Aalsteren 2007; discussie pagina

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:
Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door hans hoogendoorn » zo 18 mar 2007, 23:31

Hoi JP. Even een reactie hierop.
In mijn geval was er OOK zeker sprake van 3 of eentje meer uitlopende koninginnen.
En wel geheel aan de hand van het bekende boek van Speelziek op de 13e dag.
Ik had dat jaar waarschijnlijk pech.
Bij Vier van de Zes poduktievolken uiteindelijk na geduldig wachten geen bevruchte koninginnen.

Dat is mijn grootste bezwaar tegen het Aalsteren :
Bruidsvluchten vanuit produktievolken en ook nog gelijktijdig.
Het weer hoeft maar tegen te zitten en dat zat het flink dat jaar.

Het gaat meestal goed, maar vanaf dat moment heb ik gewoon mijn jonge koninginnen gekweekt in afleggertjes en 3 series in het seizoen.
Daar komt ook wel eens eentje niet aan de leg, maar dan is makkelijker een oplossing voorhanden.
En bij wat extra materiaal gaat het selecteren ook makkelijker.

Ik ben benieuwd naar de verfijning van je methode.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Dirk Blanken » ma 19 mar 2007, 19:43

Jelte, bezwaren van aalsteren zijn ook o.a dat de eerste uitlopende koningin vaak voortkomt uit een oude larve en dan minderontwikkelde eierstokken heeft dus minder eitjes kan leggen.
Bijen kunnen van een 3 daagse larve nog een koningin maken, d.w.z. dat theoretisch na 10 dagen al een koningin kan uitlopen
Bovendien als je een paar rijpe koninginnen laat inlopen,wat meestal bij de aalstermethode wordt gedaan, zal de kleinste en agressiefste winnen dit is ook al niet positief.
Bovendien is de methode aalsteren niet natuurlijk maar meer een noodmaatregel vooral voor de bijen, de noodkoninginnencellen, redcellen die ze dan aanzetten worden aangezet omdat ze in nood zitten.
Volledig zorgvuldig breken, ramen afslaan, 8 a 9 dagen nadat de oude koningin verwijderd is en nieuwe aangezette dopjes geven van goede koninginnen is dan toch veel logischer.
Een methode moet niet eerst heiligmakend worden gemaakt maar zich bewijzen.
De Aalstermethode is een manier om makkelijk, eenvoudig te imkeren maar heeft bezwaren.
Het enige natuurlijke is om ze te laten zwermen maar dat is bijna bij niemand mogelijk.
Ik ben benieuwd naar je verfijning van de aalstermethode die natuurlijk de bezwaren teniet moeten doen.
Ik hoop dat je kritiek van een oude rot op z'n waarde kan beoordelen
Dirk





dertiende

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Hans van der Post. » ma 19 mar 2007, 20:42

Ik doe nu jarenlang "de aalster" maar in de loop van tijd is deze een beetje aangepast.
Wacht met kunstzwerm maken tot er doppen zijn (carnica) breek niets weg! Kijk de doppen aan en schat in wanneer de eerste zal uitlopen tel een dag terug dit wordt dan de dag van doppen breken in dat volk. Teken wel alles aan! Het lijkt omslachtig maar ja met gemiddeld 12 volken is dit te doen.
Verder heb ik ook traditioneel "ge-aalsterd" nooit ondervonden dat bij de dertiende dag kleine moeren in het volk rond liepen. De eerstgeboren moer loopt zonder problemen tutend over de raat die wordt nooit aangevallen. Wel de jonge, door mijn vingers, geboren moeren die worden nogal door de bijen belaagd; aan poten en/of vleugels getrokken.
Ik verenig niet in het voorjaar geef een kunstzwerm weg of zet deze op en kijk hoe de dochter het doet en beslis in het najaar wie mag blijven.
Zal toch dit jaar "de rotatie" eens gaan bezigen.
Hans

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Oude Essink » di 20 mar 2007, 10:00

citaat Jelte Pieter
Anders moet de imker de cellen stuk maken zodat ze uitlopen. Succes is dan verzekerd zonder zwermen.
Als je midden op de dag bij lekker weer doppen breekt en een aantal jonge moeren in laat lopen, is de kans op een nazwerm leversgroot!
Nazwermen komen tot zeker 16 uur af. Pas na die tijd laat je jonge moeren inlopen; de dames hebben dan de hele nacht om het zelf uit te vechten.
hennie oes

Afbeelding

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Bieboerke » di 20 mar 2007, 11:49

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Als er word gereisd naar massa dracht kan er ook nog eens een rooster worden geplaatst onderaan de broedruimte, zodat de oude K. nooit weg kan.
Vergeet niet dat bij sterke volken en warm weer de rooster op één week vol stinkende dode darren zit of een koningin die wil uitzwzermen dood in het rooster. Toch niet zo leuk zwermdoppen, koningin dood in volle dracht?
Marco

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 20 mar 2007, 22:27

leversgroot of levensgroot?[;)]
Ik heb dus nog geen ervaring met het inlopen van zoveel K.. Dus doppenbreken naar 16.00 uur. Belangrijk detail.

Verder Marco, het rooster heb ik geopperd in het begin van de discussie..Ook ik ben eigenlijk geen voorstander van dit onderste rooster. Toch wordt het ook toegepast bij Rensonnen.

jp

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Oude Essink » zo 25 mar 2007, 18:56

Hallo Jelte Pieter,
Jij schrijft in je laatste tekst over de Aalster methode, dat het je verbaast, dat je bijen niet zijn teruggevlogen naar de oude standplaats, terwijl je ze 500 km. verplaatst hebt.
naar een nieuwe plek .. verzet. Binnen een straal van 500 km hemelsbreed. Geen bij teruggevlogen !!
Waarom verbaast je dat??:D??
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 01 apr 2007, 19:47

Gisteren bij Hans Hogendoorn op visite geweest. Zijn bijtjes zijn net zoals hijzelf: zeer zachtaardig. Hans in korte broek (ja zo zacht was het in de kop van Groningen) en ik zijn bij enkele van zijn standen lang geweest. Even kijken of ze nog ruimte nodig hadden. Dat was nog niet echt het geval.

Ik denk dat ik na de koudeperiode eind volgende week of de week daarna mijn volken het eerste kunstraat ga aanbieden. Sommige volken gaan als een speer, terwijl andere volken toch wel klein de winter uit zijn gekomen. Zodra het eerste volk in zwermstemming is: afleggers maken van elk volk ongeacht hoe groot of hoe klein. Schoon op kunstraat en de oude K. mee in de 6-ramer.

Ik kan nog veel leren van Hans. Vaak vliegt het waarom hem om de oren[;)]. Hij en Jeroen Krabbendam hebben de flim van de Celler rotatie methode gebruikt om de Rotatie methode op schrift te zetten. Het uittreksel gebruik ik weer voor mijn Aalser methode.

jp
jp

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door de vos roger » ma 02 apr 2007, 08:49

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Zodra het eerste volk in zwermstemming is: afleggers maken van elk volk ongeacht hoe groot of hoe klein. Schoon op kunstraat en de oude K. mee in de 6-ramer.
jp
J.P waarom de oude moer mee in de aflegger?
Je bent toch beter met daar een jonge in te voeren.
Nieuw volk.....nieuwe jonge moer.Heb je dit jaar geen omkijken meer naar.[;)]

roger

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 02 apr 2007, 11:07

Beste Roger, dit is traditie bij het Aalsetern, maar ik kan het ook uitleggen:
1) waarom zou je de oude K om zeep helpen? Oude K. kunnen nog heel heel prima functioneren;

2) Op dat moment heb ik geen andere K. voorhanden. Of ik moet allemaal capriolen uithalen;

3) Geen capiciteit verlies. Oude moer blijft leggen en de bijen gebruik je later weer voor het aansterken van je hoofdvolken;

4) een 6-ramertje leent zich prima (klein) om de oude K. steeds op zwermstemming te controleren--> anders bijen aftappen.

jp

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten