Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 11 dec 2016, 11:48

Klopt Dekleine. Ik heb dezelfde ervaringen. Een zeer correct communicatie door de FOD.

Hier geldt hetzelfde. Ik werk vrijwillig mee (en ben opnieuw benaderd door FAVV) en ik hoop ook dat ik niet door het FAVV geviseerd wordt. Verder vind ik het zeer belangrijk dat de onderste steen boven komt.

Overigens denk ik toch wel dat al dat onderzoek ergens naar leid en dat dit de enige weg is om orde op zaken te stellen. Had idd een snellere weg gemogen.

Vr. gr.
JP

Wekkie
Berichten:3
Lid geworden op:zo 11 dec 2016, 17:07
Imker sinds:2008
Aantal volken:20
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Wekkie » zo 11 dec 2016, 17:31

Hi,

ik ben het "kunstraat" probleem hier al enkele maanden aan het volgen en heb dan toch maar een account aangemaakt. :)

Wat mij opvalt is dat in mijn geval bijna alle afleggers zeer zwak of dood zijn ( zijn opgestart op het beruchte kunstraat)
Normaal gesproken zijn dit bijen die zelden sterven en uitstekende productievolkeren worden.
Ik heb daarom enkele weken geleden alle was die vrijgekomen is bij het ontzegelen en van het darenraat snijden opgestuurd naar een wasverwerker in Duitsland. (http://www.imkerei-wachsverarbeitung.de ... /index.php)

Hier wordt de was per batch verwerkt tot kunstraat ( of is toch hun bewering).

De drang naar snel geld verdienen is volgens mij het grote probleem aan het worden bij sommige producenten van materiaal. Onze reputatie als imker en producent van een prima natuurproduct gaat naar de vaantjes als we zelf niet terug alles in handen nemen.

gr,

Thomas

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 11 dec 2016, 18:59

Wat mij opvalt is dat in mijn geval bijna alle afleggers zeer zwak of dood zijn ( zijn opgestart op het beruchte kunstraat)
Als je idd niet op tijd hebt ingegrepen (dwz deze raat verwijderen) dan ben je te laat. Spijtig voor de afleggers en al je energie.

Vr. gr.
JP

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door tomer » zo 11 dec 2016, 19:25

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Wat mij opvalt is dat in mijn geval bijna alle afleggers zeer zwak of dood zijn ( zijn opgestart op het beruchte kunstraat)
Als je idd niet op tijd hebt ingegrepen (dwz deze raat verwijderen) dan ben je te laat. Spijtig voor de afleggers en al je energie.
Degenen die vanaf het begin via dit forum of sociale media op de hoogte waren van de probleemwas hebben op tijd kunnen ingrijpen door de ramen te vervangen met goeie was. Volgens mij zijn er velen die pas te laat op de hoogte waren, of nog steeds van niets weten... Imkers die niet in een vereniging zitten of bij een vereniging die de leden niet op de hoogte heeft gebracht...

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door joselito » zo 11 dec 2016, 19:50

tomer schreef: Volgens mij zijn er velen die pas te laat op de hoogte waren, of nog steeds van niets weten... Imkers die niet in een vereniging zitten of bij een vereniging die de leden niet op de hoogte heeft gebracht...
Er was natuurlijk ook het feit dat niemand wist hoe lang het ging duren. Ik bedoel, het kon zijn dat het met de tijd beter werd. Als de zeepsop de reden was kon die misschien afslijten. Dus sommigen keken het gewoon aan, wat achteraf gezien een vergissing was.

Wekkie
Berichten:3
Lid geworden op:zo 11 dec 2016, 17:07
Imker sinds:2008
Aantal volken:20
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Wekkie » zo 11 dec 2016, 20:20

Het ergste van heel de affaire is dat het FAVV over de vloer is geweest en alle kasten heeft nagekeken.
Deze controle was in het kader van vuilbroed bij een naburige imker.
Toen wist ik nog niet van van het probleem met de was en de controleurs zeiden daar ook niks over.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten:398
Lid geworden op:zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door gijs.v » ma 12 dec 2016, 06:58

Onder valse voorwenselen? Dat is helemaal dubieus van zo'n instantie.


Gijs met Tapatalk

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door bee-tree » ma 12 dec 2016, 07:30

Steve_Delannoye schreef:Vervuilde kunstraat seizoen 1 aflevering 521.

Ook hier is het FAVV nog eens langs geweest voor een staalname van de honing.

Wat mij nog meer verbaasd is dat er tot op de dag van vandaag nog steeds geen recall is voor de vervuilde was die verkocht werd. Ondertussen is toch duidelijk dat die was vermengd is met stearine en mogelijk teveel detergent bevat. Zelfs als die stearine niks te maken heeft met de sterfte van larven, dan nog ben ik als imker bedrogen want ik kocht volgens de producent 100% zuivere bijenwas.

Ik vind trouwens dat heel wat andere instanties ook gefaald hebben.

De grootste Vlaamse imkervereniging (konvib) had zeker een activere rol mogen spelen in dit hele verhaal. Vaak werd laat en noodgedwongen gereageerd.
Er heerst duidelijk angst in het kleine imkerwereldje om de koe bij de horens te vatten.
Gr Steve
In Duitsland zitten de imkers met hetzelfde probleem. Daar is de discussie pas
4 maanden later dan in Nederland en België begonnen op http://www.imkerforum.de
namelijk op 25 november 2016 door Michl met de gebruikersnaam Kuden-Imker.
Hij gaf zijn topic de titel: Niederländische Rechtstreit um Wachsverfälschungen.

Ik vertaal één zin van hem in het Nederlands : "In Nederland is de discussie
over valse was al veel eerder begonnen en de vraag is : Welke belangen dient
de Duitse Imkerij Bond (= DIB) eigenlijk ?"

Op Michl's bericht wordt (te ?) snel kribbig (?) gereageerd door imker Golem met :
"De Duitse Imkerij Bond vertegenwoordigt ZICHZELF ; hij zorgt er voor dat
met minimale inzet maximale winst behaald wordt.

Hierop reageert ogenblikkelijk ironisch (?) de bekende imker Josef "der bocholter"
met : "De DIB voert geen PROCESSEN maar verkoopt liever miljoenen
honingpotetiketten.

Imker Rainer, met de forumnaam Beemax, bericht hier op serieus met :
"De DIB moet naast het reeds bestaande "Honingbesluit" ook
'n "Bijenwasbesluit" maken ".

Imker Holmi reageert met: "De Duits Imkerij Bond houdt z'n Mond
om waskaarsen geen slechte naam te bezorgen zo vlak vóór Kerstmis."

("met al die traditionele Kerstmarkten vol toeristen in de Adventstijd, denk ik er bij".
Mond schrijf ik met 'n hoofdletter, NIET omdat in het Duits zelfstandige naamwoorden
met 'n hoofdletter beginnen,
maar omdat ik dan het woordje "grote" er niet vóór hoef te zetten)

Imker McFly, Markus Gann geeft een voorbeeld hoe die Holländer( :o ) te werk gaan.
Hij heeft namelijk een lange OPEN(BARE) brief geschreven aan Maske,
de President van de Deutsche Imkerei Bund,
waarin Maske gevraagd wordt, te accepteren dat er 'n wasprobleem is,
doordat er paraffine en stearine in kunstraat is aangetroffen.

(met Holländer bedoelt hij Belgen !)

Dit zijn de eerste samenvattingen van enige reacties van Duitse imkers op het topic
dat pas op 25 november j.l geplaatst is.
Er staan inmiddels honderden vervolgberichten in het topic.
Misschien is het zinvol samenvattingen er van in ons forum te blijven plaatsen ?

Wat ik tussen haakjes heb gezet, zijn mijn woorden.
P.S. Wat heeft de Voorzitter van de DIB een toepasselijke naam.
Heeft hij 'n "maske" op, vraagt zich 'n Limburger af. :mrgreen:
Zjef :b10:

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door ErikS » ma 12 dec 2016, 08:25

Wekkie schreef:Het ergste van heel de affaire is dat het FAVV over de vloer is geweest en alle kasten heeft nagekeken.
Deze controle was in het kader van vuilbroed bij een naburige imker.
Toen wist ik nog niet van van het probleem met de was en de controleurs zeiden daar ook niks over.
Wanneer was deze controle?

Wekkie
Berichten:3
Lid geworden op:zo 11 dec 2016, 17:07
Imker sinds:2008
Aantal volken:20
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Wekkie » ma 12 dec 2016, 10:58

De controle is uitgevoerd midden augustus en was wel degelijk om na te kijken of we met vuilbroed zaten.
In het verslag staat telkens "broed OK" verwijzend naar het ontbreken van vuilbroed.
Toch was het opvallend dat veel jonge moeren "slecht legden" en niemand (ik niet en de controleurs evenmin)die daar toen bij stil stond dat dit wel eens door de nieuwe was kon zijn.
Ik begin me nu af te vragen of deze historie met de valse was niet al langer aan de gang is,... toch eens afleggers alles vanaf nul laten opbouwen in 2017.

groeten.

Wekkie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten