Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:
Re: Vervuild kunstraat

Bericht door tomer » di 29 nov 2016, 01:15

Mij werd vandaag ook door het FAVV gevraagd om een staalname van de honing. Helaas zijn de enige 4 potjes die ik heb geoogst al op.
Hopelijk was er inderdaad geen probleem met de honing...

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: RE: Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » di 29 nov 2016, 02:28

Kroese schreef:
ErikS schreef:Opnieuw smelten kan uiteraard maar daar is de lol zo vanaf economisch.
En dan te bedenken dat al die paraffine weer terug in het was circuit komt, misschien iets verdund door de door de bijen gezwete was.
De meeste imkers die geen eigen kunsraatpers hebben leveren toch weer hun was terug aan de handel?
Het is dan toch ondoenbaar voor de handel om die kleine hoeveelheden te testen?
Dan heeft niemand toch nog vertrouwen in de kunstraat van de handel?
We hebben berichten gelezen van Chinese was tot 100% paraffine aangekleurd om het op natuurlijke was te laten lijken.

Als iedere imkervereniging een waswafeltoestel aankoopt dan kan iedereen zijn eigen wafels gaan gieten. Overschotten kunnen dan binnen de vereniging verkocht worden aan beginnende imkers. De keten is zeer kort en de controle hoog. Dit kan de kwaliteit alleen ten goede komen want wie wil het op zijn geweten hebben dat hij slechte was verkoopt aan een beginnend collega.

Door een aantal richtlijnen hierrond op te stellen zou men na een paar jaar toch 100% zuivere bijenwas met lage pesticidenresidu moeten kunnen aanbieden.

Of is dit teveel heisa voor de meesten?

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: RE: Re: Vervuild kunstraat

Bericht door ErikS » di 29 nov 2016, 09:04

Steve_Delannoye schreef:
Kroese schreef:
ErikS schreef:Opnieuw smelten kan uiteraard maar daar is de lol zo vanaf economisch.
En dan te bedenken dat al die paraffine weer terug in het was circuit komt, misschien iets verdund door de door de bijen gezwete was.
De meeste imkers die geen eigen kunsraatpers hebben leveren toch weer hun was terug aan de handel?
Het is dan toch ondoenbaar voor de handel om die kleine hoeveelheden te testen?
Dan heeft niemand toch nog vertrouwen in de kunstraat van de handel?
We hebben berichten gelezen van Chinese was tot 100% paraffine aangekleurd om het op natuurlijke was te laten lijken.

Als iedere imkervereniging een waswafeltoestel aankoopt dan kan iedereen zijn eigen wafels gaan gieten. Overschotten kunnen dan binnen de vereniging verkocht worden aan beginnende imkers. De keten is zeer kort en de controle hoog. Dit kan de kwaliteit alleen ten goede komen want wie wil het op zijn geweten hebben dat hij slechte was verkoopt aan een beginnend collega.

Door een aantal richtlijnen hierrond op te stellen zou men na een paar jaar toch 100% zuivere bijenwas met lage pesticidenresidu moeten kunnen aanbieden.

Of is dit teveel heisa voor de meesten?
Punt blijft dat kunstraat gekocht een veilig product hoort te zijn. En dat kunnen we als imkers op verschillende manieren benaderen. Uitsluiten van de handel door zelf te reclyclen en te gieten is een optie maar voor de meeste verenigingen en imkers niet haalbaar.
Snelste manier is slechte kunstraat (en dus zelf testen door 2 bladen in een volk te hangen en na 6 weken kijken hoe het broed zich heeft ontwikkeld) consequent gewoon terug te sturen naar de handelaar. Die mag het verder regelen met zijn leverancier of de producent. Een handelaar zal liever een goed product verkopen als gedoe met klanten en retourzendingen hebben. De handel met een slechte producent zal snel achteruitgaan en de slechte producenten zitten zo zonder handel.

Mvg,

Erik.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: RE: Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jaap v.Popering » di 29 nov 2016, 09:24

ErikS schreef:
dus stoppen met een slechte producent. De slechte producenten zitten zo zonder handel.

.
Ik wil in het vervolg zo en zo de garantie van mijn leverancier van kunstraat dat deze niet van bedoelde producent vandaan komt .
Boycotten die handel .

Bovendien hoort toch op de verpakking te staan wat er in verwerkt is ....Is dit dan ; Kunstraat van zuivere bijenwas ??? ik denk het niet .

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » di 29 nov 2016, 09:54

ErikS en Jaap, ik ben het volkomen met jullie eens. Maar omdat controle zo moeilijk en duur is is het haast niet te achterhalen wat er precies in zit als particulier. Dat de was uitgebouwd en belegd wordt en de larven goed ontwikkelen is geen bewijs dat je over zuivere was beschikt . Ik deel de bezorgdheid van iedereen maar ik denk dat er altijd charlatans op de markt zullen zijn die ver boel verkloten voor iedereen om er zelf aan te verdienen.
Ik heb sinds deze zomer al veel opgezocht over analyses van was en geen enkele was was 100% zuiver. Daarbij zit dan ook nog was uit andere delen van de wereld met residuen van pesticiden die in Europa niet zijn toegestaan.
Ik hoop dat de verschillende overheden binnen Europa ( of Europa zelf voor mijn part) een waterdicht systeem kunnen opzetten om de boel te saneren. Ik wens alle partijen veel succes maar in de tussentijd ga ik toch zelf mijn waswafels gieten met eigen was

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door ErikS » di 29 nov 2016, 10:07

Ik denk ook niet dat controle de richting is, inderdaad duur en omslachtig. Ook de overheid en instanties zijn erg langzaam, kijk eens naar de percentages die in http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =8&t=31771 worden gegeven, vanaf 2014.

Als je mogelijkheid hebt is volle controle over een eigen wascyclus de beste oplossing. Maar kunstraat zal gekocht blijven worden omdat niet iedereen daar tijd en middelen heeft voor wasrecyclen. Denk dat mijn voorstel gaat werken als veel imkers dit gaan doen. Kwestie van voldoende aantallen imkers die de leveranciers gaan boycotten.

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: RE: Re: RE: Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » di 29 nov 2016, 10:08

Jaap v.Popering schreef:
ErikS schreef:
dus stoppen met een slechte producent. De slechte producenten zitten zo zonder handel.

.
Ik wil in het vervolg zo en zo de garantie van mijn leverancier van kunstraat dat deze niet van bedoelde producent vandaan komt .
Boycotten die handel .

Bovendien hoort toch op de verpakking te staan wat er in verwerkt is ....Is dit dan ; Kunstraat van zuivere bijenwas ??? ik denk het niet .
Dat ze die troep verkocht hebben tot daar.
Maar hun reactie achteraf, alles ontkennen, mensen bedreigen met een aangetekende brief, dat is de reden waarom ik ze nooit meer mijn geld laat zijn.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: RE: Re: Vervuild kunstraat

Bericht door johan » di 29 nov 2016, 10:18

ErikS schreef: Snelste manier is slechte kunstraat (en dus zelf testen door 2 bladen in een volk te hangen en na 6 weken kijken hoe het broed zich heeft ontwikkeld) consequent gewoon terug te sturen naar de handelaar. Die mag het verder regelen met zijn leverancier of de producent. Een handelaar zal liever een goed product verkopen als gedoe met klanten en retourzendingen hebben. De handel met een slechte producent zal snel achteruitgaan en de slechte producenten zitten zo zonder handel.
dat is de wereld op zijn kop. het is de producent die moet zorgen dat de was zuiver is. hij moet die test op het broed doen VOOR hij de was in verkoop brengt, niet de imker.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: RE: Re: Vervuild kunstraat

Bericht door ErikS » di 29 nov 2016, 10:28

johan schreef:
ErikS schreef: Snelste manier is slechte kunstraat (en dus zelf testen door 2 bladen in een volk te hangen en na 6 weken kijken hoe het broed zich heeft ontwikkeld) consequent gewoon terug te sturen naar de handelaar. Die mag het verder regelen met zijn leverancier of de producent. Een handelaar zal liever een goed product verkopen als gedoe met klanten en retourzendingen hebben. De handel met een slechte producent zal snel achteruitgaan en de slechte producenten zitten zo zonder handel.
dat is de wereld op zijn kop. het is de producent die moet zorgen dat de was zuiver is. hij moet die test op het broed doen VOOR hij de was in verkoop brengt, niet de imker.
Dan wordt het tijd dat je de wereld gaat zien zoals hij is. Iets met een schip dat de wal niet zal keren.
Laboratoriumtesten zijn duur, steekproeven geven een resultaat voor de proef, niet voor de bulk en papier is geduldig gebleken.
Dus zal "de handel" vervuilde kunstraat kunnen blijven aanbieden.
Het is aan de imker hierop te reageren, doet een imker dat niet, zijn keus en laat hij het probleem voortduren. Kop in het zand steken is geen verstandige tactiek. Maar doe wat jij wilt, het gaat erom dat voldoende imkers wel actie ondernemen, heel simpele actie.

Oranjedal
Berichten:95
Lid geworden op:zo 23 aug 2015, 21:07
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast, bastaard
Locatie:Drenthe
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Oranjedal » di 29 nov 2016, 11:33

Hoi,

Kunnen de bijen het ook zelf uitbouwen? Met bijvoorbeeld een strip kunstraat van een paar centimeter? Het lijkt me dat er dan steeds meer schone was komt en in de tussentijd hebben de bijen geen problemen met vervuilde kunstraat??
Of is dit te simpel gedacht?

Groet,
Marcel
Groeten,
Marcel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten