Gratis zesramertje voor zwermverkoop

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Gratis zesramertje voor zwermverkoop

Bericht door Bart de Coo » zo 26 jul 2009, 00:03

Naar aanleiding van dit debat: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10679, het volgende.

Hoe zou je nou eens de prijs van een bijenzwerm fors kunnen drukken? Door een gratis kastje te verzinnen natuurlijk. Dan hoef je alleen maar de bijen en het broed in rekening te brengen. En misschien wat voer, raampjes en transportkosten. Maar vooral de prijs van dat kastje. Dat hakt erin en dat moet goedkoper kunnen. Veel goedkoper. Bovendien is het nog maar de vraag of de koper van je volk geinteresseerd is in dat kastje. Het gaat hem waarschijnlijk alleen om de bijen en het broed.

Aan het einde van het debat (link reeds gegegeven) wisselen Martin B. en J.R. alvast wat ideeen uit. Misschien dat ze het leuk vinden om die hier nog eens toe te lichten.

Mijn idee is het volgende.

Zaag vier planken. Twee lange en twee korte. De lange hebben ongeveer de afmetingen van een broedkamerraam, inclusief oortjes. De korte zijn zo breed als zes raampjes, inclusief hart-op-hartafstand = 3,85 X 6 = 23,1cm. Nu moet je nog twee latjes zagen die het zesramertje bij de oren dichtmaken. De ruimtes die openblijven vul je op met schuimrubber.

Het kastje krijgt geen bodem en geen dak. De bodem is gemaakt van gaas of vitrage of zo en die maak je bijvoorbeeld vast met een nietpistool. Maar je zou de kast ook voorlopig zo op een plank kunnen zetten. Het dak wordt gewoon een plank. Natuurlijk moet het kastje nog voorzien worden van afstandstrips/kantelen. Maar misschien is daar ook nog wel een gratis oplossing voor te verzinnen.

Om de kosten verder te drukken, krijgen de broedkamerraampjes alleen een puntje waswafel/kunstraat.

Op de dag dat je afreist naar de bijenmarkt, sluit je de bovenkant af met alweer een of ander soort gaas. Tijdens de reis even de plank erop voor de rust, zou ik zeggen. Of een stuk karton uit de oudpapierbak.

Als de zwerm de ramen mooi heeft uitgebouwd, als ze de ramen goed bezetten en ze hebben veel broed en voer en je hebt de mijten adequaat bestreden, dan verkoop je ze voor 30 euro. Het kastje mag in de open haard.

Maar hoe kom je nou eens aan gratis hout? Ik zat te denken aan die panelen die ze gebruiken om ramen van slooppanden dicht te timmeren. Maar hoe kom je daar nou weer aan?

Andere ideeen zeer welkom! Denk mee!


Groet,


Bart de Coo

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Gratis zesramertje voor zwermverkoop

Bericht door LWPisa » zo 26 jul 2009, 00:16

Nah we blijven zagen. Ikzelf denk aan de juiste maat plastic curver bak met latten en afstandsrepen en een gazen deksel. Aangepaste droogijsdozen...

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Gratis zesramertje voor zwermverkoop

Bericht door AndreasH » zo 26 jul 2009, 00:17

Palet-hout? Vaak hardstikke stevig en makkelijk te zagen. Met een stel dwarslatjes heb je al snel een bakje in elkaar gezet waar je met gemak op kunt gaan staan. Afstandsrepen zou ik niet doen. Gewoon koploze spijkertjes gebruiken om de raampjes op afstand te houden. Werkt prima voor zo'n ding. Als afsluiting zou je misschien kaasdoek kunnen gebruiken, kunnen ze dat meteen gebruiken om de was te klaren. (-:

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Gratis zesramertje voor zwermverkoop

Bericht door martin b » zo 26 jul 2009, 11:04

Lijkt mijn een goed idee Bart, ben zelf ook altijd aan het experimenteren met materialen. Zoals nu een Albert Bevruchtingkastje
te maken van piepschuim, (polystyreen) bekleden met alu folie. Totale kosten max 1,50 per kasje, zonder plexiglas, maar zou je het volkje verkopen op de bijenmarkt is plastikfolie ook goed.

Je kunt dan een jonge bevruchte goed aan de leg zijn koningin in een volkje dat klaar is om overgehangen te worden in 6 raam kunnen verkopen, zonder dure en vaak niet gewenste kast(je) voor een redelijke prijs.

even hier neer gezet voor het gemak.

Het werken met polystyreen geeft geen rotzooi, kan aan de keukentafel, is licht, makelijk te bewerken, goede isolatie en goedkoop. Is niet sterk maar voor een kastje dat 1 of 2 jaar mee hoef te gaan is het genoeg.

Uit een plaat van 50x100 haal je een 6 raam Albert Bevruchtingkastje. Die weer het voordeel heeft dat je de toplaten makelijk in een broedraam kunt hangen, met 2 clips. De ramen zijn dan voor ongeveer eenderde gevuld, met wat voer en goede bijen is de 6 raam binnen de korstekeer vol gebouwd.

Pallethout is ook een goede, AndreasH. Vaak kun je dat gratis afhalen bij machinefabrieken en constructiebedrijven, een groot deel van hun onderdelen komen vaak in kraten van nog mooie planken aan.

Hardboord is ook een goed alternatief, met wat latjes er bij, maak je zo een kastje die sterk genoeg is, om er een volkje tijdelijk in te laten wonen en vervoeren. Is ook goedkoop en makelijk te bewerken, geen zware machines nodig.

Maar voor alles telt, maak is een proefkastje. Als die goed is hou dan de onderdelen als mal, dat werk in de toekomst een stuk makkelijke en sneller.

martin

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Gratis zesramertje voor zwermverkoop

Bericht door Jeroenvt » zo 26 jul 2009, 12:48

Ik timmer mijn eigen kasten en vaak zijn de planken bij de bouwmarkt niet breed genoeg om een broedkamer te maken en lijm ik dus twee planken aan elkaar. Aangezien deze weer op een voor-en achterwand wordt getimmerd is dit stevig genoeg. Palethout is misschien dus ook wel een oplossing voor spaarkasten?

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gratis zesramertje voor zwermverkoop

Bericht door Piet Jager » zo 26 jul 2009, 14:08

In 1 van de kartonnen dozen van BOLLETJES Beschuit passen precies 6 ramen met bijen. 'k Heb het eerder wel eens meegenomen naar de markt in Veendendaal. Daar ben je dan het eerste los, omdat je ver benedem de prijs zit!

Onderstaand nog een foto van een 1 raams kartonnen doos.
Deze kan ook dienst doen als tijdelijk observatiekastje bij
demonstratie op scholen, braderieen, oogstfeesten, etc.
'k Heb hem eerder gebruikt bij de verkoop van Nieuw Zeelandse (oranje) moeren.

Afbeelding

- Aan weerskanten boven 2 gaatjes voor de oren van de raampjes die hier uitsteken.
- Links aan de zijkant een ventilatieroostertje, die aan de binnenkant is afgedekt met vitrage
- Links en rechts onder een steuntje geplakt van een reepje karton, waarop het raam rust.
- het geheel is afgedekt met een stevig doorzichtig, afneembaar plastic deksel (dit was al zo, toen ik de doos vond)

!Piet

Lorax
Berichten:3
Lid geworden op:ma 29 jan 2007, 22:11
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Gratis zesramertje voor zwermverkoop

Bericht door Lorax » za 01 aug 2009, 22:00

Afgelopen week was ik in Frankrijk in Bollene bij Ickowicz een groothandel voor imkers. Daar zag ik ook dat ze voor rond de 7 euro kartonnen bijenkasten(dozen) verkochten voor de verkoop van zwermen. Hun catalogus staat online. (kartonnen kasten op pagina 24)
http://www.ickowicz-apiculture.com/tele ... _Ruche.pdf

Deze zaak ligt vlak naast de snelweg. Erg leuk om langs te gaan.
(let op ze zijn gesloten op maandag en zaterdagmiddag, van 12.00 uur tot 14.00 uur ook gesloten)

groet, Simon

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten