Moer per post.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Moer per post.

Bericht door Oude Essink » zo 22 jul 2001, 21:01

Woensdag kwamen zij aan: twee moeren per post! Dat zit zo: ik heb een aantal inheemse bijenvolken waar ik goed mee overweg kan en waar ik nooit iets bijzonders mee doe. Honing win ik vooral van F1 Carnica's; daartoe houd ik steeds een of twee rasmoeren aan die ik doorgaans uit Schiermonnikoog betrek. Op de nodige variatie
bedacht, haal ik er soms een van elders.
Met mijn laatste Schiermoer loopt het op zijn end en zo benaderde ik in Mei Henri Renson (België). Hij levert voortreffelijke KI moeren, Carnica's van diverse komaf. Vanwege het slechte voorjaar kon hij nu pas leveren begin juli.
De eerste keer dat ik bij hem bestelde, nu jaren geleden, postte hij de moeren op een donderdag ochtend; vanaf die vrijdag zat ik bij de brievenbus; met de dag nerveuzer, de belgische posterijen vervloekend die ze het weekend in stock hadden gehouden ("ach meneerke, zo'n pakske kan wel wachten hé!"); dinsdag kwamen zij aan, in goede conditie, ikzelf gesloopt. Deze keer zou Henri ze op maandagochtend posten; hetgeen is gebeurt, want woensdag kwamen zij aan.
Hier is de enveloppe:
http://members5.clubphoto.com/hennie375 ... icon45.jpg
(in mijn album links op de foto klikken en hij is vergroot goed leesbaar)
Nu aan de slag: de eerste aflegger was snel zonder problemen klaar; de tweede aflegger haalde ik uit het Schiervolk; de moer goed gemerkt zou ik vanzelf wel tegenkomen; zij mag absoluut niet in de aflegger terecht komen! Mooi niet dus! Aflegger nagekeken: niets gelukkig; moedervolk nagekeken: geen moer! moedervolk door het moerrooster gejaagd: niets; Wel eitjes! Aflegger door moerrooster leverde hare majesteit ook niet op.
Mij restte nog één test: Op de voerinlaat van de dekplank (aflegger) legde ik een roostertje (zie de foto); daarop het moerhuisje met de moer van Renson (begeleidende bijen eruit uiteraard). Mijn overweging was: Als,Als er een moer in de aflegger zit, komt deze zeker binnen een uur naar de dekplank om de niewe moer te begroeten. Na een uur waren tegen het rooster aan bijen vredig de nieuwkomer aan het besnuffelen en een moer zat er niet tussen. Op de gebruikelijke manier heb ik vervolgens Renson ingevoerd en alles wijst erop, dat dit is goedgegaan.
En het moedervolk? Ik neem aan een stille moerswisseling; Zo'n jonge moer kan nog wel eens door het m.r. gaan of opvliegen en zich naderhand weer bij het volk melden als alles rustig is.
Ik heb een vraag: Wie weet een minder bewerkelijke manier om aan een veilige aflegger te komen als de moer niet gevonden wordt in het moedervolk?
hennie oes

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moer per post.

Bericht door Hans van der Post. » ma 23 jul 2001, 21:14

Hans van der Post
Deelnemer # 17
verstuurd 23-07-2001 00:15
--------------------------------------------------------------------------------
Hennie en andere meelezers.
Je weet dat bij het bijenhouden niet alles makkelijk is en als het gaat om een moer in te voeren is dit net zoiets als een orgaan transplanteren. Het past niet! Dus zal je de een aantal stappen moeten ondernemen.
Wat ik de laatste jaren met sukses doe is het volgende;
Ik zoek de moer ( jij kon hem niet vinden) op, zet deze terzijde vervolgens sla ik vier a vijf goed bezette ramen in een korf af. De korf doek ik op. Sprenkel wat suikerwater door de doek (oud gordijn) 100 cc. om maar iets te noemen.
Dit laat ik drie a vier uur in de schaduw staan, gaan verschrikkelijk te keer (als er een moer in zit dus niet) Hou je er het moerhuisje met moer er bij wordt het gonzen een octaaf lager (goed teken) nu moet je zien dat je het moerhuisje in de korf krijgt!
Je prepareert dit van tevoren d.w.z. je neemt een stuk raampjes draad dit rijg je vanuit de kop van de korf naar de buitenkant zodat je het moerhuisje met moer naar boven kunt trekken. Ahum dit is moeilijk in tekst weer te geven.
Dit geheel laat je minstens vier uur staan als het goed is wordt er rond het moerhuisje een tros gevormd.
Voor dat het donker wordt sla je de korf af in een kast met'¦. dit is erg belangrijk.. vier ramen met maar een strook kunstraat van hooguit 7 cm.!!!!!
Waarom 7 cm. Hele lappen kunstraat geeft een scheiding tussen de bijen onderling. Zeker met een "transplantatie"
Bij 7 cm kunstraat gedragen de bijen zich (en zullen dat ook doen) als een zwerm, een tros vormen, is belangrijk dit geeft/en is een goed kontakt onderling (uitwisseling koninnestof) de moer zit nog in het huisje maar met het huisvesten van de "zwerm" prop je ook een grote prop suikerdeeg in het huisje. Dit leg je op de ramen sluit de kast en verklein het vlieggat tot twee cm.!! O, ja zet een voerbak op!!! De volgende avond voeren! Hoeveel? Een jampot! Dit de eerste week lang.
Na tien dagen eens kijken. Vind je speeldoppen op de kunstraat/uitgebouwde raat dan alert zijn kijk over een week nog eens dan kunnen er open doppen zijn breek deze weg! Kijk na 8 dagen nog eens als er weer doppen zijn aangezet weer breken. Het kan zijn dat de "sleutel" (koninginnen stof) niet past bij de bijen. Als er eigen bijen (nieuwe moer) zijn uitgelopen zal dit niet meer gebeuren.
Het voordeel van zo'n schudzwerm is dat ik bijen van alle leeftijden heb.
Ik moet wel zeggen dat ik met twee bijenstanden werk dus ik haal bijen van de ene stand en zet deze op de andere.
Hopelijk heb je hier wat aan gehad,
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten