Waarnemingen in de winter.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: Waarnemingen in de winter.

Bericht door Jaap v.Popering » za 07 nov 2009, 13:56

Het is nu duidelijk te zien dat de herfst in aantocht is.
Het volkje heeft zich terug getrokken op vier straten , en is ook duidelijk naar boven gekomen gezien de eerste foto's. De tros is nu bolvormig.

Afbeelding






Toen ik begon met Imkeren was het een doodzonde om in November nog een raampje uit een volk te halen ,of zelfs de dekplank (kleedje ) maar even op te tillen ,maar met de komst van de varoa zijn deze standpunten enigszins gewijzigd.

Op deze foto zijn nu geen eitjes meer te zien , misschien omdat de bijen wat dikker op de raten zitten , dit weet ik niet .
Wij kunnen er dus op dit moment van uitgaan dat in dit volkje de laatst Bijen eind november uitlopen .

Afbeelding

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter.

Bericht door jjmvaningen » za 07 nov 2009, 17:06

van mijn (10) volken zijn er op dit moment 8 met gesloten&open broed broed (+eitjes). het betreft welliswaar kleine broednesten van maximaal 11 cm, verspreid over 2 (soms 3) raten.
daarnaast wordt er nog steeds water gehaald.
bij de andere 2 zie ik nog wel iets van broed&eitjes, maar niet noemenswardig.
groet, jacques

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter.

Bericht door Dirk Blanken » zo 08 nov 2009, 16:06

Jacques,
Ik vind het een beetje overdreven om al je volken uit elkaar te halen alleen om te weten te komen of er nog broed in zit.
Vroeger met de zwarte hier thuis horende bij was er een duidelijke broedstop, nu heeft het ene volk nog een paar ramen broed en is het andere broedschoon.
Op de Golzvolken en op de Segebergers zit een plastic folie, als je direct na het verwijderen van het deksel met de rug van je hand over dat plastic gaat weet je precies waar nog broed zit.
Dan weet je in het voorjaar als er nog weinig broed is ook waar de koningin ongeveer zit, dit gebruik ik vooral bij de Golzvolken 21 ramen breed.
Dirk

dertiende

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter.

Bericht door Jaap v.Popering » ma 16 nov 2009, 17:41

Na half oktober zijn bij mij alle volken opgevoerd en is het niet verstandig om in deze streken nog vloeibaar te voeren .
Begin november til ik alle kasten aan de achterkant even op om te bepalen hoe zwaar zij ongeveer zijn.
Elk jaar zijn er wel een paar die ik te licht vind , en krijgen dan een zak apifonda , zonder dat ik de volken verstoor .
Ik maak een opening van circa 3 cm doorsnee in het plastic , en leg die op het daarvoor bestemde voergat .

Afbeelding





Duidelijk is te zien hoeveel de bijen al opgenomen hebben .

Om in de lente meestal te constateren dat het toch niet nodig geweest was , maar voorkomen is beter dan verhongeren .

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter.

Bericht door A.A. Staals » wo 18 nov 2009, 06:29

Na half oktober zijn bij mij alle volken opgevoerd en is het niet verstandig om in deze streken nog vloeibaar te voeren .


Jaap
Kun je ook vertellen waarom? Als je een pot vloeibaar voer er op plaatst nemen ze dit toch veel sneller op.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter.

Bericht door Jaap v.Popering » wo 18 nov 2009, 08:22

A.A. Staals schreef:
Kun je ook vertellen waarom? Als je een pot vloeibaar voer er op plaatst nemen ze dit toch veel sneller op.


Ad

Bij een herfst als deze is dat ook mogelijk ,maar bij vloeibaar voeren stimuleer je ze meer om broed aan te zetten .En als de koude vroeg invalt hebben de bijen geen mogelijkheid meer om dit voldoende in te dikken . open voer trekt vocht aan , met de kans dat dit gaat gisten .
Met het voeren van suikerdeeg gaat het opnemen langzamer en voorkom je al deze moeilijkheden .

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter.

Bericht door A.A. Staals » wo 18 nov 2009, 09:37

Jaap

Api Invert e.d. hoeven ze ook niet in te dikken. Er zijn volken die ik na 20 oktober nog moest invoeren. Dit heb ik ze gegeven met potten op het voergat.
Afbeelding


Dit voer hebben ze niet verzegeld. Opname ongeveer twee potten/dag.
Afgelopen vrijdag was er alleen nog gesloten broed, geen larven of eitjes. Nu kunnen we dus de laatste varroamijt bestrijding plannen.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter.

Bericht door Jaap v.Popering » wo 18 nov 2009, 11:03

Ad.

Ik heb ook wel eens volkjes laat in moeten winteren , overigens met succes , maar dat is denk ik niet als voorbeeld om alle volken eind oktober in te gaan winteren .

Elk volk is een ander geval .

Bij mij was het volk al ingewinterd met waarschijnlijk verzegeld voer rondom het broednest . Ga je dan vloeibaar voeren moeten zij dit waarschijnlijk buiten het verzegeld voer opslaan. Apifoda daarentegen zullen zij als verplaatst voedsel zien , en het meeste daarvan direct gebruiken , en wat zij niet direct nodig hebben laten zij gewoon in die zak zitten .

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 20 nov 2009, 18:17

Vandaag met deze temperaturen wilde ik eens kijken of al het broed uitgelopen was , maar tot mijn verbazing is er een begin gemaakt met een nieuw broednest aan te leggen .

Afbeelding





Blijkbaar zijn ook de hoge dag en nacht temperaturen , en niet alleen de daglengte van invloed op de broedstop van de volken .

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter.

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 20 nov 2009, 18:51

Vanmiddag kwamen mijn bijen met stuifmeelklompjes binnen. Grote kans dat ze ook nog broed hebben....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten