Rook maken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Rook maken

Bericht door Bart de Coo » wo 02 dec 2009, 11:32

Volgens mij heb ik een origineel onderwerp bij de kop, maar het zal wel niet.

Hoe kun je rook maken om je bijen te beroken? En hoe zorg je ervoor dat je ook minstens een uur lang zonder gehannes en gedoe over rook kunt blijven beschikken?

Met tabak natuurlijk en dat steek je in brand, zodat het gaat roken. Maar nou was een jaartje geleden de tabak op bij de Werkbij en toen kocht ik maar een zak 'Bienenkräuter'. Oef, wat een miskoop. Het spul brandde voor geen meter. Op een zeker moment ben ik maar aanmaakblokjes van de barbecue in de pijp gaan gooien, om de boel in 's hemelsnaam maar brandend te houden.

Onlangs gezien op Youtube: een strak opgerolde krant. Gasbrandertje erop en gaan.

Tip van een verenigingslid: doe wc-papier onderin de pijp op balg. Dat blijft maar smeulen.

Zijn er zelfgefabriceerde alternatieven voor tabak? Kun je zelf veel betere 'Bienenkräuter' maken? En hoe steken jullie de blaasbalg aan? En hoe hou je de boel brandend?


Groet,


Bart

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Rook maken

Bericht door Jaap v.Popering » wo 02 dec 2009, 11:43

Het aansteken van mijn blaasbalg beroker doe ik met snippers van een eier doosje , die zijn er genoeg . Dan vul ik hem meestal bij met houtsnippers die al een jaar in de bijenstal liggen , of dood gras en dergelijke .

Duppie
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 21:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Rook maken

Bericht door Duppie » wo 02 dec 2009, 14:35

de meeste tabak/kruiden etc zijn te droog (geen vergissing!). Ze voelt dan hard en droog aan, breekt/knispert.
Te droge tabak brandt onregelmatig, snel en fel, en gloeit weinig, en geeft te hete rook !
Licht vochtige tabak brand egaal en vrijwel continu door als je af en toe lucht toevoert. vernevel af en toe wat water in je tabakszak.
evenwichtig stoppen van de pijp/beroker, over de hele breedte middelmatig aandrukken.

Mij favoriet voor aansteken is een creme brulee brander, zowel voor de pijp als de beroker. De onderkant is vaak de goede maat om de tabak in de beroker aan te duwen (mits nog niet aangestoken).

Maarten
(oud pijproker)

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Rook maken

Bericht door cefas » wo 02 dec 2009, 14:46

eierdoossnippers om aan te maken en daarna gedroogd boerenwormkruid erbij

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Rook maken

Bericht door Gerard van Gastel » wo 02 dec 2009, 17:15

WC-papiertje aansteken en onderin leggen, snippers erop van gedroogde druiventakken vermengd met gedroogde lavendel takjes.
Rookt prima, ruikt lekker en ik denk minder schadelijk dan tabak.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Rook maken

Bericht door AndreasH » wo 02 dec 2009, 19:01

Ik gebruik karton (opgerold), de zaaddozen van de lupine (heel licht behaard) en de bloemen van de fluweelboom. Werkt als een speer :-) Aanmaken met de verfbrander.

peter en ward
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 01 nov 2006, 11:36
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Rook maken

Bericht door peter en ward » wo 02 dec 2009, 19:51

wij doen het net zoals andreas.
nimmer problemen ,wel wat geduld hebben bij het aansteken .
groeten peter & ward

DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Rook maken

Bericht door DaanL » wo 02 dec 2009, 22:19

Met tabak natuurlijk en dat steek je in brand, zodat het gaat roken. Maar nou was een jaartje geleden de tabak op bij de Werkbij en toen kocht ik maar een zak 'Bienenkräuter'. Oef, wat een miskoop. Het spul brandde voor geen meter. Op een zeker moment ben ik maar aanmaakblokjes van de barbecue in de pijp gaan gooien, om de boel in 's hemelsnaam maar brandend te houden.


Dit werkt heel goed, als je het door de gewone tabak heen mengt en die aansteekt, brandt het heel goed en lang.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Rook maken

Bericht door AndreasH » wo 02 dec 2009, 22:23

Droge tabak kun je wat vochtiger maken door er een paar aardappelschillen bij de stoppen. Het vocht daaruit trekt in de tabak. Tenminste, zo doe ik het altijd met m'n pakkie shag als het weer eens open op tafel heeft gelegen. Schillen van een sinas appel werken ook btw.

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Rook maken

Bericht door pim123 » wo 02 dec 2009, 23:37

Papieren zakdoekje en dan half over het oppervlak tabak erover heen anders smoort de tabak het zakdoekje, deksel dicht, flink balgen..klaar.
Op Engelse filmpjes zie ik: stukje krant, opgerold stuk ribbelkarton erop en dan houtsnippers erbij.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten