darrenraat in 11-ramers

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

darrenraat in 11-ramers

Bericht door Kees Overeem » zo 07 mar 2010, 13:15

Al eerder heb ik mijn ervaringen gemeld met het volledig overgaan op 11 ramen in spaarkasten.
(alleen in de broedkamers, in de HK's heb ik nog 10 ramen)
Een flink probleem is het feit dat de bijen geen ruimte hebben voor de breedte van darrenraat en als ze dat toch proberen dan verpesten ze de werksterraat in de twee naastgelegen ramen.
Soms probeer ik dat op te lossen door in een HK een paar darrenkunstraten te geven.
Zou het geen idee zijn om de producent van afstandstrips te vragen om een strip met 3,5 mm voor werksterraat en 1 ( de tweede van de kant?) ruimte met extra breedte voor darrenraat? Je zou dan uitkomen op weer 10 ramen en als er nog breedte overblijft zou die aan de beide zijkanten goed uitkomen.
Ik weet alleen niet hoeveel kosten of moeite het maken van een stansmal is?
Graag een reactie van imkers met ervaring met 11 raams.

Kees Overeem

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: darrenraat in 11-ramers

Bericht door LWPisa » ma 08 mar 2010, 09:04

Kees,

Mischien moet je pure bouwramen geven naast het bestaande/al eerder uitgebouwde broednest? En voor lief nemen dat er 1 of 2 darren/spekraten onstaan aan de buitenkant. Mijn bijen zitten allemaal op 35 mm (11 ramen) en bouwen zeg 30% darrenraat in het darrenseizoen, de raten waaieren wat uit maar hinder heb ik er niet van omdat ze toch naast elkaar passen en de bijenruimte volgen.

L

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: darrenraat in 11-ramers

Bericht door Bok » ma 08 mar 2010, 09:55

Kees,

Een reactie van een beginnend imker. Waarom ga je op dergelijke manier experimenteren. Er zijn zoveel soorten kasten en zoveel mogelijkheden om ramen in te hangen.
Wat ik geleerd heb en ook heel logisch klinkt is dat de onderlinge afstand tussen de ramen heel exact is. Dit geef je zelf al aan.

groet,

Peter

agoede
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 15:40
Locatie: landsmeer
Contacteer:

Re: darrenraat in 11-ramers

Bericht door agoede » di 09 mar 2010, 09:46

Mijn BK's zijn allemaal 11 raams. Ik los het op door een HK raampje zonder oortjes onder een BK raam te hangen met een tierap en hier de darrenraat in te hangen. Tegen de tijd dat ik darrenraat hang staan ze op 2 BK's en laat ik ze onderin gewoon tijdelijk weg om ruimte te krijgen. Het HK raampje knip ik er later gewoon weer af

arnold

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten