Waarnemingen in de winter.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter.

Bericht door marc » do 14 jan 2010, 17:59

De eerste jaren kan je een plastiek folie of glaasje als afdekplaat gebruiken. Je weet immers nog niet genoeg en maakt je daardoor te snel zorgen, even het deksel lichten kan je dan helpen.
Je wekt daar echter te veel vochtigheid en onrust mee op in je kasten, je moet er vanaf blijven in de winter. Je moet stilaan over gaan op vochtdoorlatende materialen als afdek op je volk en vooral leren afgaan op uitwendige waarnemingen.

In de winter beperkt zich dat tot :
- mul op de onderlade
- al dan niet buiten gedragen bijen
- gesmolten sneeuw op deksel (zie foto Jaap)
- oor (of stethoscoop) tegen de kast houden
- dode bijen in omgeving
- water drupt uit de kast
- vergelijking met andere kasten op dezelfde stand
...

Als je je kasten goed kent kan het voldoende zijn dat je even voorbij je kasten wandelt. Onderstaand een foto van een DBplus kast vorige week 's ochtend bij -12°C

Afbeelding

Deze kast verklapt je dat er een groot volk centraal in de kast zit en met broed tegen de voorkant van de kast aan.
De voorzijde van deze kast met een dikte van 61 mm in EPS kan de ijzel op de buitenzijde niet doen smelten bij een trostemperatuur van 25°C (zonder broed), wel als de tros tegen de binnenwand 35°C warm is (broed dus).

Iedereen uit zijn kast blijven dus, behalve Jaap uiteraard die het ons in dit onderwerp met een testkast allemaal visueel duidelijk maakt, proficiat.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter.

Bericht door A.A. Staals » vr 15 jan 2010, 18:26

Vandaag een (behoorlijk) aantal volken gecontroleerd die in verwarmde kas geplaatst zijn voor bestuiving. Naar aanleiding hiervan kan ik concluderen dat er zeer weinig volken broed zullen hebben. Slechts 1 volk dat op 6 januari is geplaatst had plusminus 20 cellen gesloten broed.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter.

Bericht door Jaap v.Popering » ma 18 jan 2010, 14:05

Vandaag op 18 jan heb ik het volkje ,( na een vorstperiode van een dag of 14 met een minima van - 8 graden en overdag een lichte vorst een cm of 8 sneeuw en een paar dagen een sterke oosten wind )weer kunnen controleren en mijn vermoedens zijn bevestigd.
Wel is het broednest iets omhoog gegaan .(aansluitend aan het voedsel )


Afbeelding





In dit volkje is dus enkel begin Nov even een broedstop geweest , en is aangetoond dat er mogelijk in meerdere volken de gehele winter broed aanwezig is .

De bewering dat de winterbehandeling altijd in een broedloze periode plaatsvind gaat dus mank , en kunnen er op deze manier vele mijten de winter behandeling overleven .

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter.

Bericht door Jaap v.Popering » wo 03 feb 2010, 16:43

Vandaag op 3 Feb na enkele weken van kwakkelend weer , enkele gaden boven en enkele onder het vriespunt.
Duidelijk te zien dat de Bijen met het lomaken van de raampjes , die ruimte gelijk opvullen om de warmte te bewaren .

Afbeelding

Met deze Laatste foto van het broed is volgens mij duidelijk aangetoond dat kleine volkjes kunnen overwinteren en dat de mogelijkheid bestaat dat de ganse winter broed aanwezig is.

Afbeelding



In de lente zal ik nog een foto plaatsen wat van het volkje geworden is , en de volgende winter zal ik proberen om een volk van een dochter van deze koningin te fotograferen .

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter.

Bericht door Jaap v.Popering » ma 27 okt 2014, 22:31

Omdat er weer wat discussie is over broed in de winter is het mijn bedoeling om deze winter weer wat foto's en ervaringen hier neer te zetten . de reden hiervoor is dat er door een foutje in mijn computer wat foto's verloren gegaan zijn .

Ik heb enkele volken op bepaalde datums bekeken en op 1 okt was bij al de gecontroleerde volken broed aanwezig . Op 17 okt waren er enkele volken waar ik geen broed meer heb gezien . Vandaag waren er weer enkele waar tien dagen geleden nog enkele ramen met broed aanwezig waren , nu verdwenen .

Ik heb van een volk de volgende foto's gemaakt . Dit is een volkje met ongeveer 7 straten met bijen
Bijlagen
17 - 10.jpg bb.jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter.

Bericht door Jaap v.Popering » ma 27 okt 2014, 22:34

Deze foto toont een raam met broed op 17 okt gemaakt
Bijlagen
17-10 a .jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waarnemingen in de winter.

Bericht door Jaap v.Popering » ma 27 okt 2014, 22:35

En deze vandaag op 27 okt en heeft nog twee ramen met broed .
Bijlagen
27-10-c .jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten