bijenvolk overzetten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
roger
Berichten:4
Lid geworden op:zo 07 mar 2010, 12:08
Locatie:Belgie
Contacteer:
bijenvolk overzetten

Bericht door roger » za 13 mar 2010, 22:09

weet iemand hoe je het best een bijenvolk vanuit een volgebouwde bijenkorf kunt overzetten naar een kast ?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: bijenvolk overzetten

Bericht door Bart de Coo » za 13 mar 2010, 23:12

Oei, ingewikkelde klus, volgens mij. Maar we hebben hier op de vereniging een imker die het bijna ieder jaar doet, al weet ik niet zo goed waarom hij de bijen niet meteen in een kast stopt. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar ik heb hem wel eens uitgebreid uitgehoord.

Eerst voorziet hij broedkamerraampjes van elastiekjes. Twee per raam is genoeg. Vervolgens trekt hij de spijlen uit de korf. Dan haalt hij met het korfmes de raten er een voor een uit. Met een gekarteld mes worden de raten bijgesneden, zodat ze mooi in een raampje passen. De elastiekjes zorgen ervoor dat ze niet omvallen.

Maar ja, ik heb het nog nooit gedaan, zei ik. Dus als ik dit zo schrijf, dan zie ik allemaal beren op de weg, want wat doe je met al die bijen die in de kop van de korf gaan zitten? En hoe voorkom je een kliederboel? Je moet immers dwars door de honing heen snijden.

Kun je de korf niet bovenop een broedkamer zetten met een plank ertussen? In die plank zit natuurlijk een groot gat. Hang in de broedkamer alvast wat uitgebouwde raampjes. Wachten, wachten, wachten. Zodra de broedkamer veel broed heeft, moer zoeken in de broedkamer. Als het niet lukt, volgende keer beter, net zo lang tot je zeker weet dat ze in de broedkamer zit. Moerrooster ertussen, korf terugzetten. Kunstzwerm maken, korf gewoon laten staan. Doppen breken, korf gewoon laten staan. Zodra de jonge moer aan de leg is, korf eraf halen. Langdurig en geduldig trommelen, trommelen, trommelen, totdat de korf praktisch bijenleeg is. Oogsten.


Groet,


Bart

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: bijenvolk overzetten

Bericht door Bok » zo 14 mar 2010, 12:13

Zomaar een gedachte. Hiervoor moet je wel de koningin vinden.

Je neemt een plank die precies op de kast past en zaagt hier een gat in. Je zet de koningin in de kast (met uitgebouwde raten) met wat bijen. Op de kast een koninginnenrooster en hierop de plank met gat. Daarop zet je de korf. Als alles in de korf is uitgelopen neem je de korf weg.
Waarschijnlijk zullen er in de korf wel doppen gezet worden.

groet,

Peter

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijenvolk overzetten

Bericht door pieter1 » zo 14 mar 2010, 17:35

Bok schreef:
Zomaar een gedachte. Hiervoor moet je wel de koningin vinden.

Je neemt een plank die precies op de kast past en zaagt hier een gat in. Je zet de koningin in de kast (met uitgebouwde raten) met wat bijen. Op de kast een koninginnenrooster en hierop de plank met gat. Daarop zet je de korf. Als alles in de korf is uitgelopen neem je de korf weg.
Waarschijnlijk zullen er in de korf wel doppen gezet worden.

groet,

Peter


De koningin opzoeken in een korf zal moeilijk gaan. De rest van de methode werkt prima. In de loop van het seizoen zal het volk steeds verder naar beneden de kast in gaan. Op het moment dat je broed in de kast hebt plaats je een rooster. Het volk behandelt de rest van het seizoen de korf als honingkamer. Kun je ook nog raathoning winnen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten