Brijhoning

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Brijhoning

Bericht door Bart de Coo » vr 02 okt 2009, 15:33

Van AndreasH leen ik het volgende filmpje (Zie verder naar onderen in deze rubriek):

http://www.youtube.com/watch?v=Q8b4k-RIH14&feature=player_embedded

Op zeer kleinschalige wijze heb ik gisteravond op deze manier honing staan oogsten. Ik had nog een saladeschaal vol met snijresten van de heideraathoning. Die heb ik helemaal stuk geprakt met een vork, totdat er een dikke, egale brij was onstaan. Die brij heb ik in een gewone keukenzeef gestort en dat heb ik een nachtje laten uitlekken boven een andere schaal. Perfect resultaat.

Alleen.

De honing wordt super luchtig. Het is alsof er miljoenen piepkleine luchtbelletjes in de honing zitten. De heidehoning verliest er zelfs zijn donkere kleur door. Zou dat te voorkomen zijn? Is dat gewoon een kwestie van tijd voordat al die miljoenen belletjes uit de honing verdwenen zijn? Zou die Amerikaan uit dat filmpje hier ook last van hebben?

Ik vraag dit, omdat ik met vergevorderde plannen rondloop voor de bouw van drie lattenkasten (TBH's). De manier van oogsten die de Amerikaan demonstreert, lijkt mij erg geschikt voor de honingoogst met zulke kasten. Maar ja, als je telkens van die 'sponshoning' krijgt, laat maar.


Groet,


Bart

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Brijhoning

Bericht door LWPisa » vr 02 okt 2009, 16:24

Bart, misschien is de "mouse" het gevolg van de eigenschappen van heidehoning...ik zie tyxotrope oplossingen wel luchtbellen vasthouden als de massa eenmaal stilstaat?. Bij "normale" honing verwacht ik het niet en heb ik het bij allerlei geprak in het verleden nooit gezien.

L

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Brijhoning

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 02 okt 2009, 16:32

Waarschijnlijk kun je eeb goel lucht eruit krijgen als je de honing wat op temperatuur brengt en dan met een houtje langzaam een paar keer doorroerd.

Bij onze amerikaanse vriend is de honing veel dunner dan jouw heidehoning en zal dat vanzelf gaan.

Jaap

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Brijhoning

Bericht door m.kolsters. » vr 02 okt 2009, 17:10

Bart je schrijf dat je hebt zitten prakken(luchtbellencreëren)
Breng de honing op 40 gr. en de luchtbellen zijn er uit.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Marco en Ingrid
Berichten:116
Lid geworden op:zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie:Sweden
Contacteer:

Re: Brijhoning

Bericht door Marco en Ingrid » za 03 okt 2009, 12:25

Tja
Heb dit filmpje eerder gezien en vind het maar een omslachtige manier...
Kun je niet beter een fruitpers gebruiken ? lijkt mij een stuk makkelijker en sneller ?

groet, Marco

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Brijhoning

Bericht door Bart de Coo » zo 04 okt 2009, 13:49

citaat:
--------------------------------------------------------------------------------
Heb dit filmpje eerder gezien en vind het maar een omslachtige manier... Kun je niet beter een fruitpers gebruiken ? lijkt mij een stuk makkelijker en sneller ?
--------------------------------------------------------------------------------



Merkwaardig dat je dit omslachtig vindt. Ik vind het juist heel eenvoudig en praktisch.

Je hebt geen pers nodig. Zo'n ding is duur, je moet hem opslaan en schoonmaken. Als je fijngestampte honingraat laat uitlekken, dan doe de zwaartekracht al het werk voor je. Emmers zijn gratis, makkelijk schoon te maken in de gootsteen van de keuken en ze zijn altijd wel ergens op te slaan.

Nee, ik zie het voordeel van de pers niet zo.

In elk geval hartelijk dank voor het meedenken[:)]


Bart

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: Brijhoning

Bericht door cefas » zo 04 okt 2009, 15:26

Beste Bart,
Komt in jouw TBH's de invliegopening aan de korte of aan de lange kant? Ik zie beide mogelijkheden op het Internet en ben me aan het oriënteren.
Groet,
Cefas

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Brijhoning

Bericht door AndreasH » zo 04 okt 2009, 21:57

Trouwens.... Hoe krijg je honing op 40 graden temperatuur eigenlijk?? Een aquarium verwarming erin hangen lijkt me niet zo'n goed plan eigenlijk. Die gaat gaat veels te hard...

Ik ga die manier volgend jaar trouwens ook gebruiken. Dat gedoe met zo'n slinger is wel leuk maar dan heb je weer zo'n groot ding staan. En echt goedkoop vind ik ze ook niet echt. En als je dan toch alleen maar in broedbakken aan het houden bent en de honingkamers achterwege laat dan is het volgens mij nog handiger ook ivm het vernieuwen van de raat.

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Brijhoning

Bericht door Bart de Coo » ma 05 okt 2009, 09:17

Cefas,

Ik ben me dus ook aan het oriënteren op de de lattenkast (TBH). Ik heb nu genoeg hout liggen voor drie kasten. Ik wil de kasten van Raymond Chandler gaan nabouwen (Zie: http://www.biobees.com. Op diezelfde site vind je ook een downloadbare handleiding, maar daar moet je voor betalen. Ik heb hem besteld bij amazon.de: daar was die het goedkoopst. Maar biobees.com vertelt het je allemaal.)

Ik wilde mijn bedrijfsmethode gaan afkijken van de Gravenhorster boogkorf. Die is heel snel te schetsen. In het voorjaar zit het volk aan één kant van de kast. De kast heeft dus de vliegopening(en) aan de lange kant, koude bouw dus. In de zwermtijd huisvest je de veger aan de andere kant van de kast. De lange kant van de kast heeft dus aan de beide uiteinden vlieggaten: één voor het hoofdvolk, één voor de veger (Net as Chandler wilde ik trouwens een reeks grote gaten boren, die je dan kunt afsluiten met wijnkurken). Eind juli/begin augustus verenig je beide volken voor de augustusdracht, die hier in Dieren prima is. Reizen ben ik niet van plan. Maar, Cefas, ik hoop dat we hier nog eens uitgebreid op kunnen terugkomen. In elk geval wil ik dus hoofdvolk en veger in één en dezelfde kast huisvesten. Ideaal lijkt me dat.


Groet,


Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 52 gasten