Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door imker Marinus »

joselito schreef:
imker Marinus schreef:Ik haal uit je verhaal geen reden waaruit blijkt dat het onmogelijk is om klanten te garanderen dat de was die ze kopen zuivere bijenwas is
Mijn punt is dat ik twijfel of het aanbod aan zuivere bijenwas kan voldoen aan de vraag. Zonder invoer gaat dat waarschijnlijk niet en dan moet je gaan invoeren uit landen waar ze het niet zo nauw nemen.
Ok, maar dan wel die was controleren. Die moeite moet dan genomen worden om problemen te voorkomen.
imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door imker Marinus »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Mijn punt is dat ik twijfel of het aanbod aan zuivere bijenwas kan voldoen aan de vraag. Zonder invoer gaat dat waarschijnlijk niet en dan moet je gaan invoeren uit landen waar ze het niet zo nauw nemen.
Zie ook mijn vorige bijdrage. Mee eens Jos. Ik denk ook met name dat er geen wasproducent op allerlei imkertjes met 30 a 40 kilo was zit te wachten. Veel te tijdrovend.
Ai, ai, ai. Ik geloof het best hoor, dat de vraag groter is dan het aanbod. Ik begrijp ook dat bijmenging niet altijd een probleem hoeft te zijn. Maar vermeld de bijgemende producten dan wel bij de ingrediënten. Het zou mooi zijn wanneer het op de een of andere manier toch lonend is voor een partij om wel die 30 a 40 kilo was van "imkertjes" te verwerken. Er zijn genoeg imkers met nog minder was (die met 1, 2 of 3 kasten). Voor hen is het al helemaal zaak dat ze goede was kunnen kopen. Eenmaal de verkeerde was en heel je seizoen is naar de knoppen.
szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door szx2js »

Om de kwaliteit van kunstraat voor 100% te kunnen garanderen, zul je niet kunnen volstaan met steekproefsgewijze controles van de geïmporteerde blokken was. Een steekproef geeft slechts de kwaliteit weer van het monster en niet van de rest van de partij. Voor een betrouwbare 100% meting heb je grote volumes homogene vloeibare was of gemengde waskorrels nodig, m.a.w. vloeibare was in een zeer grote hoeveelheid, die bovendien goed gemengd (geroerd) is, zodat het gehele volume dezelfde homogene samenstelling heeft. Daarna bemonsteren en daarna meerdere onderzoeken plegen.

Op dit moment wordt er waarschijnlijk uitsluitend via steekproeven gecontroleerd op gewasbeschermingsmiddelen, waarvan men weet heeft dat die risico's vormen voor bijen of bijenbroed. Mogelijk wordt er niet gecontroleerd op "water bij de wijn doen", zoals uit het Belgische officieuze verslag blijkt, namelijk het bijmengen van andere vetten, zoals stearine en paraffine. In Duitsland is een partij honingkamerkunstraat in 2016 op de markt gebracht, die voor 100% bestond uit paraffine, de producent is beboet.

Het is nog de vraag of een 100% betrouwbare controle haalbaar is in het productieproces van kunstraat en of het betaalbaar is. De kwaliteit bij de bron garanderen via een certificeringssysteem is ook niet haalbaar in landen als China en Afrika.

Er blijven volgens mij maar twee oplossingen over, indien je 100% betrouwbaarheid wil hebben:
1. laat de bijen natuurraat bouwen en hergebruik later deze was (zie 2)
2. ga gezamenlijk eigen was inzamelen (werk samen met bevriende imkers of als vereniging) en laat daar je eigen kringloopkunstraat van produceren. Uiteraard kan de vereniging ook een kunstraatpers aanschaffen voor de leden.

Hierbij moet je weer vertrouwen hebben in je eigen collega-imkers en er vanuit gaan dat ze geen oneigenlijke varroabestrijdingsmiddelen gebruiken.
imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door imker Marinus »

szx2js schreef:Om de kwaliteit van kunstraat voor 100% te kunnen garanderen, zul je niet kunnen volstaan met steekproefsgewijze controles van de geïmporteerde blokken was. Een steekproef geeft slechts de kwaliteit weer van het monster en niet van de rest van de partij.
Een steekproef kan wel degelijk een betrouwbaar beeld op leveren van een partij geïmporteerde blokken was. Het is precies voor te rekenen hoeveel blokken gecontroleerd moeten worden om met, bijvoorbeeld 95%, zekerheid een uitspraak te kunnen doen over de kwaliteit. Ik zal je daar (als werkzaam statisticus) maar niet mee vermoeien. Misschien dat er dan eens een fout blok door de controle glipt. Dat zal echter niet zulke grote gevolgen hebben als we dit jaar hebben gezien, met getroffen imkers in Duitsland, Frankrijk, België en ons eigen land.

Dat neemt niet weg dat het maar de vraag is of dat haalbaar is, die controles, ze kosten immers geld. Ik kan dat niet goed inschatten. Het kan goed zijn dat je gelijk hebt met je idee dat het beter is gezamenlijk was in te zamelen. Persoonlijk zou ik liever was kopen van mijn eigen vereniging, of van een imker/groep imkers met een eigen kringloop, dat voelt beter. Eer ik in een winkel koop wil ik toch meer weten van de herkomst.
szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door szx2js »

je hebt helemaal gelijk, ik heb ook statistieken in mijn vakkenpakket gehad. Ik wilde alleen het idee wegnemen dat 100% betrouwbaarheid haalbaar is.
Daarnaast zijn er m.i. te veel bedrijven, die kunstraat produceren op basis van niet Europese ruwe was. Voor het varroatijdperk was er waarschijnlijk nog redelijk schone was te verkrijgen, maar die wordt steeds zeldzamer.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

In Duitsland is een partij honingkamerkunstraat in 2016 op de markt gebracht, die voor 100% bestond uit paraffine, de producent is beboet.


Ok interessant. Heb je een link?
JP
szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door szx2js »

Jelte Pieter,
Link: http://imkerverbandrheinland.de/cms/wp- ... Handel.pdf

Op het Duitse forum wordt tevens gemeld dat er dit jaar alleen al 32 ton aan kunstmatige bijenwas is ingevoerd. M.i. is de productieketen niet schoon te houden en komt dit niet meer goed. We moeten vanaf nul weer beginnen met verzamelen en kleinschalig omzetten naar kunstraat.
imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door imker Marinus »

szx2js schreef: Op het Duitse forum wordt tevens gemeld dat er dit jaar alleen al 32 ton aan kunstmatige bijenwas is ingevoerd. M.i. is de productieketen niet schoon te houden en komt dit niet meer goed. We moeten vanaf nul weer beginnen met verzamelen en kleinschalig omzetten naar kunstraat.
Nuttig dat zulke informatie gedeeld wordt. Het zou goed kunnen komen, het schoonhouden van de productieketen, door controles (net zoals controles op pesticiden in was). Maar je voorstel klinkt aantrekkelijker. Maar zijn alle imkers van dit probleem op de hoogte zijn? Het lijkt me dat er genoeg zijn aan wie de problematiek compleet voorbij is gegaan. Vanuit de vereniging waar ik lid van ben zijn ook geen waarschuwingen uitgegaan. Koninginnentelers die ik spreek waren wel op de hoogte, net zoals de winkeliers. Ik ben bang dat het gros van de imkers nog steeds naar de winkel stappen voor kunstraat en het aanbod uit de huidige productieketen zal nog wel even blijven bestaan. Gelukkig besteedt de NBV er wel aandacht aan, maar de boodschap dat dit probleem gevolgen kan hebben voor hoe we aan onze was komen is nog niet uitgedragen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik zou graag willen weten of er mensen hier zijn die nog geëxperimenteerd hebben met nieuwe lotnummers. Vooral de nieuwe lotnummers met 213.... Zijn er imkers die deze loten al in de volken hebben hangen? Stuur mij aub een pb.

vr. gr.
JP
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Jelte Pieter,
Link: http://imkerverbandrheinland.de/cms/wp- ... Handel.pdf

Op het Duitse forum wordt tevens gemeld dat er dit jaar alleen al 32 ton aan kunstmatige bijenwas is ingevoerd. M.i. is de productieketen niet schoon te houden en komt dit niet meer goed. We moeten vanaf nul weer beginnen met verzamelen en kleinschalig omzetten naar kunstraat.
Dank!!

Tja ik vrees er ook voor. We zullen heel goed na moeten denken over hoe we schone was in onze volken kunnen houden. Was is het beginpunt van al onze producten en we zullen vanaf nu aan veel preciezer en nauwgezet de wasketen in de gaten moeten houden. Een taak voor de imkerverenigingen omdat in goede (was)regels te gieten!

ps ik ga mss ook zelf terug mijn waswafels maken.
JP
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten