Honing in Duitsland verkopen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
vsterring
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 21:02
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): BF
Locatie: Nederland
Contacteer:

Honing in Duitsland verkopen

Bericht door vsterring » zo 13 jun 2010, 21:29

Beste collegae,
Ik wil graag met de kerstdagen in Duitsland honing verkopen op een van de kleine kerstmarkten daar. Nu heb ik begrepen dat de voedings- en warenauthoriteit in duitsland je verplicht een registratienummer te voeren. Dit registratie nummer moet op het etiket van je potje homning zichtbaar zijn. Dit nummer is je registratie als imker. Nu twee vragen: klopt bovenstaande en hoe kom je als buitenlander aan zo'n registratie zonder je speciaal lid moet worden van een imker vereniging?
alvast bedankt voor jullie adviezen.
Vincent

Job van Praagh
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: Honing in Duitsland verkopen

Bericht door Job van Praagh » wo 16 jun 2010, 12:43

Beste vsterring,

we zitten in de europese unie, dus gelden er in NL en in D dezelfde regels. Op etiket naam, adres, kompleet met NL en uiteraard houdbaar tot..., en/ of partij-indicatie, zodat een terugvervolgen mogelijk wordt.

Tot op heden is inderdaad de registratie van imkers/honingproducenten in NL nog niet gebeurd. Dat je je registratienummer op je honingetiket zou moeten hebben is volgens mij een sprookje.

Zie bij twijfel ook http://www.deutscherimkerbund.de/phpwcm ... _Honig.pdf
en
http://www.deutscherimkerbund.de/phpwcm ... rdnung.pdf

Bij het aldaar lezen moet je er aan denken, dat de DIB zijn leden een eigen etiket/merk ter beschikking stelt.

Of er problemen met BTW te verwachten zijn, weet ik niet.

Dat je zeker op een markt, waar ook andere imkers honing verkopen willen niet met open armen ontvangen wordt, moet je ook weten en eventueel "in koop nemen"

succes,

JOB

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Honing in Duitsland verkopen

Bericht door macwlem » wo 16 jun 2010, 14:14

Misschien mis ik iets, maar ik zie vooralsnog geen enkel probleem waarom je niet gewoon je honing zou kunnen verkopen zolang je maar niet DIB glazen gaat afvullen met je eigen honing want dan heb je wel een probleem.

Ik neem echter aan dat je gewoon NL honing gaat verkopen voorzien van een etiket met daarop alle wettelijke informatie.

Betreffende dat nummer is het antwoord eenvoudig: dat krijg je niet! Ook niet door lid te worden van een Duitse vereniging.

vsterring
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 21:02
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): BF
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honing in Duitsland verkopen

Bericht door vsterring » do 24 jun 2010, 20:07

Heren, dank voor de inlichtingen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 41 gasten