Golz kasten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Domblondje
Berichten:26
Lid geworden op:di 26 mei 2009, 16:25
Contacteer:
Golz kasten

Bericht door Domblondje » za 15 mei 2010, 21:32

Beste imkers,

Bij het zoeken naar de term 'Golz kast' zie ik dat het een aantal jaar geleden is dat hierover voor het laatst geschreven is. Vanwege mijn slechte rug zoek ik een alternatief voor het tillen van de zware honing/broedkamers en wellicht zou een Golz kast hiervoor uitkomst bieden (ik ben niet van plan met de kasten te gaan reizen).
- Zijn er nog steeds imkers die met Golz kasten imkeren en zijn ze hier nog steeds zo positief over?
- Als men ermee gestopt is, wat is hier dan de reden voor geweest?
- Zijn de kasten in Nederland te koop? (Duitsland: Lonnemann)
- Zijn er bouwtekeningen van de kast?
- Hoe komt men aan de juiste maat raampjes en kunstraat?

Groeten,
Yvonne

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Golz kasten

Bericht door Bart de Coo » za 15 mei 2010, 22:08

Met rugklachten zou je ook de lattenkast/ top bar hive kunnen overwegen. Verder zou je een kast kunnen bouwen met twintig raampjes achter elkaar in warmbouw. Ik geloof dat ze die kast in Duitsland 'Bremer Beute' noemen.

Groet,

Bart

hubert
Berichten:24
Lid geworden op:za 29 nov 2008, 20:23
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Golz kasten

Bericht door hubert » zo 23 mei 2010, 19:19

Aansluitend op dit onderwerp vraag ik mij af wat eigenlijk de nadelen zijn van een Golz-kast of ander type zonder 'verdiepingen' die je bij elke controle er weer af moet pakken. Met het oog op rugsparend werken en ook voor degenen die de kast nog zullen gebruiken tegen de tijd dat ze al wat 'ouder' worden zou dit toch een heel goed alternatief moeten zijn?

Groeten,

Hubert.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Golz kasten

Bericht door Bart de Coo » zo 23 mei 2010, 22:23

Tsja, ik zit hier een beetje met mijn mond vol tanden. Waarom in de hoogte als het ook prima in de lengte kan? Dan hoef je niet te tillen!

Een groot voordeel van stapelsystemen is wellicht de vervoerbaarheid: ze nemen minder ruimte in en ze zijn hanteerbaarder dan immense langwerpige kisten. Verder kun je de kast zo groot of zo klein maken als je maar wilt, door het systeem van verschillende kamers in verschillende aantallen. Een horizontale kast met bijvoorbeeld 20 raampjes achter elkaar in warmbouw, kun je natuurlijk wel verkleinen met een sluitblok, maar de loze ruimte erachter zul je toch moeten meesjouwen als je gaat reizen.

Voor mensen die daarentegen niet willen of kunnen of hoeven te reizen zijn horizontale systemen volgens mij superieur inderdaad.


Groet,

Bart

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Golz kasten

Bericht door martin b » zo 23 mei 2010, 23:04

Het grootste nadeel dat ze niet zo makelijk te verplaatsen zijn, hoewel je een spaarkast die vol zit met bijen en honing, ook niet graag alleen optil. Maar ook daar zijn tegenwoordig karretjes voor te koop, of zelf te maken.

Afgezien andere nadelen, heeft het ook nog een andere voordeel, je heb minder kastdelen nodig. Alleen 1 kast en klaar, anders 2 broedbakken en 2 honingbakken, wat op elkaar een hoge toren is.
Op internet een keer gezien, 2 reien met glozkasten boven elkaar, de onderst kon door railsysteem naar achtere gehaald worden, om er in te werken.

Voor mijn dochter heb ik 2 simie golzkasten gemaakt, ze is (nog) niet sterk genoeg om de bakken er af te halen.
17 raams combi maat in warmbouw, de broed ramen zijn dan combi maar voor de honingramen hebben we dat zo opgelost.

Afbeelding

Het voordeel hiervan is dat ze eerst de bovenste raam vol maken, en ook mooi verzegelen, voordat ze echt werk maken van de onderste. Los maken en je kunt dan mooi alleen rijpe honing slingeren, daarna weer aan elkaar en terug hangen.

Je heb eerst in het begin van het jaar een 10 of 11 ramer, met broed, als ze de laatste raam als honingraam gebruiken dan hangen we de gedeelde ramen er bij. Wat inhoud dat ze ook een combiraam vol maken met honing, maar dat mogen ze houden, alleen de gedeelderamen worden geslingerd. Een koninginnen rooster is dan ook niet nodig, de combiraam met honing, werkt als zodanig. Je oost dan wel wat minder honing, maar hoef geen bakken te tillen.



martin

hubert
Berichten:24
Lid geworden op:za 29 nov 2008, 20:23
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Golz kasten

Bericht door hubert » do 27 mei 2010, 22:06

Dank voor uw antwoorden. Ik begrijp dat een lagere honingoogst niet echt een probleem is. Reizen doe ik toch niet, dus dat is ook geen probleem en voor de rest zie ik alleen maar voordelen. Ik ga in de vakantie maar eens bouwen aan een soort Golz-kast, maar dan in Dadant-formaat. De voortgang en resultaten zal ik hier publiceren.

Groeten,

Hubert.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Golz kasten

Bericht door Bart de Coo » do 27 mei 2010, 23:56

Hubert,

Neem royaal de tijd. Ik zal tegen de tijd dat je eens wat plaatjes laat zien van het eindresultaat met mijn neus tegen het beeldscherm zitten.

Ik heb zelf van de winter drie lattenkasten gebouwd. Twee ervan worden inmiddels bevolkt door knapen van voorzwermen. Ik heb ze nog niet gevoerd en dat doe ik voorlopig ook niet. Dracht zat. Ik ben dus voorzichtig mijn eerste ervaringen aan het opdoen met horizontale kasten. Ik vind het heerlijk. Je kunt namelijk rustig je volkje bewonderen zonder de bijen te storen. Geweldig.

Neem de tijd. Maak er een kunstwerk van. Je gaat toch niet reizen, begrijp ik, dus dan moet je ook een beetje investeren in de aanblik van de kasten, niet waar?


Groet,


Bart de Coo

Domblondje
Berichten:26
Lid geworden op:di 26 mei 2009, 16:25
Contacteer:

Re: Golz kasten

Bericht door Domblondje » zo 20 jun 2010, 09:36

Ik ben benieuwd naar de voortgang van de bouw van de Golz kast in spaarkast en/of dadantformaat. Is hier al wat nieuws te melden?

Groet,

Yvonne

hubert
Berichten:24
Lid geworden op:za 29 nov 2008, 20:23
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Golz kasten

Bericht door hubert » ma 21 jun 2010, 21:53

Nee, er is nog geen nieuws van het front. Moet nog tijdje wachten op mijn vakantie. Denk half augustus te beginnen. Of ik de kast daarna dit jaar nog vol krijg weet ik niet.

Zou namelijk nog nieuw volkje moeten opzetten, dat ik dan in die kast kan doen. Maar ik vindt het al vrij laat in het jaar om daar nu nog aan te beginnen.

Ik laat wel iets weten en zien. Of ik succesvol kan werken met die kast zien we in elk geval pas volgend jaar.

Groeten,

Hubert

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Golz kasten

Bericht door Leo van der Heijden » do 28 apr 2011, 19:11

Beste Hubert en andere horizontale kast liefhebbers,

Is er al nieuws van dit front? Ook ik speel met het idee om een kast te maken ter grote van drie broedbakken naast elkaar. Graag verneem ik de voor en tegens, De mislukkigen en de geslaagde ideenen van anderen zodat ik niet zelf het wiel hoef uit te vinden.
Ik ben benieuwd wat er inmiddels al ik gemaakt.

Groet Leo.
Met viendelijke groet,
Leo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten