zelfbouw Bremerkast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: zelfbouw Bremerkast

Bericht door FrancA » za 27 feb 2016, 20:59

joselito schreef:
FrancA schreef:Dan worden het waarschijnlijk de Golzkasten van Holtermann.
Ik dacht dat je naar Dadant Blatt ging?
Dat was in 1e instantie inderdaad mijn bedoeling.
Maar toen realiseerde ik mij dat de hk van DB zwaarder is dan de hk van een Segeberger en dat mijn ouwemannenrug dat helaas niet meer zo goed trekt.. :|

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: zelfbouw Bremerkast

Bericht door Kroese » za 27 feb 2016, 22:55

FrancA schreef:
joselito schreef:
FrancA schreef:Dan worden het waarschijnlijk de Golzkasten van Holtermann.
Ik dacht dat je naar Dadant Blatt ging?
Dat was in 1e instantie inderdaad mijn bedoeling.
Maar toen realiseerde ik mij dat de hk van DB zwaarder is dan de hk van een Segeberger en dat mijn ouwemannenrug dat helaas niet meer zo goed trekt.. :|
Dan moet je eens naar de HK van een Dadant Blatt Combi kijken. Die is 159mm hoog, dus 9mm meer dan een simplex HK.
Dat kan toch geen probleem zijn. Bovendien is de BK 10 raams breed, dat schilt in de breedte, en maakt de kast handzamer en lichter.
Zie:
http://www.holtermann-shop.de/index.php ... ea2f85f103

Ik imker al weer vele jaren met de kast (welliswaar omgebouwd naar DuHoKa maat. Die BK Blat heb ik doorgezaagd naar 2 HK's van 150 MM met standaard simplex HK ramen. 2 van die HK's is ook gelijk een DuHoKa bak.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: zelfbouw Bremerkast

Bericht door FrancA » zo 28 feb 2016, 10:52

Kroese schreef:
FrancA schreef:
joselito schreef: Ik dacht dat je naar Dadant Blatt ging?
Dat was in 1e instantie inderdaad mijn bedoeling.
Maar toen realiseerde ik mij dat de hk van DB zwaarder is dan de hk van een Segeberger en dat mijn ouwemannenrug dat helaas niet meer zo goed trekt.. :|
Dan moet je eens naar de HK van een Dadant Blatt Combi kijken. Die is 159mm hoog, dus 9mm meer dan een simplex HK.
Dat kan toch geen probleem zijn. Bovendien is de BK 10 raams breed, dat schilt in de breedte, en maakt de kast handzamer en lichter.
Zie:
http://www.holtermann-shop.de/index.php ... ea2f85f103

Ik imker al weer vele jaren met de kast (welliswaar omgebouwd naar DuHoKa maat. Die BK Blat heb ik doorgezaagd naar 2 HK's van 150 MM met standaard simplex HK ramen. 2 van die HK's is ook gelijk een DuHoKa bak.
Helaas is de Dadant Blatt Combi hk-maat ook een probleem voor mijn rug :|
Naast 9 mm hoger zijn DB hk-ramen nl. ook 8 cm breder.
DB Combi bijenkasten zijn niet van hout, wat deze wel wat lichter maakt, maar kunststof heeft niet mijn voorkeur.

De Golzkasten zijn inmiddels besteld en de uitdaging is nu om mijn bijen daar vanuit Segebergers op een gemoedelijke manier (relatief) in te krijgen :)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: zelfbouw Bremerkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 28 feb 2016, 11:09

Het tillen van volle kasten en honingkamers zijn een aanslag op je rug en andere delen van je lichaam. Sommige mensen zijn goed gebouwd en hebben een kaarsrechte en ijzersterke rug. Dat schilt. Het beste is toch om lage honingkamers te gebruiken of nog beter kasten zonder hoogsels (wel op een goede werkhoogte). Mij lijken de Golz kasten ideaal en als je ruimte hebt en niet hoeft de reizen why not?
Ik ben 192 en dus nogal groot en volken die op de grond staan, is een probleem. In december had ik 30 kasten behandeld met op een goede werkhoogte en geen centje pijn. Dan heb ik op mijn andere stand waar de volken maar op 1 pallet hoog staan behandeld en ik na 2 volken voelde ik mijn rug al. Dit jaar ga ik dus op al mijn stand goede stelingen maken.
JP

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zelfbouw Bremerkast

Bericht door Dirk Blanken » zo 28 feb 2016, 21:47

Jelte een bijenkast is altijd onhandig voor de rug.
Alleen de golzkast en andere vergelijkbare kasten kan je op de juiste hoogte zetten maar dan moet je vaak ook nog reiken voorover buigen.

Ik heb al mijn segebergers op 40 cm hoge bankjes staan waarop 3 volken kunnen en laat dan liefst de middelste plaats onbezet zodat ik van de zijkant kan werken

Eigenlijk is het werken met bijen altijd belastend voor de rug zeker als je er een paar meer hebt.
Ideaal tillen is dicht bij je lijf en met gebogen knieën dat lukt niet met bijenkasten.

Mensen zijn gewoon te lang geworden, kleine kereltjes hebben minder vaak een slechte rug.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: zelfbouw Bremerkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 29 feb 2016, 09:07

Mensen zijn gewoon te lang geworden, kleine kereltjes hebben minder vaak een slechte rug.
Klopt!
JP

mick
Berichten:458
Lid geworden op:di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds:2016
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Retie, Kempen
Contacteer:

Re: zelfbouw Bremerkast

Bericht door mick » ma 29 feb 2016, 09:36

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Mensen zijn gewoon te lang geworden, kleine kereltjes hebben minder vaak een slechte rug.
Klopt!
Daarom dat ik met dit type kast ga beginnen, ben 190 cm en geen bodybuilder.

Misschien maak ik het mezelf moeilijk dat ik met deze ga beginnen, maar we zien wel waar we uitkomen, komt wel goed.

mick
Berichten:458
Lid geworden op:di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds:2016
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Retie, Kempen
Contacteer:

Re: zelfbouw Bremerkast

Bericht door mick » ma 29 feb 2016, 09:38

De bremerkast van dit topic, ben ik niet 100% tevreden van.
Ga ze in 2 zagen en er 2 afleggerkasten van maken.

Ben begonnen om er ééntje van thermowood te maken, was een tip die ik oppikte van Johan in een ander topic en zo'n hout had ik dus nog liggen.
De kast wordt nu ook veel beter op de mm nauwkeurig gemaakt.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: zelfbouw Bremerkast

Bericht door joselito » ma 29 feb 2016, 09:44

mick schreef:Misschien maak ik het mezelf moeilijk dat ik met deze ga beginnen, maar we zien wel waar we uitkomen, komt wel goed.
Mijn ervaring is dat het tillen zelf niet zo belastend is voor de rug. Dat kun je trouwens ook met gewone kasten tot een minimum beperken.
Maar als ik lange tijd voorover gebogen moet staan om kasten na te kijken, dan moet ik wel regelmatig een rustpauze inlassen.
Dus de standen waar de kasten opstaan hoger maken is zeker een verbetering.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: zelfbouw Bremerkast

Bericht door semar » ma 29 feb 2016, 10:32

vegeet ook de bodem niet, mijn stand was nieuwgemaakt prachtig op hoogte (kniehoogte),
echter de afgelopen 20 jaar is de hele stelling 20 cm in de prutgrnd gezakt, wat inderdaad vooral bij het behandelen
(voorover staan) uitemate pijnlijk kan zijn ( de boomstam is dan ook om 10 min bij te komentussen de de behandelde kasten).

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten