Bijenkar in de boomgaard

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
mui1
Bijenkar in de boomgaard

Bericht door mui1 » zo 18 apr 2010, 21:31

Na veel kijken, passen en meten is het nu toch gelukt.

Afbeelding

Al mijn 22 dadantkasten staan in mijn rijdende bijenstal in de boomgaard en het is de bedoeling dat ik hier verder mee blijf reizen.
Er kunnen uiteindelijk 28 volken in dadantkasten in op 1 broedbak en 3 honingbakken.
Zowel ik als de fruitteler waren erg tevreden. Vroeger stonden de kasten 2 aan 2 door de hele boomgaard en nu midden in de boomgaard geconcentreerd.
In elke uithoek en op elke kersenboom waren de bijen dit mooie weekend aktief en de verse nektar was al volop aanwezig.
Zie voor meer info mijn site http://www.imkerijthaagje.nl

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Bijenkar in de boomgaard

Bericht door Dirk C » ma 19 apr 2010, 12:54

Zeer mooi maar niet zo goed natuurlijk!
Om een goede bestuiving te krijgen moet je, zoals je vroeger blijkbaar deed, je volken uitzetten.
Een goede spreiding van de volken in de te bestuiven gewassen geeft een veel beter resultaat wat betreft bestuiving. De bijen zullen toch voornamelijk foerageren in de buurt van de kasten, vooral als het weer wat minder is.

met vriendelijke groet,
Dirk

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Bijenkar in de boomgaard

Bericht door Robbert » ma 19 apr 2010, 14:49

Volgens mij maakt het niet zo uit waar je de volken neerzet. Het is gebleken dat zelfs volken midden in een veld massaal naar het paardenbloemenveld ernaast foerageren. Dus kar met volken in het midden of niet, de volken moeten hun zinnen zetten op de boompjes waar het ons om gaat en dat hebben wij als Imker helaas niet in de hand.

Zijn in veel boomgaarden de paden niet te smal voor de kar? Ik vind het overigens een gave kar! In en uitladen is er niet meer bij.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Bijenkar in de boomgaard

Bericht door AndreasH » ma 19 apr 2010, 15:10

Is 22 volken bij elkaar niet 'n beetje veel?? Ik heb een keer gelezen dat je toch echt niet meer dan 10 kasten bij elkaar zou moeten zetten. Nu heb je immers 22 bijenvolken die allemaal op dezelfde 8,4 vierkante km aan het vliegen zijn (klopt die berekening btw? #960; r² )

mui1

Re: Bijenkar in de boomgaard

Bericht door mui1 » ma 19 apr 2010, 21:59

Beste Imkercollega's

De bijen staan midden in de boomgaard met 5 ha kersen en deze boomgaard is ongeveer 700 meter lang en 700 meter breed.
Na 350 meter vliegen de bijen al bij de buren.
Afgelopen dagen vlogen op alle kersenbomen bijen en geen hogere concentratie bijen bij de eerste bomen. De Fruitteler is erg tevreden en ik natuurlijk ook gezien de werkbesparing, tijdens het brengen en tijdens het werken in de kasten.
28 kasten op één plek is bij goede dracht geen probleem. In Canada zag ik altijd 32 kasten per lokatie van een imker met 1800 volken (dus op 60 lokaties) en in Hongarije heeft met zulke bijenwagens met vaak tussen de 40 en 80 volken per wagen.
Het voordeel is dat ook een korte dracht even benut kan worden want zelfs na één of twee weken kunnen de bijen weer op de thuisplek gereden worden zonder te vervliegen wanneer de kar op de zelfde plek komt te staan.
Dus mee eens dat een fruitteler graag de kasten verspreid wil zien over de hele boomgaard, maar ik heb dit na 40 jaar sjouwen vaak genoeg gedaan en spaar nu mijn rug en mijn collega's die willen helpen. De Fruitteler is blij dat hij op deze manier nog aan bijen kan komen en hoort in heel de boomgaard gezoem.

ACE
Berichten:46
Lid geworden op:zo 21 mar 2010, 01:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenkar in de boomgaard

Bericht door ACE » ma 19 apr 2010, 22:27

Ziet er allemaal keurig uit, toch een paar vraagjes:

- vind je het nodig/is het nodig, om met zoveel volken tegelijk op pad te gaan?

- Heb je een thuislokatie waar ze allemaal goed aan hun trekken komen?

- Waarom heb je per volk maar 1 broedbak i.p.v. 2 zoals je meestal ziet ?

- Hoeveel keer per jaar zet je de kast op lokatie om je volken te laten bestuiven?

- Ik hoor vaak dat het vlieggat het beste tussen oost en zuid kan zitten( dan nog beter OZO dan ZO) dat gaat op deze manier zeker met de helft van de volken niet lukken lijkt mij, merk je verschil tussen de volken of in de kasten?

groeten,

Ronald

mui1

Re: Bijenkar in de boomgaard

Bericht door mui1 » ma 19 apr 2010, 23:04

Toch even een reactie:
Dit reizen deed ik ook al maar dan allemaal apart laden en lossen en soms zelfs 3 keer rijden om alles op lokatie te krijgen.
Een broedbak is in 12 raams dadantkasten ruim voldoende met verder maximaal 3 honingkamers.
De richting ZZO is inderdaad ideaal en nu zal ik de wagen met de rijrichting noord-zuid moeten plaatsen om in de morgen de ene helft en in de middag de andere helft zonlicht te geven.
Mijn thuislokatie is op een boerderij met ruimte en dracht genoeg in voor en najaar en verder reis ik naar 4 tot 5 lokaties per jaar.

Wilfred

smile
Berichten:109
Lid geworden op:do 13 okt 2005, 15:13
Locatie:Middelburg
Contacteer:

Re: Bijenkar in de boomgaard

Bericht door smile » vr 23 apr 2010, 14:03

Prachtige oplossing, het ziet er heel mooi uit! maar hoe staat het met het werken in zoon kar? Gaat dat een beetje vlot? het lijkt me dat er maar heel weinig werkruimte is....

Als je eens in de buurt van Arnhem, Breda of Middelburg staat ;) Zou ik graag eens komen kijken!

mui1

Re: Bijenkar in de boomgaard

Bericht door mui1 » za 24 apr 2010, 20:01

Beste Smile

Ik word zelf steeds enthousiaster over het werken in de kasten.
Het werkt super, zonder bijen om je heen en alles gaat heel soepel. De kasten schuif ik 40 cm naar binnen en kan alles bewerken. Voor de bovenste kasten heb ik een bok in de midden waar ik zo ook opschuif en sta ernaast op een verhoging om erin te werken.
Het fijnste is dat je zonder kap kunt werken omdat alle bijen zich buiten of naar buiten begeven. Het is aan alle kanten een aanrader vind ik. Je kunt half juni in Epe komen kijken als ze op de linde staan. Op mijn website staat ook een plaatje van het achteraanzicht met de werkruimte op http://www.imkerijthaagje.nl
Trouwens bedankt voor alle leuke reacties.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten