top bar hive

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: top bar hive

Bericht door marc » do 11 feb 2010, 20:57

Jeroen : ik wou zin per zin uitlichten en beantwoorden maar dat heeft geen zin. Je vooroordeel is te groot terwijl je de DBplus kast en zijn gemak van imkeren en succes bij het uitwinteren duidelijk helemaal niet eens kent en voor feitelijkheden blijf je blind. De problemen die ik met MIJN bijen zou hebben zijn ook blijkbaar niet dezelfde als die van jouw bijen [8)]

Albert : we willen allebei heel sterk terug naar de natuur, jij met houten kasten, vrije raatbouw, zwermen en veel varroabehandelingen; ik met isolatiekasten, kunstraat, zwermtrage volken/zwermbeperking en zonder varroabehandeling. Wie van ons beide nu het natuurlijkste bezig is hangt dat dan af van het materiaal van de kast ? Ik zou de bijen laten antwoorden, ik hoor ze hier niet klagen.
Voor gewoon hout krijg je nog steeds geen voedsellabel voor EPS wel.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Jeroenvt » do 11 feb 2010, 21:23

Marc, Ik lees al geruime tijd, ook over de dbpluskast. Punt is dat ik denk dat een aantal zaken waar de imkerij in de loop der tijd oplossingen voor gevonden heeft weliswaar goed zijn voor de imker, maar niet zo goed voor de bij.
Een beetje zoals de hang naar hygiëne bij mensen, die worden dan wel minder ziek, maar het stikt wel van de kinderen met een of andere allergie.
Ik heb bij de dbpluskast het idee dat het wel een verbetering is, maar van traditionele uitgangspunten.
En jij een even grote blinde vlek hebt voor de TBH en de manier waarop bijv. Albert bezig is.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Bart de Coo » vr 12 feb 2010, 12:00

Bedankt voor de reacties tot zo ver.

Misschien moest ik maar eens beginnen op twee verschillende manieren: in 1 kast maak ik de vlieggaten aan de korte kant en in de andere aan de lange kant. Ik ben benieuw wat mij het beste zal bevallen. Verder hoop ik te ontdekken of de kast inderdaad te klein is voor twee volken. We zullen zien. Ik merk dat de lattenkasten veel losmaken, dus ik moest maar eens vaker van die fotosessies plaatsen, dan kunnen we weer verder bomen.

De bezwaren tegen deze kast als zou hij ongeschikt zijn voor ons klimaat, kan ik maar moeilijk serieus nemen. Je zou even op http://www.biobees.com en http://www.naturalbeekeeping.org (een forum) kunnen kijken. Beide sites zijn van de al eerder door genoemde Engelsman Philip Chandler, die al vele jaren succesvol imkert met de lattenkast. Bovendien ben ik niet de eerste die aan de lattenkast begint - in Nederland bedoel ik, met het oog op ons klimaat. Als je bovenin je scherm even op 'download' klikt, dan vind je daar een bouwtekening voor een lattenkast. Die is gemaakt door Johan van Eldik, die er sinds jaar en dag een in bedrijf heeft. Ik heb het zelf gezien, want ik heb wel eens een paar volken van hem gekocht en toen hebben wij samen die kast staan inspecteren.

Naast de voordelen van deze kast zijn er natuurlijk ook nadelen, bezwaren en problemen. Die zijn alle van esthetische en praktische aard. De bijen zelf zal het allemaal worst wezen: die gedijen wel. Is een golfplaat nou wel zo elegant? Hoe moet je bijvoorbeeld voeren, varroa bestrijden of verenigen? Dat weet ik ook allemaal niet precies. En dat is misschien wel het allerleukste aan de onderneming, die sensatie dat je nauwelijks ontgonnen terrein betreedt. Erg spannend allemaal. De voorpret is enorm, kan ik je meedelen.

In de loop van het seizoen kun je zeker weer een 'stripverhaal' van foto's verwachten. Wacht maar af.


Groet,


Bart de Coo

Willem Dijkstra
Berichten:76
Lid geworden op:za 21 feb 2009, 16:56
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Willem Dijkstra » vr 12 feb 2010, 12:30

In de loop van het seizoen kun je zeker weer een 'stripverhaal' van foto's verwachten. Wacht maar af.

Groet,Bart de Coo


Leuk Bart, hopelijk volgen de plaatjes snel.

Voeren is niet zo moeilijk.
Heb de volgende oplossingen gelezen.

Als je een toffe deksel maakt kan het door je schutbordje een stukje terug te halen en er een klein voerbakje op te zetten.
Ander boor je een gat in het schutbord en zet in de niet gebruikte ruimte zo'n klein dingetje waar je de kippen mee drinken geeft, deksel erop klaar.

Voorlopig heb ik genoeg aan mijn spaarkasten.
Maar in de toekomst ga ik je zeker naapen:D

Kristien
Berichten:1
Lid geworden op:za 13 feb 2010, 18:54
Locatie:USA
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Kristien » za 13 feb 2010, 19:27

Dit is mijn eerste bericht op deze site. Ik ben een beginnende bijenhouder in Maryland, USA met een top bar hive (prachtig woord, lattenkast). Hoewel ik niets weet over de specifieke technieken voor bijenhouden in Nederland, hier in mijn achtertuin is het heel goed mogelijk een volk in een lattenkast te houden. Voor het ontwerp van de kast en voor methoden voor voeren, splitsen van volken etc is een iets andere denkwijze nodig dan voor de vierkante stapelkasten met raampjes. Het grootste nadeel is dat je alles zelf moet bedenken en maken, maar dat is ook het grootste voordeel voor mij.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Jeroenvt » zo 14 feb 2010, 00:24

Welkom Kristien (alhoewel we daar eigenlijk de rubriek voorstellen voor hebben). Ik weet niet of de praktijk in de VS anders is dan in Nederland. Ik lees de ABJ en kom naast leuke artikelen over imkeren werelwijd ook veel herkenbaars tegen.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door J.R. » zo 14 feb 2010, 20:15

Mooi Wark Bart,


Om te kunnen voeren kun je een exstra toplat maken met een gat in het midden van ongeveer 12 cm bij 2 cm en daar kun je dan een voerbak op plaatsen.Zou dan wel een dak maken om roverij te voorkomen.

Groet,

Jan Ritsma

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door cefas » zo 14 feb 2010, 20:27

Op Youtube was/is ook een tbh te zien met een honingkamer erbovenop. Volgens mij alleen om een voerbak in te zetten en af te dekken.

jveldik
Berichten:40
Lid geworden op:di 21 mei 2002, 13:10
Imker sinds:1996
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ochten, Nederland
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door jveldik » di 16 feb 2010, 21:42

Mede TBH-ers en geïnteresseerden,

In dit en een vorig item over de TBH is mijn naam genoemd. Echter door mijn werk/opleiding bij de meest groene werkgever van Nederland (wat betreft kleur van kleding en materieel en werklocatie) heb ik geen tijd gehad om te reageren.

Ik heb een aantal jaar geleden een TBH getekend (zie download), laten bouwen en schilderen. De afmetingen heb ik toe opgescharreld van internet. Ik moet zeggen dat het mijns inziens goed gelukt is.
In de TBH heb ik een Buca volk van Piet Jager gedaan. Het overgaan van een normale kast naar de TBH was nog wel een uitdaging maar is gelukt. Het volk heeft een jaar de TBH bemand. Wegens tijdgebrek heb ik het volk weer in een normale kast gedaan.

Afbeelding

Een TBH is in sommige opzichten te vergelijken met een korf. Het volk gaat net als bij een korf haar eigen gang. Het volk bouwt zelf het aantal en soort raten wanneer zij dat nodig heeft. ‘Sturen’ van het volk nauwelijks mogelijk en een korfmes is ook handig.
In plaats van een jager kan je bij een TBH echter een veger maken, makkelijk doppen breken, etc.
Ander zaken zoals het verenigen van volken zijn niet direct mogelijk. Dit was voor mijn ook niet van toepassing omdat het volk groot genoeg was om te overwinteren. De foto is gemaakt op een mooie dag in maart na een overwintering in de TBH. Het volk deed het goed en ik zie geen belemmeringen voor een bijenvolk om een TBH te behuizen.

Er zijn nog wel een aantal lessons learned.
- De raten zijn groot. Hierdoor breken ze bij het inspecteren van de kast. Vooral de volle honingraten. Dit is te voorkomen door in het midden van de bovenlat een verticale spijl aan te brengen.
- In mijn TBH zit geen gaasbodem. Hierdoor wordt het erg vochtig in de kast en ontstaat schimmel.
- De gaten van 8mm zijn te klein. De bijen kunnen er goed door maar de stuifmeelklompjes niet. Daarom heb ik het vlieggat vergroot. Maar het vlieggat moet nog groter.
- De kast is tijdens transport instabiel.
- De kast is te groot wat betreft de lengte.
- Uiteraard zijn er nog wel een aantal.
Ik ben van plan om de bovenstaande verbeteringen te gaan doorvoeren en de kast weer van een volk te voorzien.

Nog een kritische noot. Een TBH is voor de ‘lol’. Ik denk niet dat je met een TBH veel honing gaat oogsten. Niet omdat er geen honing wordt binnengebracht maar omdat de ramen niet in een slinger passen. Reizen wordt ook een probleem wanneer je alleen bent. De kast is zwaar en lomp zodat alleen tillen niet mogelijk is wat bij een normale kast wel kan. De kast is ook lang ten opzichte van andere type kasten dus moet je genoeg plaats hebben op de stal.

Wanneer er nog vragen en/of opmerkingen zijn hoor ik ze graag.

Met vriendelijke groet,

Johan van Eldik

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: top bar hive

Bericht door Bart de Coo » wo 17 feb 2010, 11:39

Johan,

Wat is jouw ervaring met rommel op de bodem? Is het nodig om de bodem 'verwijderbaar' te maken, met het oog op allerlei afval? Op internet zie ik voortdurend lattenkasten met een vaste bodem.


Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten