Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:
Re: Vervuild kunstraat

Bericht door jjmvaningen » do 24 nov 2016, 21:34

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
De actie van de NBV is dus absoluut NIET namens de getroffen imkers, die moeten zelf actie ondernemen richting de verkopende partij (=Bijenhuis). Als was wordt verkocht door het Bijenhuis als bijenwas, dan mag daar gewoon geen discussie over zijn dat het dan ook alleen bijenwas is.
Je stelling lijkt mij te kloppen. Aan de andere kant is de NBV een vak-/belangenvereniging voor imkers, en het lijkt mij juist als ze de belangen behartigen van (haar) imkers door in dit geval een schadevergoeding/loostelling af te dwingen voor getroffen imkers.
Dat is nu het paradoxale aan dit gebeuren. De NBV is volledig eigenaar van een verkopende winkel (het Bijenhuis) dat een wanprestatie blijkt te hebben geleverd richting haar leden (en niet-leden) en is daarnaast/anderzijds ook nog belangenbehartiger van diezelfde leden??.
Dat is toch wel bijzonder. :oops:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 24 nov 2016, 22:01

Ja dat is zo....er zit nogal een contradictie in. Echter in zekere zin is het Bijenhuis ook getroffen..... ondanks ze juridisch wellicht verantwoordelijk zijn.
JP

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten:398
Lid geworden op:zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door gijs.v » vr 25 nov 2016, 06:57

Steve_Delannoye schreef:Ondertussen is die oude brief waarbij ze met de vinger wijzen naar de imker en slechte koninginnen en verwijzen naar de "opjuttende imkers" vervangen door een nieuwe versie.


http://www.bijenhof.be/websites/20/uplo ... el%202.pdf
Deze link werkt bij niet!



Gijs met Tapatalk

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door ErikS » vr 25 nov 2016, 07:10

gijs.v schreef:
Steve_Delannoye schreef:Ondertussen is die oude brief waarbij ze met de vinger wijzen naar de imker en slechte koninginnen en verwijzen naar de "opjuttende imkers" vervangen door een nieuwe versie.


http://www.bijenhof.be/websites/20/uplo ... el%202.pdf
Deze link werkt bij niet!



Gijs met Tapatalk

heb de tekst eruit gekopieerd.

Beste klanten,
Wij komen terug op onze eerdere mededeling inzake de problematiek van het hagelschot(broed) die menig imker
sinds enige tijd in de ban houdt.
Als groothandel in bijenteeltproducten en materialen allerhande hebben wij onze volle medewerking verleend aan tal
van officiële instanties die onderzoek voerden naar de mogelijke oorzaken van het hagelschot(broed).
Zoals u weet, dragen wij de kwaliteit van onze producten hoog in het vaandel.
Dit is steeds zo geweest en zal uiteraard steeds zo blijven.
Wij houden eraan u te benadrukken dat de bijenwas die wij aanwenden, onder meer om te verwerken naar
kunstraten / waswafels, pas geschiedt na voorafgaande strenge selectie, controle en analyse van de bijenwas die
wordt aangekocht zodat alleen zuivere en propere bijenwas wordt aangewend voor de productie van onze
kunstraten/waswafels.
De productie van de kunstraten/waswafels geschiedt onder strenge controle van de Federale Overheidsdienst
Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu en de vigerende wetgeving terzake.
Wij hielden eraan u deze belangrijke informatie niet te onthouden daar wij de mening zijn en blijven toegedaan dat
wij u alleen kwaliteitsproducten zonder meer verkopen en zodoende hopen op uw verder vertrouwen te kunnen
blijven rekenen.
Indien wij zelf meer te weten komen omtrent mogelijke oorzaken inzake het hagelschot(broed), spreekt het voor zich
dat wij u dienaangaande verder zullen informeren.
In afwachting hiervan, verblijven wij,
Met vriendelijke groeten,
Voor Bvba Bijenhof,
Haar zaakvoerders,
Dhr. Pascal Deboeverie
Dhr. Jeroen Deboeverie

grtz Erik.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door joselito » vr 25 nov 2016, 13:51

ErikS schreef: Als groothandel in bijenteeltproducten en materialen allerhande hebben wij onze volle medewerking verleend aan tal
van officiële instanties die onderzoek voerden naar de mogelijke oorzaken van het hagelschot(broed).
De mensen die het probleem probeerden in kaart te brengen een brief van een advocaat sturen, dat hebben ze gedaan.
Heilig verklaard zullen ze niet worden maar voor schijnheilig zijn ze goed op weg. :)

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door joselito » zo 27 nov 2016, 11:02

http://www.bayerische-imker.de/aktuelle ... 5-2016.pdf
Hier een adres waar men bijenwas kan laten onderzoeken

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door ErikS » ma 28 nov 2016, 19:42

joselito schreef:
ErikS schreef: Als groothandel in bijenteeltproducten en materialen allerhande hebben wij onze volle medewerking verleend aan tal
van officiële instanties die onderzoek voerden naar de mogelijke oorzaken van het hagelschot(broed).
De mensen die het probleem probeerden in kaart te brengen een brief van een advocaat sturen, dat hebben ze gedaan.
Heilig verklaard zullen ze niet worden maar voor schijnheilig zijn ze goed op weg. :)
TSja, ze heten misschien niet voor niets: "De Boeverie", in het plaatselijke dialect zou dat "Het boevengedrag" kunnen betekenen.....
filosofisch baldadig moment.....

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door ErikS » ma 28 nov 2016, 19:51

ErikS schreef:Even los van de discussie over het lopende onderzoek.
De meeste imkers hebben komend seizoen een probleem met het kopen van betrouwbare kunstraat.........

Wat vinden de forumleden van deze aanpak. Ik heb zojuist een mail naar mijn voorkeursleverancier gestuurd, afgelopen jaar goede kunstraat van hem ingekocht, maar dat terzijde.
Dat ik verwacht komend voorjaar 5 pakken kunstraat van 2 kg te kopen bij hem. En van plan ben van elk pak 2 vellen in te smelten en deze ramen tegen het broednest wil hangen in het voorjaar. Dit om te kijken of de kunstraat goed wordt uitgebouwd en bebroed. Lukt dat dan is de kunstraat wat mij betreft goed. Lukt dat niet dat ik dan de kunstraat wil kunnen retourneren. Leek me wel een faire aanpak om in elk geval zijn mening hierover te vragen. En kan hij mooi laten zien dat hij vertrouwen heeft in zijn product.

Mvg,

Erik.
En mijn leverancier zegt: Prima! Heb nog 2 opties voor je qua leverancier en gaf zijn eigen voorkeur aan. Hij is zelf imker.

Stel: we doen dit allemaal en melden goed resultaat netjes terug. Slecht resultaat ook melden en als extra een hoekje van het pak kunstraat afsnijden voordat je het terugstuurt. Deze firma kan dat dan niet aanvullen en opnieuw verkopen. Opnieuw smelten kan uiteraard maar daar is de lol zo vanaf economisch. Volgens mij is dit een heel efficient darwinistisch proces om slechte leveranciers/producenten snel te smoren....

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Kroese » ma 28 nov 2016, 21:46

ErikS schreef:Opnieuw smelten kan uiteraard maar daar is de lol zo vanaf economisch.
En dan te bedenken dat al die paraffine weer terug in het was circuit komt, misschien iets verdund door de door de bijen gezwete was.
De meeste imkers die geen eigen kunsraatpers hebben leveren toch weer hun was terug aan de handel?
Het is dan toch ondoenbaar voor de handel om die kleine hoeveelheden te testen?
Dan heeft niemand toch nog vertrouwen in de kunstraat van de handel?
We hebben berichten gelezen van Chinese was tot 100% paraffine aangekleurd om het op natuurlijke was te laten lijken.

En wat ik van die onderzoeken al eerder schreef": rekken, rekken, tot de imkers in de winterslaap zitten.
De meeste (kleine)imkers hebben hun verlies al genomen, en gaan niets meer doen wat reclameren betreft. Winnaars zijn de oplichters.


Ben ik blij dat ik al meer dan 35 jaar geen kunstraat meer heb gekocht.
Met uitzondering van die kilo hele grote platen die ik nodig had als mal voor gieten van mijn eigenbouw kunstraat persen.
En het restant van die platen heb ik nog in het originele pak op de kast liggen, voor het geval ik nog eens een pers zou willen gaan maken.
Leuk maar erg veel werk in de winter. Ik heb nu 3 watergekoelde persen van verschillende maten.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door johan » ma 28 nov 2016, 23:27

Er zou nu toch een sterk vermoeden zijn wat de oorzaak is van alle ellende. Een definitieve uitkomst zou dan ook in de buurt komen.
Bijkomend onderzoek spitst zich nu toe op de honing.
Ondanks eerdere berichten dat er geen probleem is met de honing, lijkt men dit nu toch (nog) niet met 100% zekerheid te kunnen zeggen.
Benieuwd wat dat zal opleveren. Stel je maar eens voor..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten