Kieler kweekkastje

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 19 sep 2013, 17:00

Ik heb zo eens drieramers simplex gemaakt van Styrodur en dacht dat het ei van Columbus was, helaas wreten ze er gewoon gaten in na een tijdje.
Spijtig want het was perfect te verwerken en te lijmen met Tec 7 ongelofelijk stevig zagen ze eruit. 1 seizoen heb ik ze kunnen gebruiken en dan moeten wegdoen.
Beste Cyriel,

paar vlugge opmerkingen:
Het 'kadertje' van Roelof is enkel om te voeren. Er komen geen bijen in. Dus in praktijk zal het jaren meekunnen.
Ik heb iets van 10 jaar terug een isolatiekastje, 3-ramer, gemaakt van isolatieplaat (geel styropur zonder al folie).
Bijna elk jaar winter ik daar en volkje op in. Er past een 2L voerbak op.
Van de buitenkant is de houten bekisting heel slecht aan het worden. Aan de binnkant hebben de bijen er grote gaten in geknaagd (omdat ik de volkjes er te lang in liet zitten). Ik heb hier elk jaar een mega goede uitwintering ingehad. De bijen zitter er bijna letterlijk heel warm bij. Ook met strenge winters kost het bijna geen voer en snelle broedaanzet in het voorjaar.

Gr.
JP

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door roelof1945 » ma 30 sep 2013, 19:54

Vandaag de voerpot van de kieler af gehaald ze hebben nu 3 honingkamertjes vol zitten een vierde hoeft van mij niet meer.
Dit is de eerste keer dat ik een reserve koningin op deze manier overwinter het heeft geen mierenzuur behandeling gehad heb geen idee hoe je dit
zou moeten doen.
Wat ik wel doe als het broed is uitgelopen een oxaalzuur kuur, ben zeer nieuwsgierig hoe ze de winter uitkomen.

Vr.groet, Roel

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door FerryB » ma 30 sep 2013, 20:14

roelof1945 schreef: Het zou wel prettig zijn als Kieler ook een voerbakje ontwerpt.

Vr. groet, Roel
Roel, op een Kieler past precies zo'n gele voerbak dat werkt perfect en hoef je niet te klooien met potten zie foto hieronder.
2013-08-15 20.53.32.jpg
Voerbakje op Kieler.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door roelof1945 » ma 30 sep 2013, 20:51

FerryB schreef:Roel, op een Kieler past precies zo'n gele voerbak dat werkt perfect en hoef je niet te klooien met potten zie foto hieronder.
Dit is inderdaad voor mij althans de beste oplossing alle potten en opzet stukken zijn hierdoor overbodig.
Heb het net nog even getest in de schuur de afmetingen kloppen, bij deze bedankt voor de beste oplossing Ferry.

Vr. groet, Roel

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door FerryB » ma 30 sep 2013, 20:57

roelof1945 schreef:
FerryB schreef:Roel, op een Kieler past precies zo'n gele voerbak dat werkt perfect en hoef je niet te klooien met potten zie foto hieronder.
Dit is inderdaad voor mij althans de beste oplossing alle potten en opzet stukken zijn hierdoor overbodig.
Heb het net nog even getest in de schuur de afmetingen kloppen, bij deze bedankt voor de beste oplossing Ferry.

Vr. groet, Roel
Ik doe er wel een stukje doorzichtig plastic tussen zodat alleen de toplat onder de voer opening vrij blijft dan kunnen ze de rest niet vastkitten.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 30 sep 2013, 23:13

gele voerbak dat werkt perfect en hoef je niet te klooien met potten zie foto hieronder
Ik wist dat ook niet (of vergeten?)! Ik heb 100 van die dingen (bij weze van spreken dan). Dankvoor deze handig tip.
Probleem is wel dat het kouder wordt en de bijen s-nachts minder goed of helemaal niet in zo'n voerbak gaan. Dat heb je bij die opzet randjes minder.
Ik zal de siroop er warm in gieten.

gr.
JP

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door A.A. Staals » di 01 okt 2013, 08:02

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
gele voerbak dat werkt perfect en hoef je niet te klooien met potten zie foto hieronder
Ik wist dat ook niet (of vergeten?)! Ik heb 100 van die dingen (bij weze van spreken dan). Dankvoor deze handig tip.
Probleem is wel dat het kouder wordt en de bijen s-nachts minder goed of helemaal niet in zo'n voerbak gaan. Dat heb je bij die opzet randjes minder.
Ik zal de siroop er warm in gieten.

gr.
Ik wist niet dat de kleur van de voerbak van invloed was :lol:
Zie:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... ner#p65218

Als de bijen van de kou niet meer opnemen kun je alleen nog voeren met een pot rechtstreeks op de raatjes.

ad staals

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door roelof1945 » di 01 okt 2013, 12:03

A.A. Staals schreef:Als de bijen van de kou niet meer opnemen kun je alleen nog voeren met een pot rechtstreeks op de raatjes.
Het zelf gemaakte opzetrand met pot heb ik nog niet weg gegooid, kan zo weer terug naar de oude situatie.
Wat wel minder wordt is de afvoer van condens water bij de kieler bij het afnemen van de opzetrand was de binnenkant kletsnat hier heb ik nog geen
oplossing voor.
Misschien eerder invoeren bv augustus bij een hogere temperatuur of ventilatie gaten maken in de opzetrand.
Ik heb nog geen pas klare oplossing hiervoor, maar handig voeren met de gele voerbak is een goede optie.

Groet, Roel

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door FerryB » di 01 okt 2013, 12:41

A.A. Staals schreef:
Ik wist niet dat de kleur van de voerbak van invloed was :lol:
Zie:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... ner#p65218

ad staals
Ad ik denk dat zo'n witte voerbak ook wel goed is hoor :whistle:
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door roelof1945 » wo 09 okt 2013, 15:50

Het bijvoeren is al weer verleden tijd de F1 heeft 3 opzet randen vol gekregen en nu hopen dat het goed de winter overleefd.
Door de nuttige tips op dit onderwerp heb ik er wel vertrouwen in.

Groet, Roel
Bijlagen
IMG_0050.JPG
Winterstand Kieler

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten