Waarnemingen in de winter 2014-15

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door A.A. Staals »

Hans van der Post. schreef:Gaan carnica's ook gewoon in de winter door met broeden?
Is dit een oude moer Ad? de vleugels zijn wat kort.
Dit is een oude koningin (in het voorjaar knip ik alle koninginnen, verder het hele jaar niet). Het volkje is broedloos geweest, weer gestart rond de kerst.
Broedloos waren de meeste van mijn volkenbegin oktober (veel al half september). Als je zorgt dat ze begin september voldoende voer hebben stoppen ze.
Volken met veel varroa en kleine laat gevormde volken broeden door, die proberen nog genoeg winterbijen te produceren.

ad staals
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Hans van der Post. »

Dit is kennis uit de praktijk dank dat je het wil delen!
!Hans.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ad,

was het nieuwsgierigheid
dat je in de kielers wilde kijken? Of moest je een noodgedwongen ingreep doen?
Zou het stuifmeel ook niet van invloed zijn op de broeddwang? Onderste foto links is nog stuifmeel te zien!

Gr
JP
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door A.A. Staals »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ad,

was het nieuwsgierigheid
dat je in de kielers wilde kijken? Of moest je een noodgedwongen ingreep doen?
Zou het stuifmeel ook niet van invloed zijn op de broeddwang? Onderste foto links is nog stuifmeel te zien!

Gr
Wat voor ingreep zou je nu willen doen? Als het goed is hebben alle volken stuifmeel op voorraad (om volken te laten broeden in een vliegkooi is stuifmeel voeren noodzakelijk).
Starten met broeden meestal kort na de kortste dag. Natuurlijk zijn er wel plaatselijke verschillen, vaak verklaarbaar door temperatuur verschillen. Komt er een vorstperiode,wat veel jaren het geval is, stoppen ze weer en lijkt het bij controle in het voorjaar dat ze pas begonnen zijn te broeden.

ad staals
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Freek »

Ad Staals,

Mooi om te zien dat zo'n volkje alweer zo'n broednestje heeft! Op de la van mijn carnica's nog geen, of heel weinig bruine wasmul dus ik vraag mij af of die al broeden. Bij de buckfast bijen vind ik die bruine wasmul tot mijn verbazing wel in een aardige hoeveelheid dus kennelijk zijn die aan het broeden, terwijl ik verwacht dat die later gaan broeden dan de carnica's.
Enfin komt weer actie in de tent. Bij twee carnica's, die met een moer die ik bij jou heb aangeschaft en een oud volk helaas nog een iets hoge mijtval van drie resp zes stuks per dag. Aan de andere kant als er veel mijten in zitten zullen er ook wel veel bijen in zitten zal ik maar rekenen :D. Ik doe er maar niet meer iets aan qua mijtbestrijding heb deze twee vorige week zondag nog oxaal verdampt samen met hansjochem. Nog meer bestrijden en die volken worden helemaal zuur van al dat oxaalzuur, dan komt het ook niet goed denk ik.

Freek
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Freek »

Ondeugend geweest en met het zonnetje heel voorzichtig de zesramers bekeken. Niet aan te raden om ook te doen maar was gewoon nieuwsgierig of ze broed hadden. De kleinste had maar een klein beetje broed, ook koningin zien lopen durfde geen foto te maken dat raam snel weer voorzichtig teruggezet. De grootste zesramer had een raam met flink broed en daar triomfeerde de koningin ook op rond. Een ding is wel zeker je moet de oxaalzuur behandeling tegen varroa echt drie weken terug al gedaan hebben, die moet echt rond de kortste dag, nu doen heeft veel minder nut omdat er weer mijten in het broed kunnen zitten. Snel ook weer voorzichtig teruggezet. De wind is nog fris en ze vonden het daarom ook niet leuk kreeg ook een prik misschien had ik die wel verdiend...dus raampjes weer voorzichtig op hun plek gezet dekplankje er weer op gedaan, de opgevlogen bijen vlogen direct weer de kastjes in. Gaat wel goed komen verwacht ik maar kom er eerste tijd maar niet weer aan. Ow ja dit zijn twee buckfast zesramers lijn B70, maar ik denk eigenlijk dat alle bijen weer broeden nu.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Dirk Blanken »

Ik heb al mijn volken even bekeken voornamelijk door het plastic te kijken en als ze diep zaten even de bovenbak te kiepen.
Een vreemd resultaat:

Bij 5 standen voornamelijk grote volken en bij 3 standen allemaal kleine volkjes 4 tot 6 raampjes!

Hoe kan dit, ze hebben allemaal dezelfde behandeling gehad dus moet de oorzaak in late bespuitingen door onze rentmeesters(boeren) tegen luis liggen.
2014 was een goed luizenjaar en ze vlogen er goed op, lekker vroeg ingewinterd met ruim 20 kg en dan wordt er door de boeren op consumptieaardappels nog even één of twee keer tegen luis gespoten omdat de aardappels nog een 1/2 mm dikker moeten worden en dan niet met de toegestane middelen maar met het oude illegale dimenthoaat een middel waarvan werkelijk alles doodgaat en het breekt bijzonder snel af.
Van onze boeren moet je het maar hebben.
Ik baal behoorlijk temeer daar er regels zijn maar handhaven ho maar, imkers zijn vogelvrij, ze mogen enkel en alleen zorgen voor de bewijslast.

Ik ben bezig om de kleine volkjes in kunststof 6 ramers te zetten en de 6/7 ramers op één bak te zetten geen leuk werk maar zo kan ik het werk, ontsmetten en uitsmelten van de raten nu doen en heb ik meer tijd als het seizoen aanbreekt.
Het is een kwestie van snel werken liefst bij een temperatuur net even boven nul bij 4 á 6 graden vliegen de bijen al op.
Hebben jullie gelijksoortige ervaringen??
Dirk
dertiende
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Freek »

Dirk,

Bij mij geen aardappelen wel een maisveld maar die wordt aan het eind van het bijenseizoen volgens mij niet bespoten.
Naar dat dit jouw bijen op 3 standen zo nadelig beinvloed heeft.
Ik kijk ervan op dat je in de winter bijen over kunt zetten in een andere kast.
Het is voor het eerst dat ik eens in de winter in een kast kijk, eigenlijk puur uit nieuwsgierigheid, en eigenlijk ook wel bang om iets te verprutsen vandaar uitermate voorzichtig gewerkt, eerst kantraam uitgenomen en de paar bijen die daar op zaten netjes even afgeveegd in terug in het kastje. Daarna had ik dus mooi ruimte en kon ik hem dus heel voorzichtig doorbladeren, je wilt een beetje ruimte want je wilt niet een moertje pletten! De bijen vlogen wel ietsje op het was denk ik vanmiddag inderdaad ook een graad of 5 a 6, maar er bleven ook nog heel veel op het broed zitten.
Ik heb het moertje bij beide kastjes begroet op een raampje met broed maar durfde geen foto te maken direct maar weer teruggezet uit angst dat ze verloren zou gaan. Toen ik klaar was, vlogen alle bijen die nog buiten het kastje waren direct weer het kastje in.
Ik denk dat wanneer je overzet op een dag als vandaag dat dit dan ook gebeurt. Echter je houd dan veel ramen met voer over. Lijkt mij zonde die uit te smelten die kunnen nog prima als voer voor afleggers (schudzwermen?) dienen of voor bijvoeren als het lang koud blijft in het voorjaar. Lijkt mij wel slim het in dezelfde volgorde als het zit, terug te zetten in de zesramer echter dan de buitenste 4 ramen weglaten, de bijen weten zelf goed hoe ze het op moeten slaan... Als het niet in de midden zit dan ene kant 3 andere kant 1 raam weglaten enz...

Freek
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door semar »

snap niet waarom je dit nu zou doen,
voor dat soort klussen kun je prima wachten tot half maart.
bij voorjaars inspectie snel ramen in schone bak overhangen of de bodem voor een schone wisselen.
geen extra risico voor de moer, en je kun iets meer de tijd nemen.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter 2014-15

Bericht door Freek »

Hoi Semar,

Kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen wilde weten of de bijen al broeden eind januari. Ik raad dit ook niemand aan dit te doen, zeker beginners niet. Heb gewerkt alsof ik op eieren liep dit lukt beginners misschien niet maar verstandig is het niet. Kortom, je hebt volkomen gelijk en ik laat nu die bakken dicht.

Freek
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten