Bijenuitlaat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bijenuitlaat

Bericht door Piet Jager » ma 18 mei 2009, 12:03

Afbeelding
Wie niet sterk (meer) is moet slim zijn!

Nu mijn spieren en gewrichten het wat laten afweten, gebruik ik de bijenuitlaat. Bij de 1e kast heb ik de bijen er met veel moeite afgekregen. Rook verdraag ik niet meer en afkloppen en afvegen gaat ook niet meer. Gelukkig vond ik nog een bijenuitlaat tussen mijn oude imkerspullen. Eerst de leeggeslingerde honingkamer met 10 ramen van de 1e kast op de volle honingkamer van de 2e kast (1 BK + 1 HK) gezet. Gisteravond beide bakken gewisseld met daartussen de bijenuitlaat in de dekplank. Op de foto zie je het resultaat van vanmorgen. Het werkt perfect, maar alleen bij een honingkamer waar absoluut geen broed of eitjes inzitten. De bijen voelen zich binnen korte tijd moerloos en gaan op zoek naar de moer. Om deze te vinden kruipen ze door de uitlaat naar de leeggeslingerde honingkamer.

!Piet

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Bijenuitlaat

Bericht door AndreasH » ma 18 mei 2009, 22:21

Hoi Piet,

Inderdaad, wie niet sterk is moet slim zijn. En jij bent het. Is een goeie tip voor mij om de HK leeg te krijgen. Heb zelf nogal wat rugklachten en wil niet het bijenhouden me m'n rug gaat kosten. Het tuinieren is al zwaar genoeg af en toe.... Dank hiervoor!!

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenuitlaat

Bericht door Piet Jager » di 19 mei 2009, 20:00

Afbeelding

In de dekplank (uitlaatbord) onder de volle honingkamer met bijen, zie je aan de voorkant (hier de bovenkant) een uitneembare, dubbelwandige bijenuitlaat gemonteerd. Daaronder zie je een tweede losse bijenuitlaat om te laten zien hoe de eerste er van onderen uitziet. Ze kruipen in het grote gat van de 1e en kunnen rechts en links door een taps toelopend tunneltje naar de 2 rechthoekige gaten aan de onderkant er weer uit. Zo belanden ze uit de bovenste HK in de honingkamer of broedkamer daaronder.

!Piet

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenuitlaat

Bericht door jawi » di 19 mei 2009, 21:24

Is er nog verschil tussen plastic of metaal?

Jan-Willem

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenuitlaat

Bericht door Piet Jager » di 19 mei 2009, 21:46

Volgens mij maakt dat niet zoveel uit! Misschien houden ze minder van metaal en meer van kunststof, maar ze werken allebei even goed. De prijs is ook gelijk 2,25 euro.

!Piet

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenuitlaat

Bericht door jawi » di 28 jul 2009, 23:31

Ik heb er vandaag een onder mijn gevulde honingkamer gelegd, ben benieuwd of de kamer morgen leeg is. Overigens moet je wel oppassen met kasten waarbij de bijenruimte boven de raampjes zit, anders plet je veel bijen. Ik heb er een extra rand tussen gezet om dat te voorkomen.

Jan-Willem

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Bijenuitlaat

Bericht door semar » wo 29 jul 2009, 08:55

ik heb een ander (ouder) model bijenuitlaat.
Nog met klepjes, en rechtgoukig. werkt sneller (1 dag leeg) en beter dan een ronde.
maar na een paar keer gebruiken moet je deze een nachtje in de spiritus legen, omdat de bijen de klepjes vastplakken met propolis.
daarna even schudden en hij kan weer een aantal honingkamers doen.
Bijenuitlaag werkt inderdaad niet als er broed in zit. (bijen laten broed niet in de staak)


Vriendlijke groet
Semar (dominique)

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenuitlaat

Bericht door Piet Jager » wo 29 jul 2009, 09:13

Jan-Willem schriijft: "Overigens moet je wel oppassen met kasten waarbij de bijenruimte boven de raampjes zit, anders plet je veel bijen. Ik heb er een extra rand tussen gezet om dat te voorkomen. "
Als je op de boven- en onderkant van een dekplank langs de zijlijnen een latje van 1 cm dikte monteert, is dat probleem verholpen. Je hebt dan een vaste uitlaatbord, dat je alleen voor dat doel gebruikt.

!Piet

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenuitlaat

Bericht door jawi » wo 29 jul 2009, 18:14

Het werkt uitstekend, vanochtend was de bak zo goed als bijenvrij(er zaten nog 10 dames en wat darren in) en ik heb, voor het eerst, geslingerd!:D

Jan-Willem

remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Bijenuitlaat

Bericht door remolen » wo 29 jul 2009, 18:25

Leuk jan willem! Hoe veel had je? :)

groetjes rene

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten