Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
DeKleine
Berichten:50
Lid geworden op:di 29 nov 2016, 20:31
Imker sinds:2016
Aantal volken:10
Bijenras(sen):carnica
Locatie:O-VL, België
Contacteer:
Re: Vervuild kunstraat

Bericht door DeKleine » ma 12 dec 2016, 12:05

Jammer dat ze jou dit niet gezegd hebben of dat ze het niet vastgesteld hebben, want de controleurs favv waren op dat moment op de hoogte van het probleem met de waswafels, maar een fout van hen is het niet. De controle was (enkel) in functie van het vuilbroed, dus de rest valt buiten hun verantwoordelijkheid. Wel jammer, vooral op menselijk vlak, dat ze hier geen aandacht aan schonken of niet met jouw gecommuniceerd hebben. Gemiste kans...

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Primus » ma 12 dec 2016, 13:10

DeKleine schreef:Jammer dat ze jou dit niet gezegd hebben of dat ze het niet vastgesteld hebben, want de controleurs favv waren op dat moment op de hoogte van het probleem met de waswafels, maar een fout van hen is het niet. De controle was (enkel) in functie van het vuilbroed, dus de rest valt buiten hun verantwoordelijkheid. Wel jammer, vooral op menselijk vlak, dat ze hier geen aandacht aan schonken of niet met jouw gecommuniceerd hebben. Gemiste kans...
Hebben inspecteurs van favv voldoende kennis van bijen en afwijkende zaken over bijenvolken?? Wie zijn zij en hebben ze de kennis zoals een imker of zijn dit ambtenaren die de opdracht hebben om te komen kijken om alleen bepaalde broedziekten te herkennen. Ik zou verwachten van deze inspecteurs dat ze volledig onderlegd zijn om alles wat niet juist is vast te stellen of een volk al dan niet gezond is.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door johan » ma 12 dec 2016, 14:33

Primus schreef: Hebben inspecteurs van favv voldoende kennis van bijen en afwijkende zaken over bijenvolken?? Wie zijn zij en hebben ze de kennis zoals een imker of zijn dit ambtenaren die de opdracht hebben om te komen kijken om alleen bepaalde broedziekten te herkennen. Ik zou verwachten van deze inspecteurs dat ze volledig onderlegd zijn om alles wat niet juist is vast te stellen of een volk al dan niet gezond is.
Primus, ik denk dat het aantal mensen die zich binnen het FAVV met bijen bezighouden en ter dege kennis van zaken hebben zich beperkt tot een handvol. dit is niet verwonderlijk aangezien het om een beperkte economische tak gaat (slechts enkele beroepsimkers in België betalen een heffing aan het FAVV wegens +24 bijenvolken). de grote massa bevindt zich in de hobbykring. bovendien is het aantal geregistreerde imkers pas de voorbije jaren fors toegenomen. (zie ook het artikel op VILT waarin men mij heeft geciteerd: http://www.vilt.be/veel-meer-belgen-hou ... r-de-hobby
De imkerij is en blijft dus een marginale sector voor het FAVV die bovendien een zeer specifieke kennis vereist.
opgelet: ik heb het hierboven niet over de onrechtstreekse economische impact van bestuiving.

DeKleine
Berichten:50
Lid geworden op:di 29 nov 2016, 20:31
Imker sinds:2016
Aantal volken:10
Bijenras(sen):carnica
Locatie:O-VL, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door DeKleine » ma 12 dec 2016, 14:56

johan schreef:
Primus schreef: Hebben inspecteurs van favv voldoende kennis van bijen en afwijkende zaken over bijenvolken?? Wie zijn zij en hebben ze de kennis zoals een imker of zijn dit ambtenaren die de opdracht hebben om te komen kijken om alleen bepaalde broedziekten te herkennen. Ik zou verwachten van deze inspecteurs dat ze volledig onderlegd zijn om alles wat niet juist is vast te stellen of een volk al dan niet gezond is.
Primus, ik denk dat het aantal mensen die zich binnen het FAVV met bijen bezighouden en ter dege kennis van zaken hebben zich beperkt tot een handvol. dit is niet verwonderlijk aangezien het om een beperkte economische tak gaat (slechts enkele beroepsimkers in België betalen een heffing aan het FAVV wegens +24 bijenvolken). de grote massa bevindt zich in de hobbykring. bovendien is het aantal geregistreerde imkers pas de voorbije jaren fors toegenomen. (zie ook het artikel op VILT waarin men mij heeft geciteerd: http://www.vilt.be/veel-meer-belgen-hou ... r-de-hobby
De imkerij is en blijft dus een marginale sector voor het FAVV die bovendien een zeer specifieke kennis vereist.
opgelet: ik heb het hierboven niet over de onrechtstreekse economische impact van bestuiving.
Wat mij betreft is zo'n vraag naast de kwestie (wat niet wil zeggen dat het geen goeie vraag kan zijn) en ook niet meer on topic "vervuilde kunstraat", maar toch even mijn gedacht:
Geen enkele controle-instantie (in gelijk welke sector) gaat uitspraken doen over zaken waarvoor ze niet de opdracht hebben gekregen om op te controleren. Dat is nu eenmaal zo, want waar eindigt het controlerende dan? En wordt het dan op die manier ook niet adviserend ipv controlerend? Wordt controle dan een service? En komt daar dan automatisch ook niet de verantwoordelijkheid bij kijken, in het geval ze iets niet of foutief hebben gedetecteerd en dit kwalijke gevolgen heeft doordat de gecontroleerde persoon op basis van die uitspraken daar dan verkeerd door handelt? Daarom worden controles in elke sector zo afgebakend, om deze discussies en aansprakelijkheden te vermijden.
Wat niet wegneemt dat een goeie, menselijke controleur met expertise en liefde voor de sector niet eens off the record een tip kan of mag geven... Maar dat ook effectief verwachten, dat is een stap te ver... FAVV staat niet ten dienste van de individuele imker...

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door bee-tree » di 13 dec 2016, 05:55

Imkercollega DeKleine begrijpt volgens mij het beste de handelwijze van de
FAVV-veldwerkers. Ze zijn ergens te vergelijken met huisartsen die spreekuur hebben.
Bij het maken van een afspraak wordt gevraagd wat het probleem is.
Kom ik bij de dokter dan schiet me meestal nog iets anders te binnen.
Mijn dokter is erg coulant. Hij laat extra vragen toe; heeft alle tijd voor de cliënt.
Soms zeg ik : "Zijn we niet over tijd, dokter ?" Kom ik in de wachtkamer terug,
dan zeg ik tegen de wachtenden : "Sorry dat 't zo lang geduurd heeft".
Ik ga toch maar uit fatsoen niet één maar twee consulten aanvragen per bezoek.

Ik neem aan dat de FAVV -consulenten een hele riks afspraken hebben om contrôles
uit te voeren. Ze "staan op tijd" ?

Nu nog even 'n vervolg op het topic van het Duitse imkerforum met de titel:
"Niederländische Rechtsstreit um Wachsverfälsungen".

Marcus met de forumnaam McFly heeft meteen via emoticons
de nodige "duimpluimpjes" :occasion-xmas:
ontvangen van collega-forumgebruikers voor z'n moedige doorwrochte gedegen brief
aan de PRESIDENT van de Deutsche Imkerei Bund. De lange open brief zou in het
Nederlands vertaald moeten worden.
Marcus heeft via e-mail antwoord gekregen en dat antwoord in het Duitse forum
gezet met medeweten van de president, maar het is om rechtskundige redenen
door de redactie ingekort.

Onze Belgische forumgebruikers verdienen óók complimenten
voor hun nette acties middels het geschreven woord ,
van onderaf naar de overheden toe. :clap: Zjef :b10:

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: RE: Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » di 13 dec 2016, 07:05

DeKleine schreef:
johan schreef:
Primus schreef: Hebben inspecteurs van favv voldoende kennis van bijen en afwijkende zaken over bijenvolken?? Wie zijn zij en hebben ze de kennis zoals een imker of zijn dit ambtenaren die de opdracht hebben om te komen kijken om alleen bepaalde broedziekten te herkennen. Ik zou verwachten van deze inspecteurs dat ze volledig onderlegd zijn om alles wat niet juist is vast te stellen of een volk al dan niet gezond is.
Primus, ik denk dat het aantal mensen die zich binnen het FAVV met bijen bezighouden en ter dege kennis van zaken hebben zich beperkt tot een handvol. dit is niet verwonderlijk aangezien het om een beperkte economische tak gaat (slechts enkele beroepsimkers in België betalen een heffing aan het FAVV wegens +24 bijenvolken). de grote massa bevindt zich in de hobbykring. bovendien is het aantal geregistreerde imkers pas de voorbije jaren fors toegenomen. (zie ook het artikel op VILT waarin men mij heeft geciteerd: http://www.vilt.be/veel-meer-belgen-hou ... r-de-hobby
De imkerij is en blijft dus een marginale sector voor het FAVV die bovendien een zeer specifieke kennis vereist.
opgelet: ik heb het hierboven niet over de onrechtstreekse economische impact van bestuiving.
Wat mij betreft is zo'n vraag naast de kwestie (wat niet wil zeggen dat het geen goeie vraag kan zijn) en ook niet meer on topic "vervuilde kunstraat", maar toch even mijn gedacht:
Geen enkele controle-instantie (in gelijk welke sector) gaat uitspraken doen over zaken waarvoor ze niet de opdracht hebben gekregen om op te controleren. Dat is nu eenmaal zo, want waar eindigt het controlerende dan? En wordt het dan op die manier ook niet adviserend ipv controlerend? Wordt controle dan een service? En komt daar dan automatisch ook niet de verantwoordelijkheid bij kijken, in het geval ze iets niet of foutief hebben gedetecteerd en dit kwalijke gevolgen heeft doordat de gecontroleerde persoon op basis van die uitspraken daar dan verkeerd door handelt? Daarom worden controles in elke sector zo afgebakend, om deze discussies en aansprakelijkheden te vermijden.
Wat niet wegneemt dat een goeie, menselijke controleur met expertise en liefde voor de sector niet eens off the record een tip kan of mag geven... Maar dat ook effectief verwachten, dat is een stap te ver... FAVV staat niet ten dienste van de individuele imker...
Kleine

Je hebt eigenlijk 100% gelijk. In eerste instantie is het een controlerend orgaan dat waakt over de voedselveiligheid. De ambtenaar die deze zomer langskwam had zeker kennis van zaken, hij is zelf imker. Toch was ik verbaasd toen hij langskwam. Hij controleerde enkel of er geen meldingsplichtige ziekte was bij de getroffen kasten. Ik had geen advies verwacht maar ik had wel verwacht dat ze direct een staal honing zouden nemen om te analyseren. Als het broed masaal afsterft door de kunstraat in de kast dan kun je toch ook vrezen dat er iets mis is met de honing. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat ze dan nog 4 maanden wachten om de honing te onderzoeken maar wel vermelden in een mededeling dat er niks mis is met de honing terwijl ze de imkers erop wijzen dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eindprodukt(dat laatste betwist ik trouwens niet).

DeKleine
Berichten:50
Lid geworden op:di 29 nov 2016, 20:31
Imker sinds:2016
Aantal volken:10
Bijenras(sen):carnica
Locatie:O-VL, België
Contacteer:

Re: RE: Re: Vervuild kunstraat

Bericht door DeKleine » di 13 dec 2016, 07:55

Steve_Delannoye schreef:Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat ze dan nog 4 maanden wachten om de honing te onderzoeken maar wel vermelden in een mededeling dat er niks mis is met de honing terwijl ze de imkers erop wijzen dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eindprodukt(dat laatste betwist ik trouwens niet).
Uit de mededeling fod en favv (sept?) :
"Er werd een evaluatie uitgevoerd betreffende eventuele risico’s voor consumptie van de honing. Volgens deze eerste evaluatie zou er geen risico bestaan voor de consument. Het FAVV wacht echter op de resultaten van bijkomende laboratoriumanalyses om deze evaluatie te bevestigen.
Betreffende de honing herinnert het FAVV eraan dat de imkers verantwoordelijk blijven voor de veiligheid en de kwaliteit van het product dat ze op de markt brengen."
Eigenlijk is door de verenigingen nooit duidelijk gecommuniceerd om voorlopig de honing niet te verkopen. Er waren er zelfs die durfden stellen dat de honing ok was (wat dus nooit beweerd is door favv) Hadden de verenigingen aan één zeel getrokken en duidelijk geadviseerd om de honing (nog) niet te verkopen, dan was het kot te klein geweest bij de imkers.
Misschien was dat beter geweest, dan zou het door massaal protest niet zo lang geduurd hebben / duren...

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door bee-tree » do 15 dec 2016, 06:19

Na lange aarzeling waag ik het de volgende vraag te stellen :
"Kan onze bijenmakelaar gevraagd worden haar visie te geven op
alle aspecten van het bijenwasprobleem ?"
Waarom stel ik de vraag met de nodige terughoudendheid of schroom ?
Ik weet namelijk niet of het tot haar takenpakket behoort een bemiddelende
rol te vervullen
tussen de imkerij en het bedrijfsleven
ten behoeve van de gezondheid van de bijen.
Het topic "De Bijenmakelaar" is ge-eindigd met een bericht van Hans van der Post,
waaruit ik zou kunnen afleiden dat de naam bijenmakelaar vervangen is door lector.
De NADRUK zou dan gelegd kunnen zijn op ONDERRICHT geven aan studenten over
gezondheidsaspecten naast ONDERZOEK doen.
Dat zou kunnen betekenen dat ook het actuele probleem
met kunstraat aan de orde komt in de colleges.
Misschien bestaan er al collegedictaten waaruit kan blijken in welke mate het probleem
onderkend wordt in hogere gremia dan alleen de forumgebruikers. Zjef :b10:

Marcje
Berichten:475
Lid geworden op:vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Marcje » vr 16 dec 2016, 19:51

Vandaag mijn maandelijks tijdschrift " De Vlaamse Imker " ontvangen

Er staat vermeld dat de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid ( FOD ) vraagt aan de Belgische imkers om wasraat met lotnummers tussen 212225 en 213110 die aangekocht werden in de periode februari 2015 tot september 2016 voorlopig niet te gebruiken

Het tijdschrift voegt er aan toe om voorzichtig te zijn met het hersmelten tot nieuwe waswafels en de verdachte wasraat uit het productieproces te houden .....

Nagenoeg al mijn waswafels komen uit deze periode en als ik mijn topic met probleem broed nog eens bekijk, is daar alle ellende begonnen :evil:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =5&t=30131
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

DeKleine
Berichten:50
Lid geworden op:di 29 nov 2016, 20:31
Imker sinds:2016
Aantal volken:10
Bijenras(sen):carnica
Locatie:O-VL, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door DeKleine » vr 16 dec 2016, 20:07

Ai ai vorig jaar dus al... Hoe is het dit jaar dan gegaan?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: st4rf en 6 gasten