EWK helemaal leeg

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:
EWK helemaal leeg

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 25 mei 2010, 10:20

Ik had uit een volk 4 jonge moeren gehaald en deze in 4 EWK's gedaan.
Afgelopen vrijdag 21-5 was het de 9e dag na het vullen van de EWK's. Ik dacht ik zal eens kijken of het allemaal goed gaat. Ze staan in een bevruchtingskast waar 4 EWK's in passen in de tuin.
Alle kastjes zaten ongeveer even vol dus het zag er goed uit. Zie ik in twee kastjes al eitjes zitten. Voor mijn gevoel wat vlug maar met het mooie weer van de afgelopen tijd moet het kunnen.
Zondag de 11e dag was het heel mooi weer en zit ik in de tuin. Ineens wordt er volop gevlogen bij de EWK's en ik denk aan een bruidsvlucht van een van de moeren.
Tot mijn verbazing verhuist het hele zaakje boven in een struik. Ik heb ze met tak en al in een korfje gedaan en koel weggezet.
Eén van de EWK's was op twee darren en een bij na helemaal leeg gevlogen. De raat was helemaal uitgebouwd en volgelegd met eitjes.
Kan het zijn dat het volkje het kastje gewoon te klein vond en op zoek ging naar een grotere behuizing en daarbij alle eitjes aan hun lot overlaten?
Ik heb dit nameleijk nog nooit eerdere meegemaakt. Doe meestal wel na 14 dagen de EWK op de stand dat de moer er niet meer uit kan, maar zo snel als nu had ik dit niet verwacht. (Alsof bijen zich iets van mijn verwachtingen aan zouden trekken)
Iemand hier een verklaring voor.

Jaap

ps. Ik had deze koninginnen op EWK's gezet van wege de goede ontwikkeling in het voorjaar en ze waren ook nog eens aardig voor het baasje. Ik had ze niet geselecteerd op zwermtraagheid :D

BBBeez
Berichten:120
Lid geworden op:di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds:2007
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica (beebreed)
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: EWK helemaal leeg

Bericht door BBBeez » di 25 mei 2010, 14:48

Misschien kwamen de bijen waarmee de EWK's zijn bevolkt uit een volk dat al in zwermstemming was. Er zaten dus darren in. Voorzover ik weet creeëren darren onrust in een klein bevruchtingsvolkje. Je kunt ze er beter met een moerrooster uit zeven terwijl je tegelijkertijd de oudere bijen laat afvliegen.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: EWK helemaal leeg

Bericht door A.A. Staals » di 25 mei 2010, 17:48

Hongerzwermpje?

ad staals

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: EWK helemaal leeg

Bericht door joselito » wo 26 mei 2010, 08:20

Dat heb ik ook ooit meegemaakt. Het is enkel bij EWK kastjes dat dit zo snel gebeurd. Daarom dat je zodra je eitjes ziet, het plaatje op de kleine stand moet zetten.
Ik had het ook nagelaten en weg waren ze. Het is wel frustrerend [:)]. Dan ben je zo ver dat je leggende koninginnen hebt dan dan verlies je ze op die manier.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: EWK helemaal leeg

Bericht door Jaap van Assenbergh » wo 26 mei 2010, 09:26

Hoi Ad,

Een hongerzwerpje was het zeker niet. De EWK zat nog voor 2/3 vol met suikerdeeg en ze hadden een mooi randje voer in de raat.

Ik denk dat het gewoon even te goed ging. Ik heb haar in een Apidea gedaan met een stuk raat uit de EWK en twee lege raampjes. Gisteren even gekeken en alles is weer vol gelegd.
Dit weekend zal ik er toch wat mee aan moeten en haar ergens invoeren. De andere drie overigens ook want die hebben ook geen ruimte meer.

Jaap

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 44 gasten