Rook maken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Rook maken

Bericht door Dirk Blanken » do 03 dec 2009, 18:26

Hennepstro wat gebruikt wordt voor kleine huisdieren brand goed.
Je koopt een baal van 10 kg voor een paar euro en daar doe je erg lang mee.
Een balgberoker met losse binnenkorf die op ongeveer een 1/2 cm van de buitenwand staat en op pootjes krijgt veel beter zuurstof.

Ik probeer het altijd eerst zonder rook.
Dan kom je ook meer over de zachtaardigheid van je bijen te weten.
Wel heb ik altijd de watersproeier paraat.

Dirk

dertiende

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Rook maken

Bericht door de vos roger » do 03 dec 2009, 21:54

Mijn ingredienten voor mijn beroker zijn
snippers eierdoosje om te starten en daar bovenop de vruchten van de fluweelboom.Deze houden ook héél lang aan.[:)]
Afbeelding

roger

oscarvrij
Berichten:3
Lid geworden op:do 03 dec 2009, 23:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Rook maken

Bericht door oscarvrij » do 03 dec 2009, 23:52

In Birøkteren (noors bijenblad) van maart 2009 schrijft een lezer dat elandenwinterpoep erg goed werkt. Ik ben alleen bang dat mijn omgeving wel een bijenkast accepteert in een 60m2 amsterdams stadstuintje maar geen eland. Ik hou het dus als beginnend imker vooralsnog bij boomschors.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Rook maken

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 04 dec 2009, 09:45

Zelf gebruik ik meestal groffe tabak of tabakstengels. Aanmaken doe ik met een verfbrander en een stukje eierdoos.
Vorig jaar was ik in Roemenie (hongaarse deel) en daar zag ik in een bijenstal een hele zak staan met een soort kurk. Nader doorvragen in mijn beste hongaars bleek het om stukken van de tondelzwam te gaan. Ze gebruikten dit in de beroker.
Daarna kwam de man met een petje wat gemaakt leek van een soort zacht leer. Dit bleek ook van de tondelzwam te zijn gemaakt.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tondelzwam
Daar zie je een afbeelding van zo'n petje.
Ik mocht het petje houden, en heb hem toen maar geruild voor mijn pet. Allebei gelukkig.
Het petje hangt nu in de bijenstal. Dus als mijn tabak een keer op is dan kan ik altijd nog mijn petje opstoken.[;)]

Jaap

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Rook maken

Bericht door Tieme » ma 07 dec 2009, 09:32

Hallo Bart,

Als je het jezelf makkelijk wilt maken kun je ook golfkarton oprollen om patronen te maken voor in de beroker. Deze zijn makkelijk aan te steken en branden regelmatig. Ik leg er altijd wat vochtig vers gras boven op om de rook wat te koelen en vochtiger te maken.

Groeten,

Tieme

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Rook maken

Bericht door AndreasH » ma 07 dec 2009, 10:01

Wat ik geleerd heb van mijn vorige baan (stoker in de hel) is dat het metaal van de roker op temperatuur moet komen om een goeie tocht in het ding te krijgen. Als de roker koud is schiet het niet echt op om 'm een beetje gelijkmatig aan te krijgen en aan te houden... Beter teveel karton erin dan te weinig, minimaal de helft gewoon laten opbranden en dan het vuur smoren met iets wat vochtiger is dan het karton....

chaussie
Berichten:97
Lid geworden op:do 24 jan 2008, 17:23
Locatie:Deventer
Contacteer:

Re: Rook maken

Bericht door chaussie » ma 07 dec 2009, 23:37

op tijd beginnen met de roker aan te steken, ik begin zeker een 3 kwartier voor met de bijen bezig ga de roker voor te bereiden, als de roker het na die 3 kwartier goed doet een flinke dot tabak erbij en ik heb zeker voor een uur rook.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten