The Rose Hive Method

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch »

De hoeveelheid bijen die er nu inzit,kunnen met geen mogelijkheid in 2 of 3 broedkamers....4 komt eerst.
Het is geen moer van dit jaar en omdat ik altijd meteen na de linde ga voeren voor de winter,blijft de mogelijkheid tot zwemneiging bestaan tot ver in augustus.
Vergeet niet dat het een zeer vruchtbare Buckfast koningin is en geen zwarte Ierse!!!
Mischien maar een keer wat later beginnen met voeren voor de winter ?
Maar als het goed weer is in augustus,komt hier na de linde ook nog een hoop nectar binnen....ik zal wel zien hoe het allemaal loopt :D
Vanavond ook nog een Dadant honingkamer schilderen...de Dadant zal ook nog wel een honingkamer met kunstraat lusten :D
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Kroese »

Alex Mönch schreef: Het inwinteren van zo n groot volk wordt ook nog wat :D
Die deel je toch in 3, met een nieuwe moer er op?
Moet je wel weer bodems en daken kopen.
Die gouden moer moet je na de Linde in een schudzwerm zetten op zo'n nieuwe uitgebouwde bak.
even weg brengen, met oxaal behandelen, om hem schoon voor het volgende jaar nog eens het kunstje te laten doen. :clap: :clap:
Hennie...
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch »

Hennie,ik heb hier in mijn achtertuintje geen ruimte meer.
Er staan nu 3 Dadant kasten(2 die nu 2 honingkamers hebben en er binnenkort weer 1 bij krijgen en die Dadant toren die morgen de 6de honingkamer krijgt),1 spaarkast,1 segeberger 6 ramer en 3 miniplussen.
Heb nog ruimte voor 1 Dadant 6 ramer en een paar miniplussen....dan kan er echt niks meer bij. :D

Als ik volgend jaar dit weer ga doen,zal het nog veel gekker worden ben ik bang.
Dit jaar heb ik de spaarkast en de Dadanten veel laten bouwen.
Als het volgend voorjaar mooi weer is,hoef ik alleen maar uitgebouwde bakken erop te zetten.
Dan treedt geen enkele vertraging op,en zal het nog harder gaan.
De rose hive methode toepassen(doe ik alleen met de spaarkast) met uitgebouwde bakken......dan wordt het bij goed weer echt bizar veel honing oogsten.
Dit Spaarkast volk was in maart bij de eerste inspectie maar 5 simplex raampjes bijen....je kunt je wel voorstellen wat het wordt met 3 broedkamers vol met bijen,volgend voorjaar.
Het is alleen een kwestie van kleine hoeveelheden voeren in augustus(maximaal 1 kilo suiker /dag om enorm veel goede winterbijen te kweken.
Dan kan er in het voorjaar,als de dracht op gang komt elke week in principe een broedkamer bijgezet worden.(bij goed weer en volop nectar )
Mijn nieuwe Dadant die ik begin mei heb opgezet,heeft nu 2 honingkamers...beiden waren bij de start voorzien van kunstraat...voor het einde van de linde dracht komt deze ook nog makkelijk op 4 honingkamers(als het weer geen roet in het eten gooit)Dit is nog steeds geen overdreven sterk volk,maar gaat ook als een speer.
De Dadant met de pas aan de leg zijnde moer die alles onder kakte met bergen eitjes per darrecel,legt nu volop werksterbroed in de nieuw uitgebouwde honingkamers....Ze staan volop te ventileren...binnenkort,leg ik het rooster en zet ik de 3de honingkamer met kunstraat tussen de 2 honingkamers met broed....dan gaan ze weer als een gek bouwen en krijg je een onvoorstelbare haaldrift....de bak met kunstraat wordt dan snel uitgebouwd en gevuld met nectar en alle lege cellen in de andere honingkamers ook...terwijl het broed uitloopt komt er weer langzaam meer ruimte vrij en de moer heeft het rijk beneden.
Zijn deze 3 bakken behoorlijk vol,komt honingkamer 4 met kunstraat op het rooster,met de 3 gevulde er boven op...weer meer haaldrift door nieuwe bouw werkzaamheden.
Dat is zo n beetje de manier waarop ik het doe en het werkt zolang er maar volop dracht is.
Zou het weken gaan regenen stagneert het natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Alex Mönch op ma 23 jun 2014, 22:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA »

Kroese schreef:Die gouden moer moet je na de Linde in een schudzwerm zetten op zo'n nieuwe uitgebouwde bak.
even weg brengen, met oxaal behandelen, om hem schoon voor het volgende jaar nog eens het kunstje te laten doen. :clap: :clap:
Hennie...
Gaat dat wel lukken voor de 2e keer met deze moer omdat ze al zoveel eitjes heeft gelegd Hennie?
Of kunnen er wellicht dit jaar nog wat dochters van haar gekweekt worden en die volgend jaar het kunstje laten doen?
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch »

Gaat echt nog wel lukken volgend jaar met deze moer,maar heb ook zwermcel dochters van haar kunnen oogsten en deze 2 zijn volop aan de leg.....1 in een segeberger 6 ramer en 1 in een kieler.(deze zitten op de reserve bank)
De kieler gaat binnenkort naar een miniplus.De miniplus krijgt meteen een 2de broedromp erop en wordt verhuisd naar een andere stand,alwaar een schudzwerm de miniplus meer body gaat geven
De schudzwerm laat ik avonds na 2 uur moerloos zijn en besproeit met suikerwater,afgetankt de miniplus in wandelen :D
..
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door FrancA »

Allemaal allang mooi geregeld dus :D

Time Rowe beschrijft in zijn boek over zijn Rose Hive Methode dat hij hij het hele seizoen honing oogst tot soms wel begin november.

Hij geeft aan dat hij daarbij steeds de bovenste bak(ken) weghaald met verzegelde honingramen of alleen verzegelde honingramen.
En dat is dan wel in Ierland waar de dracht wel enigszins anders zal zijn.

Honing oogsten doet hij bij 50 tot 100 volken, wat dan iedere keer best wel een sloot honing zal zijn bij goed weer :)

Bijvoeren doet hij in principe nooit en hij laat zijn bijen op veel eigen honing overwinteren.
Blijft daar wat van over na de winter dan kan dat dan alsnog meegeoogst worden.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch »

Ik weet niet wat een kilo honing in Ierland kost,maar hier is de groothandels prijs 4 euro 50/kilo.
Zou ik er 12 kilo in laten,dan loop ik ruim 50 euro mis....een dure hobby,overwinteren op honing :D
12 kilo kristal suiker is toch net ff wat goedkoper :D en net zo goed.
Heb de 2 broedkamers en raampjes...nu kunstraat insmelten.
Hopenlijk morgen na het werk goed weer om de bak op de eerste broedkamer te plaatsen.
Overmorgen wordt het als het goed is weer wat warmer.
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Freek »

Hoi Alex,

Persoonlijk ben ik ook niet een fan van het overwinteren van bijen op honing. mogelijk 5 kg honing en 12 kg suiker maar zeker niet 17 kg honing!
Honing bevat nogal eens wat dingen waar de bijen roer van schijnen te kunnen krijgen, zeker heidehoning.
Suikeroplossing geeft al die problemen niet.
Leuk dat je buckfast koningin het zo goed doet. Ik heb een paar bevruchte BF koninginnen in schudzwermen zitten stelt nu nog niks voor, kan ook niet want ze zitten er pas een dikke week in, hopelijk worden het dit jaar mooie inwinterbare volkjes, die zullen dan omdat de schudzwermen met oxaal zijn behandeld en op nieuwe kunstraat zitten lekker fris en varroa arm zijn dus dan kunnen ze volgend jaar knallen.

Groet,

Freek
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Alex Mönch »

Hoi Freek,
Als je de schudzwermen elke dag een jampotje suikerwater(1:1) geeft,kun je ze nog groot krijgen voordat je inwinterd.
Niet voeren en denken dat er genoeg dracht is,is echt niet optimaal.
Ze hebben immers nog maar weinig vliegbijen en elke dag voeren is echt een must.
Op hoeveel ramen zitten ze ?
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: The Rose Hive Method

Bericht door Freek »

Hoi Alex,

Ik geef ze "om de andere dag" trouw zo'n jampotje suikerwater 1:1.
Uit een 2L voerbak willen ze niet drinken kwam ik al na een dag achter dus de gatenzaag gepakt en ronde gaten in de dekplanken gemaakt.
Ze zijn eigenlijk aan de lichte kant, 2 zijn 2 BK-ramen bijen de andere is iets meer dan 3 BK - ramen bijen.
Ik hou het maar bij "om de andere dag" voorlopig want na een dag hebben ze een jampot niet op en ik vrees ook een beetje dat ze de raat volgooien zodat de koningin niet de kans krijgt om in lege cellen eitjes te leggen omdat alles vol met suiker zit. Wanneer zo'n koningin echter straks een keer gas geeft met eitjes leggen moet het goed komen, want met jonge bevruchte Carnica moeren die ik pas 15 juli kreeg kwam het ook vanaf 3 ramen altijd goed.
Ik ben een beetje op zoek naar een bij die beter bij mij past dan wat ik nu heb (Schier carnica, nogal zwermlustig).
De omgeving is stad, ik hoop dat de Buckfast hier in past, afwachten maar.

Groet,

Freek
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten