Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 19 dec 2016, 12:44

Het heeft 3 jaar geduurd om schade aan bijen,
zoals "die beschreven en gefilmd is door Jelte in het topic "Help we zitten vast"
toe te schrijven aan vervalste was.
Tieme had daar over gelezen in http://www.bienenjournal.de van 2012 of 2013.
Tieme vermoedde vervalsing met paraffine. Ik kon toen nog niet geloven
dat er zulke malafide praktijken bestaan.
Heb ik iets gemist???? Dit heeft (toch) te maken met wasmotgangen in te kleine volken!!
Gelukkig worden nauwelijks meer kaarsen in de Kerstboom gebrand.
Vroeger gooiden imkers hun overgebleven paraffinekaarsen in de zonnewassmelter
om......samen met....... :naughty: :naughty: Mss gebeurt 't nog wel ergens op de wereld.
Blijven focussen BT. Dit gaat om veel grotere problemen dan een paar paraffine kaarsjes. Overigens schijnt de totale wasvoorraad tot een paar procenten vervuild te zijn met paraffine door decennia lang bij te mengen.

@BT: meegedaan aan het groot dictee Nederlandse taal??? Ik schat je kansen hoog in!!
JP

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door m.kolsters. » ma 19 dec 2016, 19:39

JP je moet zelf eens wat schrijven, ik heb je jaren terug al gewaar schuwt voor deze praktijken in Belg.
Daar moeten ze olijf olie en parafine bij voegen om de was flexibel te maken.
En nu het resultaat ik keur het niet goed wat er gebeurd is.
Maar om nu weer te herhalen van de kaarsen keur ik afffff.
Tinus Kolsters

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door bee-tree » ma 19 dec 2016, 20:17

JP,afgezien van het jaartal en de wasmotgangen als oorzaak van 'n levensbedreigende
situatie, ben jij toch één van de eersten die de samenstelling van kunstraat
uit meer dan alleen cereïne, dus ook stearine en kleverige paraffine,
als vermoedelijke oorzaak van de broedproblemen hebt genoemd.

A propos, zijn wasmotlarven kieskeurig of niet ?
In het geval dat ze vies zijn van stinkende stearine en kleffe paraffine, dan zijn
wasmotten als indicator te gebruiken om vervuiling ofwel Verpanschung van
oud geworden ongebruikte kunstraat en zeker van donker geworden raat,
( dus door de bijen al dan niet succesvol gebruikte raat), vast te stellen.

Er zijn imkers, die door te ruiken kunnen vaststellen of de kunstraat vervalst is.
Dus dat is de zevende detectie-manier. Die komt samen met de zesde bij de 5 methoden
van het keuringsreglement van het Bijkersgilde in Zuid-Laren. Zjef :b10:

P.S.Bedankt JP dat jouw bericht m'n vorige gedegen bijdrage nog informatiever maakt
dan ze al is. Het bovenstaande maakt waar, wat ik met "voorlopig" bedoelde
in het voorlaatste.
Mocht je nog moeite hebben met het verstaan van Marcus Gann uit Beieren
in de gefilmde Duitse spreekbeurt, dan wil ik wel wat voor je vertalen. :mrgreen:

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door bee-tree » ma 19 dec 2016, 20:45

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Berichtgeving van analyses in Duitsland in "die biene". Men start daar een petitie op voor wettelijke normering, die ook daar, net als in Nederland en België ontbreekt.

http://media.repro-mayr.de/34/663334.pdf
:clap: :clap: :clap: :clap:
Dat is toch dezelfde petitie als bedoeld is in het bericht vóór BartDC.
Toch maar meer moeite doen JP. :mrgreen: Zj. :b10:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 19 dec 2016, 21:19

Toch maar meer moeite doen JP
Ik doe al genoeg moeite en je wilt niet weten hoefveel tijd ik al kwijt ben aan deze hele sjoemelwasaffairre!
,afgezien van het jaartal en de wasmotgangen als oorzaak van 'n levensbedreigende
situatie, ben jij toch één van de eersten die de samenstelling van kunstraat
uit meer dan alleen cereïne, dus ook stearine en kleverige paraffine,
als vermoedelijke oorzaak van de broedproblemen hebt genoemd.
Is dat zo? Ik had wel door dat het niet in de haak was... en literatuuronderzoek gaf mij te kennen dat bijmengingen meer en meer voorkomen. Bijmengen van paraffine doet niet of nauwelijks schade. Stearine zal een ander verhaal zijn vermoedelijk , maar daar is weinig of geen experimenteel onderzoek naar gedaan.
P.S. Bedankt JP dat jouw bericht m'n vorige gedegen bijdrage nog informatiever maakt
dan ze al is.
Graag gedaan!
Mocht je nog moeite hebben met het verstaan van Marcus Gann uit Beieren
in de gefilmde Duitse spreekbeurt, dan wil ik wel wat voor je vertalen.
Mijn Duits is redelijk ok.

PS BT niet teveel onderwerpen in een bijdrage zetten want het wordt bijna onnavolgbaar :wink: . Ik waardeer je enthousiasme ( helemaal als 76- jarige!!) Hopelijk bezit ik over 40 jaar ook nog zo'n passionele interesse!
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 19 dec 2016, 21:25

JP je moet zelf eens wat schrijven,
Tinus, ik heb hier bijna 4000 berichten geschreven. Duizelingwekkend. Er is bijna geen forumer die zoveel heeft geschreven. Wat MOET ik van jou dan allemaal nog meer schrijven?

gr.
JP

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door bee-tree » ma 19 dec 2016, 23:46

Jelte, wanneer ik het te kort houd, ontstaan misverstanden.
Jouw reactie op mijn enige zin in het laatste bericht is daar een voorbeeld van.

Ik had een tweede zin er achter moeten zetten, namelijk :
"Je maakt op mij de indruk dat je nauwelijks de moeite hebt genomen
aandacht te schenken aan die website,
waarin Marcus Gann zijn oproep be-argumenteert om de petitie te tekenen
(tot het opstellen van een Wettelijke Bijenwasverordening door het Duitse Parlement)". Zj.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 20 dec 2016, 08:17

BT no worries, ik zal de film nog bekijken. Je hebt gelijk!
JP

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door johan » do 22 dec 2016, 15:45

Bericht aan de koepelorganisaties in de bijenteelt – december 2016
Stand van zaken onderzoek en gebruik van aangekochte wasraten
In navolging van ons bericht van 3 oktober 2016 geven we u hierbij een nieuwe stand van zaken over het onderzoek naar de verhoogde sterfte van het bijenbroed na het plaatsen van nieuwe waswafels.
Op basis van de beschikbare analyses en wetenschappelijke gegevens is het niet mogelijk om een duidelijk oorzakelijk verband vast te stellen tussen bepaalde vaststellingen die werden gedaan op niveau van de bijenwas/wasraten (o.a. pesticidenresiduen, residuen van detergenten, ver-hoogd gehalte stearinezuur, afwijkende zuur- en esterwaarden, zuurtegraad, …) en de waarge-nomen broedsterfte. Om dit oorzakelijk verband eenduidig te kunnen aantonen zou de invloed van elke factor afzonderlijk in vivo moeten getest worden. Momenteel zijn er immers onvol-doende wetenschappelijke gegevens beschikbaar die ons toelaten om een oordeel te vellen over het al dan niet schadelijk zijn van bepaalde componenten of residuen voor de bijengezondheid. Ook zijn er geen wettelijke criteria vastgelegd voor de samenstelling van bijenwas bestemd voor de bijenteelt. Ten slotte zijn er nog een aantal andere externe factoren zoals lokale weers- en milieuomstandigheden die een invloed kunnen hebben op de broedontwikkeling.
De voorlopige conclusie is dan ook dat een combinatie van bovenvermelde factoren en omstan-digheden vermoedelijk aan de basis ligt van de waargenomen broedsterfte.
De FOD Volksgezondheid zal u op de hoogte houden in geval van nieuwe elementen over de precieze oorzaak van de problemen.
Er werd eerder door de FOD Volksgezondheid gevraagd om overschotten of voorraden van was-wafels met lotnummers vanaf 212225 tot 213110, aangekocht in de periode van februari 2015 tot september 2016, voorlopig niet te gebruiken in afwachting van verdere onderzoeksresulta-ten. Er werd eveneens gevraagd om deze waswafels voorlopig bij te houden, ook de slechte was-wafels die uit de kasten werden verwijderd, en ze dus (nog) niet te (laten) hersmelten voor her-gebruik.

Op basis van de beschikbare gegevens kunnen we dus geen eenduidige verklaring geven voor de waargenomen broedsterfte die in verband kan worden gebracht met de bijenwas.
Niettemin kunnen imkers die de afgelopen zomer problemen hebben ondervonden met hun broed na het plaatsen van nieuwe kunstraten (zie eerder vermelde lotnummers), waarvan zij er nog in voorraad hebben, contact opnemen met de leverancier/producent voor een eventuele omruiling.
Voor de biologische was stelt er zich, op basis van onze bevindingen, geen probleem. De biolo-gische wasraten met lotnummers tussen 212225 en 213110 mogen dus verder worden verhan-deld en gebruikt.
Informatie van het Voedselagentschap (FAVV)
Er werd reeds eerder een evaluatie uitgevoerd betreffende eventuele risico’s voor de consumptie van de honing. Volgens die eerste evaluatie is er geen risico voor de consument. Het FAVV voert momenteel nog bijkomende laboratoriumanalyses uit om deze evaluatie te bevestigen.
Begin december werd anderzijds een aanvraag voor advies gericht aan het Wetenschappelijk Co-mité van het FAVV om een beter zicht te hebben op de mogelijke residuen van chemische ver-ontreinigingen (pesticiden, biociden, geneesmiddelen, detergenten, technische hulpstoffen, vet-zuren, …) die aanwezig kunnen zijn in bijenwas en op de mogelijke risico’s van deze stoffen voor de bijengezondheid (en meer specifiek het bijenbroed).
Op basis van dit advies kunnen er eventueel wettelijke normen of actielimieten worden vastge-steld voor bijenwas bestemd voor de bijenteelt.
zeer ontgoochelende uitkomst als je het mij vraagt.
de producent zal in zijn handen wrijven..

DeKleine
Berichten:50
Lid geworden op:di 29 nov 2016, 20:31
Imker sinds:2016
Aantal volken:10
Bijenras(sen):carnica
Locatie:O-VL, België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door DeKleine » do 22 dec 2016, 16:44

Ja zeer ontgoochelend. De fabrikant heeft goed gegokt dat het niet bewezen zou kunnen worden...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten