Naam op kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Naam op kast

Bericht door cefas »

Op welk onderdeel van de kast horen imkers hun adresgegevens te zetten? Is een plaatje op of in het deksel genoeg of moet je op elk kastdeel je gegevens weergeven?
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Naam op kast

Bericht door LWPisa »

Horen en moeten?

Anti-diefstal kan je je naam overal op zetten. Ter onderscheiding bij gezamelijk reizen lijkt een naam al dan niet op een plaatje op een duidelijke plek me genoeg (misschien een telefoonnummer).

L
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Naam op kast

Bericht door Oude Essink »

Het op naam zetten van een kast was indertijd, toen wij nog aan bestrijding van AVB deden, een must om te weten wie er in de omtrek van 3 km. van een gecontateerde besmetting volken had staan.
Ik weet niet wat momenteel de urgentie en verplichting van tenaamstelling is.

Afbeelding
Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Naam op kast

Bericht door macwlem »

Het ligt er natuurlijk iid ook aan wat je gedachte hierachter is. Ter voorkoming van diefstal of om op een stand je adresgegevens te laten zien. Misschien iets duidelijker formuleren?
Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Naam op kast

Bericht door cefas »

Ik heb net gehoord dat ik in mijn stal een geplastificeerd blaadje met mijn gegevens op de kast kan prikken. Het gaat erom dat ik achterhaalbaar ben voor de andere gebruikers.
Op een paar van mijn kasten zaten nog de adresgegevens van de vorige gebruikers. Een had zo'n hardplastic (voordeur)naamplaatje heel degelijk vastgelijmd en getimmerd. Op een ander zat een metalen plaatje met daarin de letters van het adres geslagen. In een van de stallen waar ik ben geweest, was het gebruikelijk om onder het deksel van de kast de adresgegevens achter te laten. Vandaar dat ik even benieuwd was naar hoe men het in het algemeen doet. Bijvoorbeeld ook bij het reizen met kasten.
Een van mijn knullen heeft al een mooi adreskaartje voor me ontworpen (dat moet iets met BeeMario zijn!) en dat zal ik er tzt op vastprikken.
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Naam op kast

Bericht door martin b »

Elke imker die reist zou zijn telefoon nummer, goed in zicht, op of bij zijn kasten achter moeten laten. Zodat als er wat is je ten alle tijden gebeld kunt worden.

Meen me zelf te herinderen, van de begincursus, dat het verplicht was bij reizen, je naam en telefoon nummer op je kasten te hebben.
Of dat zo is weet ik niet, maar wanneer ze je kunnen bereiken als er wat aan de hand is, kan jou veel ellende besparen.

martin
Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Naam op kast

Bericht door macwlem »

Ik ben niet op de hoogte van de Nederlandse wetgeving, maar bij mijn volken in DE is dat verplichte kost.
Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Naam op kast

Bericht door Dirk C »

In België moeten naam en contactgegevens van de imker ook duidelijk vermeld zijn.

met vriendelijke groet,
Dirk
Gebruikersavatar
mike
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 17 okt 2003, 22:06
Aantal volken: 70
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Londerzeel Belgie
Contacteer:

Re: Naam op kast

Bericht door mike »

Beste,

Hier de wetgeving uit Belgie.

Imkersgroeten,

Mike

FEDERAAL AGENTSCHAP VOOR DE VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN
27 JANUARI 2009. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende de bestrijding van de besmettelijke ziekten van de bijen


ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de dierengezondheidswet van 24 maart 1987, de artikelen 8, 1° en 3° en 9, 2° en op artikel 17, gewijzigd door de wetten van 23 december 2005 en 20 juli 2006;
Gelet op het koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende de bestrijding van de besmettelijke ziekten van de <bijen>;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 11 maart 2008;
Gelet op het advies van het Wetenschappelijk Comité, ingesteld bij het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen, gegeven op 18 april 2008;
Gelet op het overleg tussen de Gewestregeringen en de Federale Overheid op 21 mei 2008;
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, gegeven op 14 augustus 2008;
Gelet op het advies nr. 45.404/1 van de Raad van State gegeven op 20 november 2008, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerde op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Landbouw,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1. In het koninklijk besluit van 7 maart 2007 betreffende de bestrijding van de besmettelijke ziekten van de <bijen> wordt een artikel 5bis ingevoegd, luidende :
« Art. 5bis. § 1. Elke kolonie die behoort tot een verplaatste bijenstand en die niet beantwoordt aan de voorwaarden op het vlak van identificatie bedoeld in artikel 5, zal als verdacht besmet worden beschouwd.
§ 2. Behalve wanneer een kolonie ervan verdacht is van aangetast of besmet te zijn met vuilbroed, laat het Agentschap de kolonies bedoeld in § 1 binnen de achtenveertig uren vanaf de vaststelling terugbrengen naar hun oorspronkelijke bijenstand. In het geval dat het terugzenden van de kolonies onmogelijk is, gaat het Agentschap over tot monstername en de nodige onderzoeken. Indien het klinisch of laboratoriumonderzoek de aanwezigheid van vuilbroed bevestigt, beveelt het Agentschap de vernietiging van de aangetaste kolonies zonder vergoeding voor de imker. »
Art. 2. In artikel 13, § 1, laatste lid, van hetzelfde besluit wordt de zin « De honing mag onder geen enkele vorm teruggegeven worden aan de <bijen> » vervangen als volgt : « De honing of de was mogen onder geen enkele vorm teruggegeven worden aan de <bijen> ».
Art. 3. Artikel 16, § 2, van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :
« § 2. In geval van inbreuk op de bepalingen van dit besluit en/of van het koninklijk besluit van 16 januari 2006 tot vaststelling van de nadere regels van de erkenningen, toelatingen en voorafgaande registraties afgeleverd door het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen, verliest de imker elk recht op de vergoeding bedoeld in § 1.
De verdelging en de ontsmetting gebeuren in de aanwezigheid van de assistent voor de bijenteelt ».
Art. 4. De Minister bevoegd voor de Veiligheid van de Voedselketen is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, op 27 januari 2009.
ALBERT
Van Koningswege :
De Minister van Landbouw,
Mevr. S. LARUELLE


FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU EN FEDERAAL AGENTSCHAP VOOR DE VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN
7 MAART 2007. - Koninklijk besluit betreffende de bestrijding van de besmettelijke ziekten van de bijen


ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de dierengezondheidswet van 24 maart 1987, inzonderheid op hoofdstuk III, artikel 17, gewijzigd door de wetten van 23 december 2005 en 20 juli 2006, artikel 29, gewijzigd door het koninklijk besluit van 22 februari 2001;
Gelet op de wet van 4
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Naam op kast

Bericht door Bart de Coo »

Mike,

Onthou: de aandacht van een mens is doorgaans niet langer de lengte van een sonnet (= dichtvorm van 14 regels).

[:(]

Groet,


Bart
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten