Aalsteren 2007; discussie pagina

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door de vos roger » ma 02 apr 2007, 12:47

Geplaatst door Jelte Pieter Dijkstra[/i]

Beste Roger, dit is traditie bij het Aalsetern, maar ik kan het ook uitleggen:
1) waarom zou je de oude K om zeep helpen? Oude K. kunnen nog heel heel prima functioneren;
De oude moer moet je niet afmaken nadat je de jonge bijen afgenomen hebt om je kunstzwerm te maken zal de zwermstemming een poos voorbij zijn.En na de voorjaarsdracht (beste tijd voor kunstzwermen)zal je hoofdvolk weer op sterkte zijn voor de zomerdracht.
2) Op dat moment heb ik geen andere K. voorhanden. Of ik moet allemaal capriolen uithalen;
Ja J.P dat is de kunst nietwaar,jonge koninginnen voorhanden hebben als je ze nodig hebt,dat is pas bijenhouden.
3) Geen capiciteit verliesOok niet op mijn manier. Oude moer blijft leggen en de bijen gebruik je later weer voor het aansterken van je hoofdvolken; of omgekeerd

4) een 6-ramertje leent zich prima (klein) om de oude K. steeds op zwermstemming te controleren--> anders bijen aftappen.

jp



roger

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Oude Essink » di 03 apr 2007, 11:40

Ik heb zo'n idee, dat de termen veger... vlieger...aflegger een beetje door elkaar lopen, waardoor er constant verwarring ontstaat; wij moeten de termen eensluidend gebruiken:
veger: de oude moer gaat met twee ramen broed, vier ramen kunstraat en veel jonge bijen in een zesramer en wordt op een andere plaats gezet; vliegbijen gaan naar het oude volk terug, waarin doppen worden aangezet. het jonge volk kan verstekt worden met de productie van de oude moer.
vlieger: de oude moer blijft op haar plaats; in de kast wordt veel ruimte gemaakt en gevuld met lege uitgebouwde ramen om de honingoogst binnen te halen; ramen met broed gaan in een kast op een andere plaats; de vliegbijen gaan naar de oude moer terug. Als er geen oogst valt binnen te halen, heeft de vlieger geen zin.
aflegger: Het hoofdvolk blijft staan waar het staat en wordt verzwakt door enige ramen met uitlopend broed en de daarop zittende bijen weg te nemen en ergens anders neer te zetten. De (broed-)aflegger is geen kunstzwerm en wordt in de moerteelt gebruikt om een jonge moer veilig aan de gang te krijgen.

Bij de Aalster methode gaat het enkel om vegers ( een kleine kunstvoorzwerm om een sterk volk met een jonge moer te creëren) en vliegers ( om een volle honingoogst binnen te halen.)


[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/vergeetmijniet.jpg[/img]
wie het kleine niet eert...[:)].





Hennie oes

Vergeet mij niet met bij!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 04 apr 2007, 11:15

Over de terminatie: ik maak een broedloze veger met oude K.


~~~~
Verder heb ik gisteren darrenkunstraat gekocht. Duur spul. 12 velletjes voor 5 euri. Elk volk krijgt twee velletjes aangeboden. Verder mogen de bijen eindeloos darenraat aanzetten. Ik ga niet darrenkoppen. Ook zal ik bij alle volken nog een laag honinkamerraam inhangen waar ze zelf nog darrenraat aan kunnen maken. Wel zo goedkoop.

Jan Trip schreef in een eerdere bijdrage:
Bij het plaatsen van de darrenraat op 9 mei, maak je een fout. Van eitje tot
geslachtsrijpe dar duurt 36 à 40 dagen.
Dus het darrenraat moet 25 april belegd zijn.
jp

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 06 apr 2007, 22:29

De bijen broeden lekker door met dit weer. Wat een voorjaar. Mijn volken waren aan de kleine kant (in ieder geval allemaal verschillend in grote) aangezien ik vorige herfst niet veel aandacht aan hen kon besteden. Bovendien heb ik zwarte bijen die zo wie zo al kleiner zijn. Ik heb al met buckfastimkers gesproken die al enkele ramen met wilgenhoning in hun kasten hebben. Hun volken staan op drie bakken. Zo ver zijn mijn volken (helaas) nog niet. Echter ze komen eraan! Naar mijn mening is er nog genoeg tijd om voorjaarshoning te winnen. De Esdoorn moet nog bloeien, de meeste kastanjes zitten nog in knop, en de paardenbloem bloeit ook nog niet. Ik zet in om met deze volken toch nog drie lage honingkamers met honing te winnen. De andere drie volken moeten zoveel mogelijk bijen zien te krijgen zodat ik sterke afleggers hiervan kan maken voor het Aalsteren.

Volgens Erwin Krol komt er vanaf volgende week vrijdag een wartme periode: twintig graden. Tijd om de (darren) raat erin te hangen (dan is die belegd voor 25 april) en de honingkamers erop. Vanaf die tijd worden er ook heel veel jonge bijen geboren die dan goed kunnen bouwen.

jp

PS excuses ik maak dus geen afleggers maar vegers. Zie bericht van Hennie. Dank Hennie voor het verhelderen van de spraakverwarring.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Oude Essink » za 07 apr 2007, 10:56

zodat ik sterke afleggers hiervan kan maken voor het Aalsteren. ............ PS excuses ik maak dus geen afleggers maar vegers
Hé Jelte P. Waarom verander je in je tekst het woord "afleggers" niet in "vegers" in plaats van een PS toe te voegen.. Iemand die het woord aflegger juist interpreteert, weet nu nog steeds niet wat je precies doet!
hennie oes




Afbeelding

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 08 apr 2007, 09:50

Beste H.OE

Waarom.....omdat ik erbij mezelf ook achter kwam dat ik dus steeds die fout maakte. Ik heb het daarom expliciet laten staan om zo andere mensen op mijn fout te attenderen. Vanaf nu dus geen afleggers maar vegers.

jp

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 08 apr 2007, 10:07

Soms kan ik het het laten om in de bijen te gaan. Verstandig is een tweede. Gisteren een verenigd volk aangepakt.

Vorige keer had ik een moerloos volk en dat heb ik verenigd met het buurvolk. Daarvan was de K. twijfelachtig. Allee, ik ben tolerant en nog een kans gegeven. Deze K. met groene sticker (2004) had zo'n slecht broed en dat al vanaf juli vorig jaar dat ik haar deze keer geen clementie heb gegeven. Ze is nu echt geruimd. Het probleem is dat ik wel eieren zag en gesloten broed maar geen larven. Er zat dus iets niet goed en er wordt voortduderend broed geruimd denk ik. Als we Jeroen Krabbendam mogen geloven kan dit ook te maken hebben met uitruim gedrag om de varroa te bestrijden, maar ik werd er nu toch even niet goed van. Het het is een joekel van een moer en helemaal gaaf maar ik denk dat haar spermavoorraadje tanendende was. Ik heb haar bewaard in een kluisje en wacht tot dat ze dood is of ik stuur haar op Stalinistische wijze naar een Siberisch uitdroomkamp: de ijskast.

~~

Ik heb het verenigde volk (twintig ramer) met een vier-ramer verenigd. Geen krant ertussen, want die had ik niet, zo op het volk gezet. De bijen met K. doken zo het andere volk in en verlieten grotendeels de ramen met broed. Het werd kouder en kouder en ik ging onverantwoord te werk.

Ik hoop maar dat dit goed gaat en dat ik de moer van dit volkje niet omzeep heb geholpen. Dat zou een dure en domme actie zijn geweest. Ik vrees het ergste. Waarom niet alleen de moer eraf gehaald....een nacht wachten en het kleine volk verenigen met het grote? Krant ertussen.

Aalseteren?? Nog niet aan toegekomen. Alhoewel ik heb verenenigd.

JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 18 apr 2007, 13:19

Het gaat wel en het gaat niet goed met mijn bijen of eigenlijk het Aalsteren. Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn volken te ongelijk zijn qua opbouw en ontwikkeling. De een heb ik overwinterd op een drie ramer; de ander op een tien ramer; weer ene ander op een 6 ramer etc.. Op zich gaat het best goed met de volksontwikkeling. Zo heb ik de drie ramer al op een tien ramer. De tien ramer op een twintig ramen. Echt slecht is dat niet.

Wat ik probeer is om de volken nu zo 'hoog mogelijk' op zwermhoogte te krijgen. Voor vergers ben ik aardig wat bijen nodig. Ik ben nu steed bezig met het geven ruimte. Bijv. een leeg uitgebouwd raam in het midden van het broednest hangen. Ook heb ik al aardig wat kunstraat gegeven dat prima is uitgebnouwnd. Zaterdag volgt een volgende temperatuursverhoging; dan zal ik weer meer kunsraat in de volken hangen. Bij deze warme temperaturen hebben bijen het veel makelijker om de plakken was uit te bouwen. Ook worden er steeds meer bijen geboren. De bijen bouwen nog weinig kunstraat uit tot darrenraat, maar zal dit zal in de deze volgende ronde wel gaan gebeuren. Verder zal er zaterdag ook de eerste darrenraat in worden gehangen. In de onderbak kan trouwens ook gemakkelijk een honingkamer raam worden gehangen helemaal aan de buitenkant. Als imker kan dan worden bespaard op darrenraat kunstraat. Het Aalsteren vind pas aanvang met het maken van de vegers. Voor de linde dracht moet er een leggende K. in de volken zitten. Het voorjaarsgedeelte moet ik volgend jaar opnieuw uit proberen met meer gelijkmatige volken.


jp

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 29 apr 2007, 14:18

Bij een bedrijfmethode horen zowel de voordelen als de nadelen voor een objectieve analyse:

Dirk Blanken schreef het volgende commentaar elders:
Mensen die Aalsteren zouden beter na 5 dagen alle gesloten doppen kunnen breken om dit te voorkomen.
Er zijn ook volken die de rust hebben om vanuit jonge larven redcellen aan te zetten en dan heb je ook prachtige koninginnen.
Alleen in noodgevallen aalster ik maar dan wordt na 5 dagen het volk bekeken, de dichte doppen worden dan geknoerd.
Aalsteren is een methode voor imkers die geen tijd hebben voor koninginnenteelt maar vooral een niet goede methode omdat van elke koningin goed of niet goed wordt nageteelt, zonder aanpassing is de methode een slechte methode.
jp

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door kreydt » ma 07 mei 2007, 13:25

Beste JP,

Op 25/11 schreef je het volgende...

De Aalster methode kan met allerlei aspecten worden uitgebreid. Deze uitbreidingen kom ik later nog wel op terug.

Tot op heden heb ik geen uitbereidingen kunnen ontdekken in uw uitvoerige schrijfsels, buiten wat aangehaalde uitspraken van anderen.
Zou het niet beter zijn dat je gewoon de aalstermethode nauwgezet toepast, die Speelziek aanrijkt als eerste stap in de imkerij. En als je die goed onder de knie hebt, kan je aan experimenten beginnen te denken.

Lees uw eerste schrijfsels eens goed terug!




kg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten