kunstof wasramen.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
J.Evers
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kunstof wasramen.

Bericht door J.Evers » za 06 feb 2010, 08:21

Ik heb onlangs roterende bijenkasten besteld bij http://www.anivet.hu in Hongarije, hier zitten ook kunststof ramen in, zowel de ronde broedkamerramen als de rechthoekige honingkamer ramen.

Op hun instructievideo is te zien hoe ze hierop een dun laagje was aanbrengen met een verfrollertje en gesmolten was. Zelf ga ik dit binnenkort proberen om deze kasten daarna te bevolken.

Imker sinds 2009, 10 volken ingewinterd.

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kunstof wasramen.

Bericht door pieter1 » wo 04 mei 2011, 21:31

Weet iemand of er ook kunstoframen in simplex formaat worden verkocht?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: kunstof wasramen.

Bericht door Bart de Coo » wo 04 mei 2011, 23:46

Pieter,

Ik heb ze nog nooit gezien. Ik heb ze alleen als miniplus en Duits-normaal gezien. Als ik mij goed herinner heb ik ze ook in Frankrijk in Dadant-formaat in de winkel zien liggen, maar dat weet ik niet zeker. Ik denk dat de markt voor de simplex gewoon te klein is.

Bart

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: kunstof wasramen.

Bericht door Tieme » do 05 mei 2011, 09:05

Bij Holterman in Duitsland kun je ook alleen platen kunststof kunstraat kopen. Deze zou je dan op simplex maat kunnen zagen /snijden. Het kost 1 euro 40 per vel. Kijk maar eens op http://www.holtermann-shop.de. Het bestelnummer is 3149

groeten,

Tieme

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: kunstof wasramen.

Bericht door Jeroenvt » do 05 mei 2011, 10:59

Weer een verhaal dat ik niet nagetrokken heb (want ik gebruik geen kunststof en ben het ook niet van plan), maar het schijnt dat bij het achtjes dansen er door de raat trillingen door de bij worden doorgegeven. Dat gaat met kunststof wapening niet goed waardoor de communicatie dus verstoord wordt.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: kunstof wasramen.

Bericht door Tieme » do 05 mei 2011, 11:47

Hallo Jeroen,

Net als jij heb ik geen ervaring met plastic ramen.
Het zou fijn zijn als er eens gedegen onderzoek naar wordt gedaan. Nu worden dergelijke beweringen hier en daar wel eens gehoord, maar is er ook bewijs voor? Waaraan merkje dat een volk een communicatiestoornis heeft?

groeten,

Tieme

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: kunstof wasramen.

Bericht door marcv » do 05 mei 2011, 13:06

En wat doe je met oude raat? Tegen de wassmelter is het kunststof blijkbaar niet bestand, maar hoe moet het dan wel?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: kunstof wasramen.

Bericht door Tieme » do 05 mei 2011, 14:19

Er zijn bij Holtermann wel raampjes met plastic kunstraat te koop die in de wassmelter of in kokend water kunnen. Maar dit zijn kant en klare raampjes en dus geen vellen kunststof kunstraat.

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: kunstof wasramen.

Bericht door Bijenhoudster » do 05 mei 2011, 14:37

Waaraan merkje dat een volk een communicatiestoornis heeft?
Ook ik heb geleerd dat bijen door trillingen in het raat communiceren.
Uit vorige berichten in dit topic blijkt in ieder geval dat de bijen dit plastic liever niet uitbouwen, lokramen nodig, insmeren met was en mensen die ze niet meer gebruiken.
Nja voor een ieder zal de grens ergens anders lopen voor wat iemand natuurlijk en biologisch imkeren vindt.
Voor mij is dit in ieder geval heel ver van natuurlijk en biologisch, dat wil niet zeggen dat ik vind dat je zo niet kan imkeren maar ik zou het niet biologisch of natuurlijk noemen.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: kunstof wasramen.

Bericht door Astrid Schoots » do 05 mei 2011, 16:24

Tieme schreef: Net als jij heb ik geen ervaring met plastic ramen.
Het zou fijn zijn als er eens gedegen onderzoek naar wordt gedaan. (...)
Tieme
Dag Tieme,
Onder andere Thomas D. Seeley (een van de grootste bijenonderzoekers, standplaats Cornell University, New York) heeft daar uitgebreide onderzoeken naar gedaan.
(Zie ook Seeley-publicaties http://www.nbb.cornell.edu/seeleypub.shtml nummers 114 en 107).
Eén onderzoek (nr.114) was gericht op effecten bij raatbouw en honingproductie,
en een onderzoek (nr.107) was gericht op communicatie.
(Voor onderzoek 114: zie American Bee Journal van november 2006, en de samenvatting ervan in Bijenhouden/buitensnippers in april 2007).

- 114. Seeley, T.D. 2006. Plastic comb foundation can hinder comb building and honey production. American Bee Journal 146:955-957.
- 107. Seeley, T.D. 2005. Plastic foundation: Does it mess up the message? Bee Culture 133 (December):27-28.

Voor het gemak hieronder de samenvatting van nr. 114,
succes met de verdere beeldvorming :)
Astrid

Plastic ramen nadelig voor raatbouw en honingproductie
Het gebruik van een plastic ondergrond voor raatbouw roept emoties op: van felle tegenstand –want bijenvreemd- tot groot enthousiasme –want snel, makkelijk en stevig.
Om deze meningen met feiten te kunnen onderbouwen, heeft Thomas D. Seeley van de Cornell Universiteit (New York) op de afdeling neurobiologie een onderzoek verricht naar de invloed van plastic raat (d.w.z. een ondergrond van plastic kunstraatreliëf met een dun laagje bijenwas bedekt) op de ontwikkeling van bijen. Hij vergeleek daartoe drie verschillende raamtypen in 27 bijenvolken onder verder identieke omstandigheden: een houten frame met bijenwaskunstraat, een houten frame met plastic raat, en een plastic frame met plastic raat. Het onderzoek wordt uitgebreid beschreven in American Bee Journal; ik vat samen.
Onderzocht werden de verschillen in volksontwikkeling, in raatbouwpatroon, in gewicht en in honingproductie.
Het bleek dat de volken op bijenwas na 12 weken 100% van de ramen hadden uitgebouwd, tegen 70% bij de volken op plastic raat. De volken op was waren gemiddeld bijna 10 kilo in gewicht toegenomen, de volken op plastic bijna 5 kilo en de volken met plastic raat in houten frames bijna 7 kilo.
Deze resultaten bevestigen eerdere onderzoeksuitkomsten (Weiss 1983, Jackson 1999), nl. dat bijen kunnen aarzelen om plastic te accepteren en dat plastic raat de honingproductie kan hinderen.
Hoe dit precies in zijn werk gaat is onduidelijk. Seeley formuleerde drie hypothesen: doordat het plastic raat minder snel wordt uitgebouwd, is er onvoldoende broedruimte, waardoor de volksontwikkeling hapert en daarmee het honinghalen. (De honingproductie staat immers in verhouding tot de volksgrootte: Farrar 1937, Moeller 1958, Crane 1990). Het gebrek aan opslagruimte kan een tweede oorzaak zijn: wanneer de beschikbare ruimte met broed en voedsel gevuld is, zal een volk òf de raatbouw uitbreiden òf de nectaropslag stilleggen (Pratt 1998). Een derde oorzaak kan zijn dat de trillingen van de kwispeldans, waarmee een haalbij de afstand en de richting van haar voedselbron meedeelt aan de andere haalbijen, door het plastic meer worden geabsorbeerd dan door de dunwandige en veel flexibeler wasraat.
(samenvatting uit American Bee Journal, november 2006, Astrid Schoots).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten