Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:
Re: Vervuild kunstraat

Bericht door joselito » di 29 nov 2016, 11:40

Oranjedal schreef: Kunnen de bijen het ook zelf uitbouwen? Met bijvoorbeeld een strip kunstraat van een paar centimeter?
Dat kan perfect. Beter is dat wel te doen in de honingzolders. Darrenraat in de honingzolders maakt niets uit, ze dragen dat even goed vol honing.
In de broedbakken echter gaan de meeste ramen een gedeelte aan darrenraat krijgen. Dat is minder interessant.

BBBeez
Berichten:120
Lid geworden op:di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds:2007
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica (beebreed)
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door BBBeez » di 29 nov 2016, 12:16

Ik heb dit enkele jaren geleden ook geprobeerd. De bijen hadden de honingkamerramen netjes uitgebouwd met natuurbouw. Daarin zat veel darrenraat maar die werd tijdens de voorjaarsdracht niet met honing gevuld. Wel de werksterraat die er omheen zat. De bijen hielden de darrencellen vrij en gepoets zodat er eitjes in gelegd konden worden maar die kwamen niet want er zat een moerrooster voor.

Bij de zomerdracht werden de darrencellen in de honingkamer wel gevuld. Sindsdien werk ik toch liever met kunstraat in de honingkamer.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Tieme » di 29 nov 2016, 12:26

Ik had hetzelfde gezien idd.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door joselito » di 29 nov 2016, 12:51

BBBeez schreef: Daarin zat veel darrenraat maar die werd tijdens de voorjaarsdracht niet met honing gevuld.
Dat heeft met de grootte van de broedbak te maken. Bij Dadant waar er al een krans voedsel boven het broed zit, komt het niet voor dat ze ruimte in de honingzolder laten. Ze hebben onder ruimte genoeg.
Bij kleinere broedbakken waar het broed tot tegen de toplat zit is dat wel het geval.

Marcje
Berichten:475
Lid geworden op:vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Marcje » do 08 dec 2016, 22:51

Goede avond,

Vandaag stond een mevrouw van het federaal agentschap voor de veiligheid van de voedselketen voor de deur , met als reden dat ze enkel en alleen een controle uitvoeren bij al wie broedproblemen heeft en daarvoor een formulier had ingevuld
Op zich vond ik dit prima en dacht er komt schot in de zaak :D

Ben nu alleen eens benieuwd als er sporen van detergenten ( de reden van hun bezoek ) zullen gevonden worden in mijn potteke honing , en wat dan ??

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door ErikS » vr 09 dec 2016, 07:39

Snap em niet. We hebben problemen met geruimde larven en het uitkomen van broed. En de honing wordt gecontroleerd op residuen?

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Primus » vr 09 dec 2016, 09:18

Marcje schreef:Goede avond,

Vandaag stond een mevrouw van het federaal agentschap voor de veiligheid van de voedselketen voor de deur , met als reden dat ze enkel en alleen een controle uitvoeren bij al wie broedproblemen heeft en daarvoor een formulier had ingevuld
Op zich vond ik dit prima en dacht er komt schot in de zaak :D

Ben nu alleen eens benieuwd als er sporen van detergenten ( de reden van hun bezoek ) zullen gevonden worden in mijn potteke honing , en wat dan ??

Groetjes

Marc
Dan wordt heel uw voorraad vernietigd !!!!

MVG CP

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door johan » vr 09 dec 2016, 12:32

ErikS schreef:Snap em niet. We hebben problemen met geruimde larven en het uitkomen van broed. En de honing wordt gecontroleerd op residuen?
Er loopt in België momenteel een onderzoek naar de aanwezigheid van detergenten in de honing.
Deze detergenten zijn gebruikt bij de productie van de bewuste 'vervuilde waswafels'. aangezien detergenten zowel oplossen in water als in vet, bestaat de mogelijkheid dat deze in de honing zijn terechtgekomen via de was.
in een eerdere communicatie van de FOD werd nog gesteld dat er geen probleem was met de honing. nu lijkt men hier toch enige twijfels bij te hebben. eerder werd ook al gesteld dat de imker verantwoordelijk is en blijft voor de door hem verkochte en geproduceerde honing. alhoewel hij niets kan doen aan een eventuele vervuiling door detergenten via de was is hij toch verantwoordelijk en wordt hij geacht een veilig product op de markt te brengen.
wanneer deze detergenten effectief in een dosis worden aangetroffen die onaanvaardbaar is, zal de imker zijn honing moeten vernietigen en een 'recall' doen.
laat ons hopen dat het zover niet komt, want het zou de ganse sector van ambachtelijke honingproductie in diskrediet brengen met alle gevolgen vandien..

Voor alle duidelijkheid: er wordt niet gezocht naar pesticiden of paraffine. dit onderzoek spitst zich enkel toe op detergenten in de honing.
het onderzoek verloopt nu dan ook bij 2 verschillende instanties: de FOD volksgezondheid, die bevoegd is voor de dierlijke bijproducten zoals was en het FAVV dat bevoegd is voor de voedselketen (=honing).
Ook bij mij zijn ze een honingstaal komen halen. het is heel dubbel: je wil dat dit probleem wordt uitgeklaard. daarom reageer je op de oproep om je te melden. vervolgens wordt je misschien gestraft voor je eerlijkheid en iets waar je niet aan kan doen.
De resultaten zouden pas bekend zijn binnen 3 à 4 weken, dus voor het einde van het jaar moeten we geen nieuws verwachten.

Marcje
Berichten:475
Lid geworden op:vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Marcje » vr 09 dec 2016, 19:21

Ik had er ook een dubbel gevoel bij , ook al vind ik dergelijke controle positief en noodzakelijk
Voor mij is dit geen enkel probleem omdat ik honing heb voor eigen gebruik en familieleden , al mijn kasten zijn geregistreerd zoals het hoort , en de potjes honing waren netjes voorzien van etiketten met de nodige info
Vraag me nu af als dit de meerderheid niet gaat afschrikken om mee te werken aan een enquête zoals het broedprobleem dat hier de oorzaak van was ...

@Johan, bedankt voor de duidelijke info :D

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Alex Mönch » za 10 dec 2016, 01:43

Ik vindt het vervbazingwekkend,dat de prioriteiten niet de juiste volgorde hebben !
Volgens mij komt voedsel veiligheid altijd op de eerste plaats als het gaat om levensmiddelen.
Dat er nu 4,5 mnd na de zomerhoningoogst(voor mij,maar in België waarschijnlijk eerder) vraagtekens geplaatst worden bij de eventuele aanwezigheid van detergenten in geoogste honing, vindt ik op zn zachts gezegd vreemd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten