Golz kasten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Rene K
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie: Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: Golz kasten

Bericht door Rene K » do 28 apr 2011, 21:57

Ik heb er in gebruik, sinds kort, zal er eens wat foto's van maken en hier plaatsen.
Het zijn 20 raams kasten schweizer mass. De honingkamer is in 2en gemaakt zodat de raampjes niet zo groot zijn dit i.v.m. slingeren.
Als je maten wilt e.d. hoor ik het wel.

Rene

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Golz kasten

Bericht door pieter1 » do 28 apr 2011, 22:14

Ik zou ook wel wat meer willen weten van deze kasten. Tevens zou ik er graag een willen kopen om uit te proberen. Weet iemand waar deze kast wordt verkocht?

Inmiddels gevonden: http://www.lonnemann-geraetebau.de/golz.html

Ze worden zeker niet in Nederland verkocht?

Rene K
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie: Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: Golz kasten

Bericht door Rene K » do 28 apr 2011, 22:22

Volgens mij worden ze in NL niet verkocht Lonneman in D verkoopt ze in ieder geval in alle soorten en maten.

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Golz kasten

Bericht door Leo van der Heijden » za 07 mei 2011, 00:28

Rene K schreeft het volgende
Ik heb er in gebruik, sinds kort, zal er eens wat foto's van maken en hier plaatsen.
Rene is het al gelukt om foto's te maken en hier neer te zetten? Wat zijn jouw ervaringen met deze kast?

Groet Leo.
Met viendelijke groet,
Leo.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Golz kasten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 07 mei 2011, 00:44

Het voordeel hiervan is dat ze eerst de bovenste raam vol maken, en ook mooi verzegelen, voordat ze echt werk maken van de onderste. Los maken en je kunt dan mooi alleen rijpe honing slingeren, daarna weer aan elkaar en terug hangen.

Je heb eerst in het begin van het jaar een 10 of 11 ramer, met broed, als ze de laatste raam als honingraam gebruiken dan hangen we de gedeelde ramen er bij. Wat inhoud dat ze ook een combiraam vol maken met honing, maar dat mogen ze houden, alleen de gedeelderamen worden geslingerd. Een koninginnen rooster is dan ook niet nodig, de combiraam met honing, werkt als zodanig. Je oost dan wel wat minder honing, maar hoef geen bakken te tillen.

Dit systeem snap ik niet helemaal. Hoe zit het precies??? Als het broedraam gevuld is, wordt het honingkamerraam eraan gekoppeld waar de bijen dan in kunnen broeden? Als het broedkamerraam gevuld is met honing dan kan het worden geslingerd? Waar laat je dan het honingkamer raam (met broed) dat geen oren heeft?

Ter zijde: ik imker ook met combiramen (1 kast). Combiramen kunnen mij niet bekoren. Te groot, te log, te kwetsbaar, krom trekken (door de draden); te lange afstand van de zij- en onderlatten. Maw teveel gedoe. Geef mij maar het ouderwetse simplex raampje.
JP

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Golz kasten

Bericht door jossmits » za 07 mei 2011, 08:02

JP
Geef mij maar latten (in warre) De bijen vinden ramen ook niks; Ook al hou je je aan de bijenruimte ze proberen ze toch vast te kitten.

Jos

Rene K
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie: Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: Golz kasten

Bericht door Rene K » za 07 mei 2011, 10:26

Leo van der Heijden schreef:Rene K schreeft het volgende
Ik heb er in gebruik, sinds kort, zal er eens wat foto's van maken en hier plaatsen.
Rene is het al gelukt om foto's te maken en hier neer te zetten? Wat zijn jouw ervaringen met deze kast?

Groet Leo.
Nog niet, zal dit weekeinde eens wat fotos maken.

Rene

Rene K
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie: Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: Golz kasten

Bericht door Rene K » za 07 mei 2011, 12:19

Hier wat duitse links die veel informatie bevatten: http://www.landlive.de/communities/5/boards/ en http://www.imkerforum.de/forum.php
Even op deze fora zoeken en je vind veel info over Golz kasten (zoeken op Golz beute).
Wel in het duits!

Rene

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Golz kasten

Bericht door semar » zo 08 mei 2011, 11:26

Jelte Pieter Dijkstra schreef:


Ter zijde: ik imker ook met combiramen (1 kast). Combiramen kunnen mij niet bekoren. Te groot, te log, te kwetsbaar, krom trekken (door de draden); te lange afstand van de zij- en onderlatten. Maw teveel gedoe. Geef mij maar het ouderwetse simplex raampje.
als je wilt expimeteren met grotere raamen, raad ik je dadant us aan.
1 broedkamer, de raamen zijn niet alleen grooter de latten zijn ook robuster dan het simplexraampje.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Golz kasten

Bericht door pieter1 » wo 18 mei 2011, 14:40

Hallo Semar,

Ik zie ook voordelen in het imkeren met grotere ramen, ik neem aan dat u imkert met Dadant?
Een tweetal praktische problemen lijken mij de zwermverhindering en de raatvernieuwing hoe pakt u dat aan?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten