Maten lattenkast (tbh)

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Maten lattenkast (tbh)

Bericht door Bart de Coo » za 31 okt 2009, 13:57

Geachten,

Op het internet wemelt het van de bouwtekeningen voor lattenkasten (top bar hives). Nu sta ik op het punt om hout te gaan zagen voor een viertal eigen exemplaren.

Mijn eerste vraag is: hoe breed zal ik de latjes eens maken? Zou het echt uitmaken of je 3,5 of 3,8 doet of iets ertussenin? Het gaat mij vooral om het vermijden van warbouw. Misschien kan ik je ook wel vragen hoe veel een Engelse inch precies is. De bouwtekningen die ik op het net vind, zijn allemaal in inches.

Volgende vraag. Hoe hoog zal ik de kast eens maken? De planken die ik ga gebruiken zijn ongeveer een meter lang en ongeveer een halve meter breed. Aan de ene kant ben ik bang dat de kast te laag wordt, waardoor er te weinig ruimte ontstaat. Aan de andere kant ben ik bang dat de kast te hoog wordt, waardoor de raten te lang worden, met het gevaar van afbreken of doorhangende latten.

Ik weet dat er in de 'downloads' van dit forum een bouwtekening van Johan van Eldik staat, dus die tekening kan ik als richtlijn gebruiken, misschien. Maar ik had zo graag eens wat ervaringen gehoord van iemand die al eens langer heeft gewerkt met deze kasten.

Zeer bedankt alvast!

Groet,

Bart de Coo

peter en ward
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 01 nov 2006, 11:36
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Maten lattenkast (tbh)

Bericht door peter en ward » za 31 okt 2009, 15:32

beste bart,
wij hebben al eens een tbh gemaakt.omwille van de rugbesparende eigenschappen. dit ging heel goed.
alleen dat ze de toplatten sterk propoliseren.
ik denk als experiment best leuk in onze streken maar meer geschikt voor de warmere streken(koelt snel af bij controle,meer boze bijen,enz).
de toplatten waren bij ons 38m/m breed.
de raampjes waren gewoon simplex met een latje bovenop.
de lengte v/d kast was geschikt voor een veertig ramen te herbergen dus zeker anderhalve meter.aan de onderkant een gaas bodem.
en hoogte van de kast was ongeveer 26 cm.
ik vraag aan ward om eens de foto's te plaatsen dat zal het geheel veel duidelijker maken.
grpé

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Maten lattenkast (tbh)

Bericht door AndreasH » za 31 okt 2009, 16:05

Hier is ook nog wel wat informatie te vinden... Daar spreekt met zelfs over toplatten van 32 mm: http://www.bitsandbees.nl/topbar.htm

Hier overigens nog een leuk word document met meer informatie: http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... oVy6s344uQ


Good luck!

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

J.L.Trip
Berichten: 69
Lid geworden op: do 30 okt 2003, 10:28
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Maten lattenkast (tbh)

Bericht door J.L.Trip » za 31 okt 2009, 16:08

Misschien kan ik je ook wel vragen hoe veel een Engelse inch precies is. De bouwtekningen die ik op het net vind, zijn allemaal in inches.





25,4 mm

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Maten lattenkast (tbh)

Bericht door martin b » za 31 okt 2009, 18:25

Bart, hier een filmpje over hoe je een tbh maak.

http://www.youtube.com/watch?v=ZSeimT00pRU


martin

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Maten lattenkast (tbh)

Bericht door Tieme » wo 18 nov 2009, 11:47

Andreas,

Nog even over de top bar hive.

De toplatten met een breedte van 32 mm zijn niet voor onze maar voor de afrikaanse bijen (A.m. adansonii en A.m. scutellata). Deze maat hier gebruiken levert waarschijn wat dwarsbouw op. Gebruik in Nederland gewoon 35 mm.

groeten,

Tieme

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Maten lattenkast (tbh)

Bericht door joselito » wo 18 nov 2009, 18:17

De afstand van natuurbouw is 35 mm van middelpunt tot middelpunt. Bij kamijzers hebben ze die afstand een beetje groter gemaakt namelijk 37.5 mm (450 mm voor 12 ramen)om het uithalen van een raam een beetje gemakkelijker te maken. Maar als je de bijen vrij laat bouwen wordt het dus 35 mm.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Maten lattenkast (tbh)

Bericht door Bart de Coo » do 19 nov 2009, 21:33

Vorige week donderdag heb ik de planken gezaagd. Een dezer dagen moet ik de boel gaan monteren. Dat moet met een maandje wel gepiept zijn, want ik wil wat kleine volken in het voorjaar lattenkasten in gebruik laten nemen. Daarvoor wil ik de kleine volken op lege lattenkasten plaatsen. Dan dwing ik de bijen via het vlieggat van de kast te vliegen, zodat ze zich orienteren op het juiste vlieggat. De rest zal hopelijk vanzelf gaan.

De latten zijn ongeveer 42cm lang uitgevallen en de breedte is precies 35mm. We zullen zien of het goed is zo. Ik heb nu ongeveer 150 van die latjes liggen, dus ik hoop het eigenlijk wel :D.


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Maten lattenkast (tbh)

Bericht door martin b » zo 22 nov 2009, 20:16

Bart je kunt ook wat volkjes kweken met het Albertkastje.
Dat heeft al de goede vorm, en met twee clips, hang je ze er zo in.

Dat ben ik namelijk van plan, toen Albert het kastje wereldkundig maakte, gelijk een gemaakt en uitgeprobeerd. Vol lof er over, ben nu een 10 stuks aan het maken voor volgend jaar. Niet alleen voor de tbh, die ook nog op de programma staat, maar ook voor de spaarkasten.

Deze volkjes kun je heel goed opkweken tot wintervolken die met een minimum aan ballast de winter in gaan. Met ballast bedoel ik, oude raat is namelijk 100% nieuwe raat, varroa en andere infectie ziektes.

martin

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Maten lattenkast (tbh)

Bericht door cefas » zo 22 nov 2009, 21:18

Beste Bart,
Maak je foto's van je toplatkasten? Ik ben heel benieuwd. Wat voor hout heb je gebruikt? Met wat buurlui ga ik hommelkastjes bouwen, ook Albertkastjes.... Hoe zien de Albertkastjes voor de kleine volkjes eruit?
Groet,
Cefas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten