Andere methode dan bedraden

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Andere methode dan bedraden

Bericht door Peter Bal » di 22 dec 2009, 18:44

In Duitsland zie ik een andere methode van bedraden. http://www.hortus-apis.de/?cat=3
Er wordt in plaats van draad die gespannen wordt, een "gestel" gebruikt van ca. 1mm dik rvs draad.
Heeft iemand hier ervaring mee? Mij lijkt het wel wat :)

Groetjes en fijne feestdagen!


Peter

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Andere methode dan bedraden

Bericht door AndreasH » di 22 dec 2009, 20:34

Best handig inderdaad. Denk wel dat de RVS staafjes niet te dik moeten zijn om dit goed te laten werken. Maar zoals je al zei, 'n milimeter dik zou hendig moeten kunnen werken. :-)

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Andere methode dan bedraden

Bericht door m.kolsters. » di 22 dec 2009, 21:25

Ook dit is in belgien al te koop,moet je wel dikke waswafels hebben .
Wat ook kan is in gieten van de plaat.
Ook hebben ze al spandraden,aan haakjes maar of het sneller werkt is een vraag.


Tinus Kolsters
't Bakhuis

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Andere methode dan bedraden

Bericht door Jaap v.Popering » do 24 dec 2009, 13:49

Afbeelding

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Andere methode dan bedraden

Bericht door Piet Jager » do 24 dec 2009, 14:45

Ja precies, Jaap!

Dat is (was) nou zo'n ideaalraampje.
Zie onderstaande foto en tekst uit het kerstnummer van 'Maandschrift voor Bijenteelt' uit 1952

Afbeelding

'Gewapende kunstraat is kunstraat van onze internationaal bekende kwaliteit, waarin de draden reeds zijn aangebracht, zoals U op de foto kunt zien. Het Bijenhuis is de enige fabrikant van gewapende kunstraat op het vasteland van Europa.

Voor het aanbrengen van gewapende kunstraat zet U het Ideaalraampje met de onderlat naar boven voor U op de tafel. U laat de gewapende kunstraat door de gleuf in de onderlat glijden. U slaat het bijgeleverde latje met drie of vier spijkertjes vast en de gewapende kunstraat zit muurvast in het Ideaalraampje bevestigd.

De bovenste cellen van de gewapende kunstraat kunnen niet uitzakken. Ook die bovenste cellen worden door de koningin voorzien van eitjes en er vormt zich hier geen honinggordel, die het broednest insluit en het volk tot vroegtijdig zwermen dwingt. En als U de aanwijzingen nauwkeurig volgt, die worden gegeven in de hand¬leiding, die U tegelijk met de kunstraat ontvangt, krijgt U tot de onderlat uitgebouw¬de raten met werkstercellen.

Op de vele vragen, die ons over gewapende kunstraat bereiken, antwoorden we nog even: Neen, U hebt voor het inzetten van gewapende kunstraat in de Ideaalraampjes géén raampjesdraad, géén gaatjesapparaat, géén spoorwieltje of electrische kunst-raatinsmelter, géén spleetopener, géén gietlampje nodig. Als U alleen beschikt over een hamer en wat spijkertjes bent U in een ommezien klaar.

We hebben het liefst dat U zelf eens een proef neemt met de gewapende kunstraat. Bestel dus gewoon de kunstraat, zoals U alle jaren doet, maar bestel er een kg gewapende kunstraat en 20 Ideaalraampjes bij. U kunt zich dan zelf van de voordelen van de gewapende kunstraat overtuigen.

Gewapende kunstraat, broed- of honingkamermaat naar keuze, per kg f 7,50. Ideaalraampjes voor gewapende kunstraat, broedkamerformaat of honingkamer-formaat naar keuze, per stuk f 0,35' / 'Goede dingen - Bijenhuis Wageningen'

Je ziet wel. Er is nauwelijks iets nieuws onder de zon.
Wat beklijft, blijft.
Wat wordt opgeklopt, wordt snel gedropt.

!Piet (.... met dank aan Hans vd Post voor de techniek)

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Andere methode dan bedraden

Bericht door Peter Bal » vr 25 dec 2009, 19:08

Bedankt voor alle antwoorden. Helaas blijkt niemand ervaring te hebben met dit systeem.
Ik zal er eens wat van bestellen en de ervaringen met jullie delen.Mij lijkt het wel wat op voorwaarde dat het vast genoeg blijft zitten bij het slingeren.

Groeten,



Peter

kees
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 11 jul 2003, 11:12
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Andere methode dan bedraden

Bericht door kees » ma 04 jan 2010, 15:16

In maart 2008 publiceerde ik een artikel in 'Bijenhouden' met als titel:
"Met gemak en plezier imkeren".
Hierin staat eea over het gebruik van spijltjes ipv bedrading.
Doe ik al 15 jaar.Ook is op de foto in het artikel te zien hoe het resultaat er uitziet.

h groet
Kees

marianvoor
Berichten: 63
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 12:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Andere methode dan bedraden

Bericht door marianvoor » ma 04 jan 2010, 20:46

kees schreef:
In maart 2008 publiceerde ik een artikel in 'Bijenhouden' met als titel:
"Met gemak en plezier imkeren".
Hierin staat eea over het gebruik van spijltjes ipv bedrading.
Doe ik al 15 jaar.Ook is op de foto in het artikel te zien hoe het resultaat er uitziet.

h groet
Kees

Dit artikel heb ik met veel interesse gelezen. Het leek mij ook erg gemakkelijk, maar ik heb het niet aangedurfd. Ik heb me afgevraagd of het gebruik van de spijltjes niet ten koste gaat van de trillingen van de raat die, naar ik meen, de bijen ook nodig hebben voor hun communicatie.

marian voorneman

Gebruikersavatar
Hego
Berichten: 82
Lid geworden op: di 17 feb 2009, 16:38
Locatie: Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: Andere methode dan bedraden

Bericht door Hego » di 05 jan 2010, 13:42

kees schreef:
Ook is op de foto in het artikel te zien hoe het resultaat er uitziet.

h groet
Kees


Ik heb het artikel op internet gevonden, echter zonder foto. Is het mogelijk dat iemand de foto op dit forum plaatst?



Henri

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Andere methode dan bedraden

Bericht door Jaap v.Popering » di 05 jan 2010, 15:33

Ik weet niet of dit toegestaan is , maar dan moeten de forumbeheerders het maar verwijderen .
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten