The Rose Hive Method

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » za 12 jul 2014, 21:19

Je kan daar dan wel om lachen Alex, maar ik heb van van mijn bijenleraar geleerd dat onbevruchte moeren eerst de gewenste darren uitzoeken via een geschikte darrenverzamelplaats en aldaar een stofje produceren waarna de darren pas in actie komen.
En dat er in de daaropvolgende bevruchtingsvlucht in lucht ook nog verdere darrenselectie kan plaatsvinden.

Dus volgens jou werkt dat anders?
Dan hoor ik graag hoe dat volgens jou allemaal in zijn werk gaat.
En heb jij daar dan uitgebreid onderzoek naar gedaan of is het iets waarvan jij zelf gelooft dat dat zo is?

En heb je wellicht dan ook nog een plausibele verklaring voor het feit dat bijenvolken op dat door jou aangehaalde Australische eilandje nog steeds goed overleven als bevruchtingen door darren allemaal 'toevallig' zouden zijn?

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » za 12 jul 2014, 23:26

Een bronstige moer hoeft als er voldoende darren zijn,niet op zoek naar een darren verzamelplaats.
Zo gauw ze de kast uit gaat zijn bij alle volken in de onmiddelijke omgeving alle darren in rep en roer en kiezen massaal het luchtruim.
Ik heb ooit in mijn achter tuin een koningin op bruidsvlucht zien gaan,die recht boven me op een meter of 8 werd bevrucht en de dar die de geslaagde paring uitvoerde viel naast me op de grond.
Zou je b.v een Apidea in een gebied plaatsen waar niet veel bijen volken zijn,dan pas gaat de bronstige koningin op zoek naar een darren verzamelplaats.
Ze kan daarbij aanzienlijke afstanden afleggen.
Hier in mijn omgeving barst het van de darren,er zit hier een imker met een paar volken op nog geen 500 meter afstand van mijn tuin.
Elke bronstige moer hoeft hier niet ver te vliegen want dan is ze al onderschept door massa s darren die om haar vechten.
Bruidsvluchten duren hier dan ook hooguit een minuut of 10 vanaf het moment van kast verlaten tot terugkomst bij de kast.

Vorig jaar stonden kastjes van mij op Bevruchtings-station De Hoven.
Het was toen erg winderig en fris.
Veel te riskant voor een koningin om ver te vliegen en de darren vliegen dan ook geen grote afstanden.
Alle bevruchtingen hebben toen plaats gevonden in de direkte omgeving van het bevruchtings-station.

Dit mooie filmpje laat perfect zien hoe dicht bij de kasten een moer kan paren en helemaal niet op zoek gaat naar een veraf gelegen darren verzamelplaats.
Of er moet een darren verzamelplaats zijn boven de kasten :D

http://www.youtube.com/watch?v=FaJ3K9qRVwo

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: The Rose Hive Method

Bericht door hansjochem » zo 13 jul 2014, 00:51

Alex Mönch schreef: Ik heb ooit in mijn achter tuin een koningin op bruidsvlucht zien gaan,die recht boven me op een meter of 8 werd bevrucht en de dar die de geslaagde paring uitvoerde viel naast me op de grond.

Jij hoeft niet naar specsavers! :mrgreen:
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » zo 13 jul 2014, 08:15

Mmm.., oké, dan is mijn kennis van hoe moerbevruchting in zijn werk kan gaan nu bijgewerkt.
Dankjewel voor de informatie.

Dus geldt voor darren:
Wie het eerst komt, het eerst maalt.., euhhh.., ..sterft! ;)

Zit ik nog met mijn vraag over hoe die bijenvolken op Kangaroo Island met een genetische variatie van slechts 6 sexallelen weten te overleven zonder een of ander selectiemechanisme?

Zoals Ewout al schreef is de kans op inteelt bij de bijenvolken bij Tim Towe's methode dus verwaarloosbaar doordat hij met Ierse inheemse bastaardbijen werkt met niet-homozygote ouderparen waardoor een schier eindeloze genetische darrenvariatie ontstaat.
De kans op inteelt bij jouw homozygote p moeren is dan juist wel weer erg groot.
2 erg verschillende teeltomstandigheden die je niet zomaar met elkaar kunt vergelijken.

Is het wellicht zo dat de verarming van genetische variatie en eigenschappen mede door kunstmatige Buckfastteeltijnen mogelijk op termijn ook zorgt voor verarming van genetische variatie en eigenschappen bij bastaardbijenvolken door een te grote aanwezigheid van Buckfastdarren?
Dat het daarom idd verstandig zou zijn als Buckfastbijenhouders zo weinig mogelijk darrenbroed in hun bijenvolken laten ontstaan?

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » zo 13 jul 2014, 09:28

hansjochem dat was in de tijd dat mijn ogen nog goed waren en ze me Arendsoog noemden....nu noemen ze me Momfert de mol :D

FrancA,ik ben er nu wel klaar mee met dit inteelt verhaal.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA » zo 13 jul 2014, 09:49

Alex Mönch schreef:FrancA,ik ben er nu wel klaar mee met dit inteelt verhaal.
Alex, begrijp ik, en e.e.a. is nu gelukkig een stuk duidelijker geworden door de berichtuitwisselingen van de laatste dagen.
:lol:

Dit gaat niet meer specifiek over inteelt:

Hoe zouden bijenvolken op Kangaroo Island met een genetische variatie van slechts 6 sexallelen weten te overleven zonder een of ander selectiemechanisme waardoor de bevruchte moeren aldaar altijd over nog net voldoende genetische variatie beschikken om levensvatbaar broed te kunnen produceren?

Een ander vraag die bij mij opkomt n.a.v. van het lezen van de links over genetica van Alex is:

Is het wellicht zo dat de verarming van genetische variatie en eigenschappen mede door kunstmatige Buckfastteeltijnen mogelijk op termijn ook zorgt voor verarming van genetische variatie en eigenschappen bij bastaardbijenvolken door een te grote aanwezigheid van Buckfastdarren?

Dat het daarom idd verstandig zou zijn als Buckfastbijenhouders zo weinig mogelijk darrenbroed in hun bijenvolken laten ontstaan?

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » ma 08 sep 2014, 11:57

Zojuist de onderste van de 4 broedkamers alle ramen eruit gehaald om het volk terug te brengen op 3 broedkamers(lekker compact)de ramen uit de 1 na onderste broedkamer in de onderste met vaste bodem gehangen.....zo gaan ze de winter in.
Er zit nog volop brias in.....het inwinteren is klaar en ze zijn behandeld met hiveclean.
Laat het voorjaar maar gauw komen :D Ben heel benieuwd hoe zo n sterk volk zich gaat ontwikkelen volgend voorjaar.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Freek » ma 08 sep 2014, 12:28

Alex,

Zo'n dikke kan op de wilg al honing halen ha ha.

Freek

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » di 09 sep 2014, 07:36

Ja Freek,het mooie van vroeg ingewinterde sterke volken is,dat zo gauw er dracht van betekenis is,ze die ook binnen kunnen halen.
Hopen op een vroeg voorjaar,dat net als dit jaar weer veel goede haaldagen geeft.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch » vr 15 mei 2015, 23:43

Momenteel bevindt het spaarkast volk zich alweer op 5 broedkamers,waarvan 3 voor de koningin :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten