Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door ErikS »

Dat moet je toch met gieten van de raten merken aan de geur en het smeltgedrag....... lijkt me. Bijenwas gedraagt zich op een typische manier omdat het een mengsel is van stoffen.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door m.kolsters. »

ErikS schreef:
primus, welk lossingsmiddel gebruiken jullie? had begrepen dat ook door toepassen van zepen problemen zijn ontstaan met gekochte kunstraat. grtz Erik

Ik heb 20 jaar dubro groen gebruikt wel erg verdund, en nooit een probleem gehad.
Ook heb ik van al mijn klanten alleen maar gehoord dat het goede kwaliteit was.
Tinus Kolsters
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Dirk Blanken »

Door dit schandaal worden een groot aantal onschuldigen benadeeld.
Vooral de doorverkopers van was hebben geen enkel aandeel.

Grotere Imkers kunnen zelf een apparaat aanschaffen maar imkers met een paar volkjes zullen dat in verenigingsverband moeten doen bijvoorbeeld iedereen 50 euro dokken.

Ik heb me zelf een apparaat aangeschaft, ben het gezeur zat, vooral dat het zo lang moet duren voordat de oorzaak bekend wordt gemaakt is heel dom van het Belgische bedrijf.
Nu staan alleen de fabriekjes waar ze de apparaten om zelf kunstraat te maken maken te juichen.

Dirk.
dertiende
Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: RE: Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye »

Dirk Blanken schreef: Nu staan alleen de fabriekjes waar ze de apparaten om zelf kunstraat te maken maken te juichen.

Dirk.
Hopelijk zakt de prijs van die toestellen dan ook een beetje. Ik ben ook kandidaat koper
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: RE: Re: Vervuild kunstraat

Bericht door joselito »

Steve_Delannoye schreef:Hopelijk zakt de prijs van die toestellen dan ook een beetje. Ik ben ook kandidaat koper
Ik heb er 25 jaar geleden een gekocht en ze ziet er nog uit als de eerste dag. Zou ik ze nu willen verkopen, dan kreeg ik waarschijnlijk nog de prijs die er toen nieuw voor betaald heb. Ondertussen heb ik er al honderden kilo's mee gegoten. Dus een slechte investering is dat zeker niet.

Er zijn ook nogal wat prijsverschillen. Een rit naar Duitsland loont misschien in dit geval.
http://bienenzuchtbedarf-geller.de/shop ... graze.html
Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye »

Zo'n toestel staat zeker op het lijstje. Ik had op die site al die goeie koop gezien. Nu eerst voldoende was verzamelen en volgend jaar eentje aanschaffen. Samen met zo inox wastrechter, dat lijkt me ook handig.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door FrancA »

Alex Mönch schreef:40 ton....en niemand kwam op het idee dat dit wel erg veel bijenwas is die eerst maar eens even getest moest worden op echtheid ?????
Hoe ongeïnteresseerd kun je zijn ? Bah
Nie hau! (Goeidag zeg..)
Misschien was die 40 ton geelgekleurde, voor wat wasgeur naast echte bijenwas gelegen parafine wel eigenlijk gewoon bedoeld om daar 'bijenwas'-kaarsen van te maken
Maar ja, die raatmaker kon de Chinese vlagtblief niet goet lesen
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Dirk Blanken »

Ik ken iemand die doet zaken met chinezen en hij gaat voordat de container beladen wordt het controleren en blijft tot de container verzegeld is.

Dat zegt toch wel iets over het arbeidsethos van hen maar je moet wel van tevoren betalen en wat dan als het dan niet klopt.

Met een aantal producten kan dit zo maar met was is dit veel moeilijker.

Dirk.
dertiende
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door joselito »

Dirk Blanken schreef:Ik ken iemand die doet zaken met chinezen en hij gaat voordat de container beladen wordt het controleren en blijft tot de container verzegeld is.
Zo eenvoudig zal het toch niet zijn als je bekijkt hoe lang ze nodig hebben om uit te zoeken wat er met de was scheelt.
Met de Chinezen zou ik op dit vlak sowieso al helemaal geen handel drijven. Ik denk dat onbezoedelde zuivere bijenwas daar een zeldzaam goedje is.
RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door RutgerV »

Naar aanleiding van dit hele verhaal ben ik enkele weken geleden bij 1 van de grootste wasimporteurs van Nederland op bezoek geweest en het overgrote deel van onze was komt uit China. Verder komt er nog een flinke smak uit Afrika, Kameroen in het bijzonder. De was uit Kameroen was totaal anders van geur, dit zou komen omdat daar de volken letterlijk uit de kast worden gerookt voor de was wordt gewonnen.
We moeten in ieder geval niet denken dat de kunstraat die we hier kopen hergebruikte was is van lokale imkers, dat is maar een fractie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten