Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Primus
Berichten: 1044
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Primus »

Hier heeft de vereniging enkele jaren geleden zelf een waswafeltoestel aangekocht, een slimme en efficiënte aankoop iedereen kan zijn eigen was er mee gaan wafelen.Hierdoor is verzekerd dat hij goede was heeft en als die al bezoedeld zou zijn door iets dan heeft hij dat zelf gedaan, dan is het eigen schuld dikke bult. Het toestel staat bij een imker die als vrijwilliger dan meewerkt en zijn onkosten via de vereniging mag inbrengen.
Uit ervaring weet ik als je tijdig je ramen vervangt je meer dan was genoeg hebt zodat ge er geen bij te moet kopen.

MVG CP
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door ErikS »

primus, welk lossingsmiddel gebruiken jullie? had begrepen dat ook door toepassen van zepen problemen zijn ontstaan met gekochte kunstraat. grtz Erik.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door FrancA »

Primus schreef:Hier heeft de vereniging enkele jaren geleden zelf een waswafeltoestel aangekocht, een slimme en efficiënte aankoop iedereen kan zijn eigen was er mee gaan wafelen.Hierdoor is verzekerd dat hij goede was heeft en als die al bezoedeld zou zijn door iets dan heeft hij dat zelf gedaan, dan is het eigen schuld dikke bult. Het toestel staat bij een imker die als vrijwilliger dan meewerkt en zijn onkosten via de vereniging mag inbrengen.
Uit ervaring weet ik als je tijdig je ramen vervangt je meer dan was genoeg hebt zodat ge er geen bij te moet kopen.

MVG CP
Een mooi initiatief!
Dat zou voor mij een reden zijn om lid te worden van een bijenhoudersvereniging.
Naar mijn weten is er in Nederland (Apeldoorn?) nog geen bijenhoudersvereniging met een wasfeltoestel voor gebruik door leden?, maar het kan zijn dat ik daar onvoloende van op de hoogte ben.
szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door szx2js »

NBV afd Bussum, vlak bij de A1
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door FrancA »

szx2js schreef:NBV afd Bussum, vlak bij de A1
Verleidelijk maar toch nèt iets te ver weg voor mij :)
Primus
Berichten: 1044
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Primus »

ErikS schreef:primus, welk lossingsmiddel gebruiken jullie? had begrepen dat ook door toepassen van zepen problemen zijn ontstaan met gekochte kunstraat. grtz Erik.
Ik geloof dat het water is waarin aardappelen werden gekookt.


MVG CP
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door joselito »

ErikS schreef:primus, welk lossingsmiddel gebruiken jullie? had begrepen dat ook door toepassen van zepen problemen zijn ontstaan met gekochte kunstraat. grtz Erik.
Eric, je loopt een aantal jaren achter. Vroeger met de metalen gietvormen had men een losmiddel nodig. Daar werden een aantal dingen voor gebruikt zoals oa zeepsop. In de handel is er ook een middel dat wabelos heet en ik denk dat het van aardappelzetmeel gemaakt is.
Het grote nadeel was dat de waswafels nat uit de vorm kwamen en dat je ze dus moest laten drogen, anders kreeg je schimmel tussen de wafels. Bovendien hielden de bijen niet zo van zeepsop, dus werden de wafels soms afgespoeld en dan te drogen gelegd.
Dan zijn een 30 tal jaren geleden de gietvormen op de markt gekomen met aan de binnenkant siliconen. Deze moeten gekoeld worden anders duurt het veel te lang voordat de wafels voldoende afgekoeld zijn. Meestal gebeurt de koeling met water.
Het grote voordeel is dat je nu geen losmiddel meer nodig hebt en dat de wafels droog uit de gietvorm komen. Alleen wordt de voorkant van de gietvorm nog met losmiddel ingestreken om de overtollige was die in de waterbak loopt gemakkelijk te kunnen afsteken. Maar de waswafel zelf komt daar niet mee in contact. De man in het filmpje gebruikt niets maar dan is het iets moeilijker om de was aan de voorkant af te steken.
Met een dergelijke gietvorm maak ik gemakkelijk 40 stuks per uur dus na een dag werken heb ik meer dan 30 kg wafels.
Ook hier in de vereniging hebben ze een dergelijke gietvorm en kan ieder die dat wil in de winter zijn waswafels gieten van zijn eigen was.
https://www.youtube.com/watch?v=eY3V5INKG7c
Primus
Berichten: 1044
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Primus »

Primus schreef:
ErikS schreef:primus, welk lossingsmiddel gebruiken jullie? had begrepen dat ook door toepassen van zepen problemen zijn ontstaan met gekochte kunstraat. grtz Erik.
Ik geloof dat het water is waarin aardappelen werden gekookt.


MVG CP

Ook vergeten te melden dat het alleen de randen zijn die ingesmeerd worden, zoals joselito ook zegt.

MVG CP
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door joselito »

http://www.swr.de/natuerlich/bedrohlich ... index.html
Hier vermeldt men dat er in Duitsland 40 ton was op de markt gekomen is als zogenaamde bijenwas uit China maar die enkel bestond uit paraffine en andere bestanddelen om het echt te laten lijken.
Van daar uit is het in België ingevoerd.
Laatst gewijzigd door joselito op wo 05 okt 2016, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Alex Mönch »

40 ton....en niemand kwam op het idee dat dit wel erg veel bijenwas is die eerst maar eens even getest moest worden op echtheid ?????
Hoe ongeïnteresseerd kun je zijn ? Bah
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten