Segeberger

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Segeberger

Bericht door pieter1 » za 28 nov 2009, 18:43

Ik heb besloten om over te stappen op kunstof kasten.
Nu wil ik me Segebergers aanschaffen, alleen kom ik zoveel soorten tegen. En hier op het forum lees ik allemaal discussies over de maatvoering. Ik zou graag Segebergers willen welke zijn gemaakt voor onze simplexraampjes. Welke kast kan ik het beste kopen en waar zijn deze te koop?

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Dirk Blanken » za 28 nov 2009, 23:34

Bijenhuis heeft de nieuwe volledig aangepaste segebergers maar niet goedkoop!
Deze kasten zijn nergens goedkoop.
Wat je ook kan doen is de bodem en dak + voerbak in Duitsland kopen en de aangepaste broedkamers hier maar dat advies zal de handel hier niet leuk vinden.
Dirk

dertiende

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door kreydt » zo 29 nov 2009, 10:35

Op korte termijn:
Een offerte vragen bij de Duitse bedrijven (DN ramen). Je zal zien dat bij een redelijke hoeveelheid; de prijzen flink zakken tov de katalogus prijzen.
Aan de binnen zijde een triplex plaat lijmen, zodat de bijen-maten gerespecteerd worden.
Op lange termijn:
Gewoon omschakelen op DN. Geloof me vrij, binnen de tien jaar maak je winst op uw aankopen ( natuurlijk in Duitsland aankopen ) als je helemaal omschakelt. (kasten, ramen en waswafels)

kg

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door pieter1 » zo 29 nov 2009, 11:07

Beste Dirk,

De Nederlandse simplex uitvoering; passen deze bakken op de Duitse onderdelen?
Zoja kun je ook alleen de broedkamers in simplex uitvoeren en voor de honingkamers overstappen op DN?

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door pieter1 » zo 29 nov 2009, 11:12

kreydt schreef:
Op korte termijn:
Een offerte vragen bij de Duitse bedrijven (DN ramen). Je zal zien dat bij een redelijke hoeveelheid; de prijzen flink zakken tov de katalogus prijzen.
Aan de binnen zijde een triplex plaat lijmen, zodat de bijen-maten gerespecteerd worden.
Op lange termijn:
Gewoon omschakelen op DN. Geloof me vrij, binnen de tien jaar maak je winst op uw aankopen ( natuurlijk in Duitsland aankopen ) als je helemaal omschakelt. (kasten, ramen en waswafels)

kg


Beste Kreydt,

Buiten het prijsverschil heb ik nog niet een echt voordeel kunnen vinden om over te stappen op DN. Ik vind dat hier in Nederland de zaakjes nog prima voor elkaar zijn met gewoon een standaard. Als ik kijk hoeveel verschillende maatvoeringen er in Duitsland zijn.
Zolang de meerderheid van de imkers in Nederland imkert met het simplex formaat heeft het voor mij nog geen toegevoegde waarde. Als je een volk of een zwerm wilt verkopen gaat dat ook niet meer lukken in verband met het maatverschil.

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Dirk C » zo 29 nov 2009, 12:33

Moest ik op kunststofkasten overschakelen dan zou ik ook naar DN gaan, ze zijn hiervoor ontworpen(origineel) en alle hulpstukken en attributen zijn hiervoor verkrijgbaar en voor een betaalbare prijs. Ook de raampjes zijn stukken goedkoper.
Ik dacht dat in Duitsland vooral met Zander, DN en Dadant gewerkt werd? Drie gangbare maten is toch zo veel niet?

groeten,
Dirk

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door kreydt » zo 29 nov 2009, 12:48

Met de soorten kasten in West-Duitsland valt het "NU" wel mee. Er is een tendens om regio-gebonden om te schakelen naar 4 types kasten.
( DN, Zander, Dadant en Franken ) waarbij DN en Dadant de voorkeur krijgen.
Zelf, ben ik met simplex begonnen om dezelfde redenen, die je aanhaalt. (uitwisselen van raten tussen de plaatselijke imkers) Maar nu ben ik pricipieel tegen het gebruik van vreemde ramen, omdat je nooit weet wat voor rotzooi je binnen haalt. Niemand krijdt het in zijn kop om bijen te verhandelen in NIEUW materiaal. Afkloppen op maagdelijke ramen lijkt me dan toch de veiligste methode.

kg

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door pieter1 » zo 29 nov 2009, 13:10

kreydt schreef:
Met de soorten kasten in West-Duitsland valt het "NU" wel mee. Er is een tendens om regio-gebonden om te schakelen naar 4 types kasten.
( DN, Zander, Dadant en Franken ) waarbij DN en Dadant de voorkeur krijgen.
Zelf, ben ik met simplex begonnen om dezelfde redenen, die je aanhaalt. (uitwisselen van raten tussen de plaatselijke imkers) Maar nu ben ik pricipieel tegen het gebruik van vreemde ramen, omdat je nooit weet wat voor rotzooi je binnen haalt. Niemand krijdt het in zijn kop om bijen te verhandelen in NIEUW materiaal. Afkloppen op maagdelijke ramen lijkt me dan toch de veiligste methode.

kg


Zijn er al veel imkers die werken met DN?

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Peter Bal » zo 29 nov 2009, 20:03

pieter1 schreef:
Ik heb besloten om over te stappen op kunstof kasten.
Nu wil ik me Segebergers aanschaffen, alleen kom ik zoveel soorten tegen. En hier op het forum lees ik allemaal discussies over de maatvoering. Ik zou graag Segebergers willen welke zijn gemaakt voor onze simplexraampjes. Welke kast kan ik het beste kopen en waar zijn deze te koop?

Ik zou kiezen voor de Duits normaal maat. Die is een stuk goedkoper en altijd heel makkelijk verkrijgbaar (voor mij tenminste op 20 KM van Aken).
En Duits normaal is in west europa veel meer een standaard dan Nederlands normaal.

groetjes,

Peter

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door macwlem » ma 30 nov 2009, 15:19

Ik imker ook met DN en tot volle tevredenheid. Segeberger heeft ook een aangepaste maatvoering voor simplex en kost de wereld niet (18,80 per kastdeel), maar zoals Peter al aangeeft...waarom zou je niet gewoon DN doen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten