gezonde bijen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door m.kolsters. »

Jaap op perizin staat een doodhoofd.
En als je de bijen weg zet mogen er gerust oude bijen op ziten, de jongen moeten voor het broed zorgen.
Groetjes

Tinus Kolsters
't Bakhuis
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door LWPisa »

Makke Varroa: Varroa waarmee een bijenvolk niet dood gaat aan een Varroabesmetting.

1 van de kenmerken van zwakke Varroa is waarschijnlijk de relatief geringere voortplanting...maar daarmee zijn ze theoretisch sterk in het nadeel wanneer 2 varianten Varroa bijen exploiteren. Die stam met de grootste voortplanting heeft de meeste mijten en kan zich het best verbreiden naar andere volken al dan niet op darren. Vruchtbare Varroa heeft een betere kans om een nieuwe gastheer te bereiken. Als een grotere vruchtbaarheid samen gaat met een sterker negatief effect dan zijn ze in het nadeel maar alleen als hun gastheer dood gaat en hun gastheren beperkt zijn. Als we gaan bestrijden en/of bijen verplaatsen hebben virulente stammen altijd het voordeel dat ze zich kunnen verbreiden omdat ze een kolonie niet doodmaken en zich steeds naar "schone" kolonies kunnen verplaatsen. Hierbij concureren ze de "makke Varroa" eruit doordat ze meer nakomelingen krijgen.
Als we transmissie van mijten tussen volken/groepen volken zo klein mogelijk maken roeien "aggresieve Varroa" zichzelf met hun gastheren uit, er is dan een sterke selectie op "makke varroa"; waarschijnlijk op verminderde reproductie bij de mijt want dat is een makkelijke en goed erfelijke eigenschap. Of we selecteren op Varroa die een bepaald virus mist ...


Maar over gezonde bijen...
Dit jaar is niet zo best, van de 8 units ben ik er 3 kwijt denk ik.
Maar het kan zeker slechter.

De 2 vliegers met oude moeren zijn weg, 1 jonge moer is weg en de overblijvende 5 hebben jonge moeren: 2 spaarkasten, 1 6 ramer en 2 kirchainers. Het ziet er zowiezo wat mager uit.

Dat komt denk ik een groot deel door de "slechte juli en augustus", ik heb ze redelijk verwaarloosd ook in die tijd en had slechte resultaten met jonge moeren dus had ik ook geen leuke minivolken om slechte vliegers etc mee te verenigen. Ook was het tijdens de sneeuwbesdracht slecht weer dus weinig honing voor de winter.

Dit in tegenstelling tot 2006, een hete zomer met goede jonge moeren en veel sneeuwbes aan het eind...en volledige verwaarlozing tijdens de zomer, ze zijn ook op sneeuwbes de winter ingegaan.

Bij mijn bijen probeer ik me aan paar principes te houden...

1) Bijen die het niet overleven met 1 oxaalzuurbehandeling in de winter doen zowiezo niet meer mee.
2) Ik heb rassen en bastaarden door elkaar en teel na van het beste volk van stand.

Wat het beste is is variabel..vaak zijn dat de "rodige" bastaarden of zweedse buckfast "F2". Hier in West NL lijken bastaarden meer buckfastig met oranje ringetjes terwijl in Driebergen de bastaarden veel "roder" werden. Ik tolereer enige steeklust en als bijen overleven en leuk honing halen vind ik ze goed.

3) Ik koop nooit volken van anderen, alleen moeren.
4) 11 raams spaarkast is de norm, zelden groter dan 2 BK.
5) combo van kunstraat en starterstrips. Oude raat verbrand ik al dan niet als kaars. Vliegers gaan totaal op kunstraat en strips. Bij afvliegers vervang ik zo veel mogelijk oud door kunstraat/strips.
6) Moeren zijn vaak zwermcellen op ramen van haastig gemaakte afvliegers, in een 3 of 6 ramer of "de mooiste kwakers" in Kirchainers of gekochte moeren.
7) Lades altijd in behalve met heel warm weer en dracht


Ik zal blij zijn als het weer begint, ik heb echt zin in tuters en kwakers en gepiel met mini units en vliegers!

L
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door Jaap v.Popering »

[quote]Geplaatst door m.kolsters.

Jaap op perizin staat een doodhoofd.

Dat weet ik ook wel ,maar ik wil enkel duidelijk maken dat jij het gisteren over een schapenmiddel had , en dat daar geen doodshoofd op staat !!!
________________________________

En als je de bijen weg zet mogen er gerust oude bijen op ziten, de jongen moeten voor het broed zorgen.
___________________________________________________________

Tinus

Dan moeten in je nieuwe volkje toch de oude bijen voor het broed zorgen ???


Jaap v P
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door Dirk Blanken »

Pisa,
Jonge moeren kan je beter maken in mei/juni dan hebben ze meer tijd om zelfstandig een harmonieus volkje op te zetten wat goed door de winter komt.
Een echte manier van werken heb je niet, het is een kwestie van ik doe er wat aan als ik tijd heb, en dat wreekt zich op den duur.
Als je in juli/augustus nog nieuwe koninginnen opzet moet je de volkjes helpen door een paar keer uitlopend broed te geven ook in mini's.
Maar spaarkast volkjes die een koningin hebben die in mei/begin juni zijn geboren kunnen twee bakken bezetten voor het inwinteren.
Vroeg beginnen met pielen is mijn advies.
Dirk



dertiende
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door m.kolsters. »

Ja Jaap In onze buurt word amitraz ook gebruikt voor de schapen.
En wie zal het zeggen hoeveel jongen en oude bijen er in een 6 ramer geslagen worden.
Ik ben zeer tevreden met de 6 ramers die ik maak,na 3 weken broed en wie er voor zorgt is niet zo een probleem.
Groetjes

Tinus Kolsters
't Bakhuis
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door LWPisa »

Dirk,

In 2006 waren de moeren van Mei. Ik doe het ook liefst zo vroeg mogelijk maar soms mislukken ze of heb ik toevallig late. Versterken met uitlopend broed doe ik ook. Ik plan ook wel voor de dracht maar doe weinig moeite om een uniforme bedrijfsmethode te hanteren.

In een goed jaar heb ik een kilo of 60-80 honing, als ik een kilo of 4 eet per jaar kan ik een jaar of 15 vooruit ;)

L
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door Gerard van Gastel »

LWPisa schrijft:
Bij mijn bijen probeer ik me aan paar principes te houden...

1)Bijen die het niet overleven met 1 oxaalzuurbehandeling in de winter doen zowiezo niet meer mee.
dat lijkt me geen principe maar een feit.......
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door LWPisa »

Dat is een feit wat volgt uit een principe denk ik. Ik zou ook (uit principe) voor een andere manier van Varroabestrijding kunnen kiezen waarbij ik meer/vaker/anders mijten bestrijd. Als ik een andere methode zou gebruiken zou ik misschien minder mijten hebben en een betere overleving van volken. De keuze van mijn bestrijdingsmethode baseer ik op mijn "principes" ; ik wil geen pesticiden/thymol/mierezuur gebruiken en ook geen darrenraat uitsnijden. Volken moeten het kunnen overleven met 1 mijtcleaning per jaar.

L
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door Gerard van Gastel »

Helemaal duidelijk was het niet:
bijen die het niet overleven kunnen toch ook niet meer mee doen?
maar dat terzijde.

Waarom oxaalzuur in jouw rijtje (ik wil geen pesticiden/thymol/mierezuur ) ontbreekt is me volslagen onduidelijk.
En hetzelfde geldt voor: 'Volken moeten het kunnen overleven met 1 mijtcleaning per jaar'.

Zijn daar goede redenen voor of wat is je bedoeling hiermee?
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: gezonde bijen

Bericht door m.kolsters. »

L.P. ga eens rabarber uit persen(wel snel verwerken 3-4 dagen) en spuit dat is over de bijen dat helpt ook voor varoa,jou manier van imkeren staad mij wel aan.
Maar je moet dit ook nog optijd uitvoeren en niet op zijn beloop laten,en dan het broed er uit snijden en dan inwinteren.
Geen pesticiden maar puur natuur.
Groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 55 gasten