezwaar tegen dat je de darren continu uitlaat, trouwens hierdoor wijzig je niet aan de essentie van de methode. Ik wil er alleen maar op wijzen dat je hierdoor het zwermen niet verhindert. Nazien om de 9 dagen klopt in theorie, maar in realtiet kan er wel eens vlugger een zwerm in de lucht hangen. Nou ja, een grote ramp is het nu ook niet.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door marc » zo 25 jan 2009, 10:18

Ik wil er alleen maar op wijzen dat je hierdoor het zwermen niet verhindert... er eens vlugger een zwerm in de lucht hangen. Nou ja, een grote ramp is het nu ook niet.

Ik denk Dirk dat je mijn eerdere berichten niet goed las.
Ik werk niet met openingen in de Rensonruimte waar de darren, en zeker ook de moer, naar buiten kunnen. Dan kan je het zwermen inderdaad niet in de hand houden.
Hier komen de darrenramen buiten het rooster te hangen waar ze vrij naar beneden kunnen.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door Jaap v.Popering » zo 25 jan 2009, 13:59

marc schreef:
Jaap,

Marian, de buitenste groef van het moerrooster onder de RK is 8 mm breed zodat de darren daar gewoon naar beneden kunnen. Geen opgesloten darren dus.


Marc.

Hoe moet ik dit dan zien ? terwijl je nu schrijft.

Ik werk niet met openingen in de Rensonruimte waar de darren, en zeker ook de moer, naar buiten kunnen.
_________________________________________________________________

Bij het bovenstaande , als de darren er uit kunnen kan toch ook de koningin er uit ?? of hoe werkt dit dan ??

Jaap v P

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door marc » zo 25 jan 2009, 16:11

Ik denk niet duidelijk genoeg geweest te zijn, daarom :
De 'rensonruimte' (+/- 30000 cellen) wordt in mijn geval gevormd door de horizontale moerroosters (onder en boven de RK) èn door 2 verticale moerroosterramen links en rechts naast de rensonruimte.
Hierdoor heb ik buiten de moerroosterramen ruimte waarin de belegde darrenramen kunnen gehangen worden. Onder deze buitenste ramen is de doorgang in het moerrooster 8 mm breed zodat de darren die uitlopen vrij naar beneden kunnen.
Bijkomende voordelen : de bijen kunnen rondom aan het broed en kunnen ook stuifmeel opslaan naast het broed. Vulblokken vind ik een verkwisting van nuttige ruimte.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door martin b » zo 15 feb 2009, 20:22

Misschien een beetje laat, maar soms schiet je zo wat te binnen.
Hier zijn verschillende aspecten van de Renson methode toegelicht, maar een ding niet.

Stuifmeel, en dan bedoel ik de hoeveelheid. Normaal heeft een bijenvolk 35-50 kilo per jaar nodig, maar bij beperking van het broed, is er ook minder stuifmeel nodig. Als dat 10-20% of meer is, dan is dat best veel.

Imkers in een drachtarm gebied zouden daar hun voordeel mee doen.
Of zie ik dat verkeerd.

martin

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Renson imker methode

Bericht door marc » zo 15 feb 2009, 22:51

Dat is inderdaad zo, Martin .
Maar bij de meesten is de periode waarin deze methode wordt toegepast (april-juli) de rijkste stuifmeelperiode van het jaar.
Dat resulteert dan in overschotten aan stuifmeel in de onderbak. Wanneer de moer daar in juli terug toegang toe krijgt, komt ze in een paradijs van stuifmeel terecht. Dit is alleen maar in het voordeel van de komende generaties jonge bijen.
Veel andere volken met onbeperkt broed hebben op datzelfde ogenblik een stuifmeelvoorraad amper voldoende om enkele slechte dagen te overbruggen.

Mijn keuze voor de Renson-methode gaat dan ook veel verder dan het zorgen voor een vlotte zwermbeperking en een hogere honingopbrengst. Het is een prachtig instrument in de strategie naar de opbouw van vitale winterbijen (of vitale voedsterbijen van de winterbijen).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten