gezonde bijen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door Oude Essink »

Hallo LW,
kan snel gaan,.. binnen een paar imkergeneraties is er al veel mogelijk.
Ik zou zulks zeer toejuichen; de enige manier om er op den duur "natuurlijk" mee om te gaan.
Hoe zit dat met die evolutie-snelheid? heeft Darwin of opvolgers daar formules voor ontwikkeld? Hoeveel generaties bijen? Vanuit de populatie biologie zou je wellicht een inschatting kunnen maken. Gevoelsmatig zal dat eerder richting eeuwen dan jaren gaan.
Jij spreekt over een paar "imkergeneraties": hoe lang duurt bij jou een imkergeneratie? als dat 50 jaar is, dan kom je dicht bij mijn "gevoelsmatige" taxatie.
Om het in europees verband te realiseren, zou je dan een paar eeuwen twee soorten bijen moeten houden; bijen waarin je bestrijdt en bijen waarin je de evolutie haar werk laat doen. Als de laatste groep groot genoeg is, kun je de eerste langzaam afstoten: probleem opgelost!!:D..Alle bijen weer gezond!


Afbeelding
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door m.kolsters. »

Dat Kreydt mij aan valt begrijp ik wel,maar dat je op dit hooft stuk met zwaar gif gaat beginnen valt mij tegen(perizin staad een doodshooft op en wil ik niet in mijn kasten).
Mijn honing word elk jaar gecontroleerd,en ik heb nog geen slechte berichten zo als ik nu werk(kuringsdienst van waren)Maar als het allemaal weg moet ga ik rabarber persen en dit over de bijen spuiten dat helpt ook voor de varoa en kost niets,alleen werk.
Maar ik heb niet veel geleerd, alleen ik heb mijn kennis vrij gegeven.Nog een tip doe nieuwe wasplaten in een 6 ramer doe er een koningin in een 5 ramen afslaan van gesloten broed een bak voer en weg zetten(3 km) een mooi nieuw volk zonder varoa inwinteren en geen verdwijn ziekte.
groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door kreydt »

HO,HO Tinus,

Ik val niemand aan. Ik heb grote bewondering voor je elan wat betreft bijen. Als je het gevoel hebt dat ik op de man speel ben je helemaal mis.
Alleen vind ik dat je de andere bijenhouders een beetje als onverantwoorde kwibussen beschouwd. Ieder heeft zijn idee hoe het moet en doet zijn best om de bijen zo goed mogelijk te verzorgen.
Je moet het mij niet kwalijk nemen dat ik steeds terug kom op chemische middelen (Geen zwaar gif, zoals je schrijft) maar dat zijn de enige middelen die de mijten bestrijden en de bijen, bij doordacht gebruik, gerust laten. Al de andere middelen zijn lapjes tegen het bloeden, ze geven nooit een 100% resultaat. Perizin wordt bv gebruikt als controle middel bij het tellen van de rest mijten.

Beste Tinus, indien ik me ten opzichte van jou nogal negatief heb uitgedrukt, mijn grootste verontschuldigingen maar elke vogel zingt zoals hij gebekt is. Ik beloof dus geen beterschap.

Speciaal voor Tinus; Mijn welgemeende imkers groeten en proficiat voor je inzet.

kg
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door m.kolsters. »

Kreydt Elk vogeltje zingt zoals hij gebekt is, ik denk dat we allebij vuurhaantjes zijn niks mis mee.
Als je zegt dat er op perizin geen doodskop op staatheb je het mis,en dan is het echt gif(volgens mij)
Ik wil alleen met zijn alle maar naar gezonde bijen in denk dat dat ook wel kan,als we gaan samen werken(idee uitwisselen)
Groetjes

Tinus Kolsters
't Bakhuis
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door LWPisa »

"Alle bijen weer gezond" zal niet gaan...de natuur is een dynamisch evenwicht waarbij ziekte en resistentie steeds veranderen en ook veel toeval in het spel is. Als we een populatie Varroaresistente bijen hebben en door een klimaatverandering Tropilaelaps (andere nasty mijt) erbij komt of dat door genetische verarming Tracheeenmijt virulenter wordt voor de bij dan krijgen we weer hetzelfde...een harde selectie naar een ander evenwicht met grote verliezen. Als er ook andere factoren als klimaat, dracht of menselijke bestrijdingsmiddelen een rol spelen dan is het een harde en slecht voorspelbare "selectiestrijd".

Ik heb geen idee hoeveel imkergeneraties een Varroatolerante bij vraagt...ik zeg altijd gekscherend een stuk of 3 a 5 van ongeveer 50 jaar (yep Hennie) maar het kan heel hard gaan, binnen een paar jaar kan je met grote verliezen een paar volken hebben die tolerant zijn...alleen hebben die dan weer hun eigen inteelt probleem...misschien zijn ze wel aangepast aan het klimaat in Anatolie en geven ze nauwelijks honing. Als het al lukt om daar een productiebij uit te veredelen en dan ook in grote getale te verspreiden dan gaat het ook even duren.

Het is veel makkelijker om een Varroamijt te kweken die minder schadelijk is voor de bij; veel snellere generatieduur, ongevoelig voor inteelt (ze telen zelf automatich in door broer/zuster paring) en de schadelijke stammen gaan samen met hun gastheer ten onder.

Alleen moeten we dan naast stoppen met bestrijden en stoppen met het vervoeren van bijen/mijten anders krijg je nooit een geisoleerde populatie mijten die zichzelf selecteert op "zachtaardigheid". Het is nogal waarschijnlijk dat 'zachtaardige'
kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door kreydt »

Tinus,

Ik heb nergens geschreven dat op perizin geen doodshoofd staat en ook niet dat het een geen gif is.
Maar coumafos heeft een LD50 van 500, dit is volgens mij geen zwaar gif. Cafeine ( zit in koffie ) heeft een LD50 tussen de 130 en 250. Dus als de EU-normen consequent zouden gebruikt worden, moet op een pakje koffie ( ongeacht de concentratie van de cafeine) een doodshoofd staan en mag niet gebruikt worden als pesticide in de landbouw.
Ik geef toe dat het vergelijk tussen koffie en coumafos, er met de haren bij is gesleurd. Maar een feit is dat het een realistisch voorbeeld is van meten met twee maten.
Dat meemt niet weg dat coumafos een gif is en ik er geen ogenblik zou aan denken het te gebruiken tijdens het 4-uurtje.

kg
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door m.kolsters. »

Ja geen wonder dat mijn moeder morgen 92 wordt ,dat is van de koffie.
Zij lust nog geen thee,maar ik ook niet.
En als we na het slingeren gaan invoeren en dan eerst het broed weg halen ,moeten we dan nog behandelen.
Of toch een probleem minder voor onze bijen,niet van die geurtjes in de kast.
Groetjes

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door maartenkleijne »

LWPisa schreef:

Ik heb geen idee hoeveel imkergeneraties een Varroatolerante bij vraagt...ik zeg altijd gekscherend een stuk of 3 a 5 van ongeveer 50 jaar
Nou dat kan wel korter hoor........

De 'makke' varroa's bestaan al als sub-populatie van de meer virulente.
Beide types streven naar overleven.

Als we virulente willen promoten hebben we nodig:
-grote volken die 's winters doorbroeden
-intensieve bestrijding waardoor de minder virulente steeds weer uitgeroeid worden

NOOT: Beide vormen hebben een voorkeur voor darrenbroed.

Als we de 'makke' varroa's willen promoten hebben we nodig:
-niet te grote volken
-broedpauzes
-niet te intensieve bestrijding want daardoor worden juist de virulente varroa's relatief bevoordeeld

Hypothese: in het darrenbroed hebben de 'makke' (die langer leven en zich minder snel voortplanten) de kans de virulente eruit te concurreren.

Het verkrijgen van een makke varroa-populatie die in staat is de steeds nieuwe invasies van virulente te weerstaan hoeft dus niet vele jaren te duren.

NOOT 2: de virulente stammen worden sowieso altijd steeds weer minder virulent omdat de allervirulentste uitsterven met de immes waarop zij parasiteren.

Conclusie: de varroa-plaag in stand houden is imkerwerk en onnatuurlijk.
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door Gerard van Gastel »

Maarten,
Het verkrijgen van een makke varroa-populatie die in staat is de steeds nieuwe invasies van virulente te weerstaan hoeft dus niet vele jaren te duren.
Vormen die 'makke varroa-populaties' geen bedreiging voor de bijen?
Als we de 'makke' varroa's willen promoten hebben we nodig:
-niet te grote volken
-broedpauzes
-niet te intensieve bestrijding want daardoor worden juist de virulente varroa's relatief bevoordeeld
Ik neem aan dat jij deze methode gebruikt, kun je eens een beschrijving geven van jouw methode? (Dat was uiteindelijk de bedoeling van dit onderwerp)
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door Jaap v.Popering »

m.kolsters. schreef: .Nog een tip doe nieuwe wasplaten in een 6 ramer doe er een koningin in een 5 ramen afslaan van gesloten broed een bak voer en weg zetten(3 km)

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Tinus

Waarom bijen afslaan van gesloten broed ??? Gewoonlijk heb je dan oude bijen , op open broed zitten gewoonlijk jonge bijen , volgens mij geschikter om een jong volkje op te zetten .


Ik wil ook even vermelden dat op Amitraz geen doodshoofd staat , maar een andreas kruis.
Dit in tegenstelling van Perizine

Jaap v P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten