afzwavelen van volken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

afzwavelen van volken

Bericht door Frans vanTongeren » wo 22 aug 2001, 13:48

AFZWAVELEN VAN VOLKEN

Tringg ..,

'˜Met Van Tongeren'.
-'˜Bent u de imker, die alles van bijen weet? Kunt u mij raadgeven en wat vraagt u daarvoor per minuut?' -
'˜Ha, ha, druk de stopwatch maar vast in. Over de prijs worden wij het wel eens'.
-'˜Ja Frans, met Gerrit. Zeg..die volken van mij hè, die wil ik opruimen'. -
'˜Zo'¦!'
-'˜Ja, twee van de drie zijn echt waardeloos. Daar wil ik van af.' -
'˜Eh., Gerrit .., je weet toch dat bijen beschermd zijn. Die mag je niet zomaar vernietigen!'
- '˜Frans, die van mij zijn zó slecht..Dat kun je geen bijen meer noemen!' -
'˜Oké, dan moet je maar met zwavelkartonnetjes aan de gang. Maar dan moet er voor jou wel een truc worden bedacht, want jouw longen kunnen er, geloof ik, niet tegen'.
Even denken..
Ik heb zwavelstripjes in mijn winkeltje en zo'n strip zou je met ijzerdraad aan een stok kunnen binden. Dan steek jij (of Annie) hem aan en houdt hem onder de gaasbodem van de bijenkast. Eerst hoor je die arme bijen huilen en dan..treedt er doodse stilte in'.
- 'Frans, het goede volk staat tussen de twee slechte volken. Ik zal daar de vliegplank maar van dicht doen en ook de bodemschuif sluiten, vind je ook niet!' -
*
Tringg...

'Met Van Tongeren.'
- 'Frans, met Gerrit. ., tjonge tjonge wat gingen ze te keer.
Ik heb een steek opgelopen en Annie wel vijf. Ze is gewoon onherkenbaar!
Je weet dat ik last van mijn longen heb en daarom heeft Annie een bamboestok met
het zwavelkarton onder de kasten gehouden. Dat ging wel goed.
Nou ja goed.., ik kreeg een druppel zwavel op mijn hand en dat brandt aardig door.'-
'Maar Gerrit, die twee volkjes van jou zijn toch overleden! Van wie krijg je die steken dan?'
- 'Van het goede volk. Na het zwavelen heb ik hun vliegplank opengezet en ze vlogen als een speer naar buiten..Helemaal wild waren ze. Ik liep een steek op en kwam Annie verderop tegen. Ze had haar mooie, lange haar met shampoo gewassen en de bijen vlogen daar direct op af en begonnen met steken. Kwaad ..dat ze werd. Niet te kort!!
'Gerrit' , zei ze , 'de volgende die ik afzwavel.., ben jij!'
*
Tringg...

'Met Van Tongeren'
- 'Ja Frans, met Gerrit. De bijen liggen dood op de bodemplank.' -
'Die zou ik maar begraven Gerrit, want ze gaan ruiken naar rotte vis.'
- 'Ik wou het anders doen, Frans, ik leg ze op de mierenhoop, van die grote bosmieren weet je wel. Die ruimen hen wel op. -
'Hadden die slechte volkjes nog voer in de ramen zitten?'
- 'Ja zeker wel. Morgen zal ik dat ene volk tracteren . Met schatten van hun overleden buren'-
'Arme Gerrit, stuur je nog overlijdensberichtenn rond.' -
'Frans, zet het maar op INTERNET.' -
---
- 'O, ja. Met hoeveel belminuten heb ik je opgehouden.' -
'Twee.'
(als u dit stukje leest)
- 'Ik tracteer je wel op een paar mooie bijenplanten.' -
'Hoeft niet, maar.. evengoed bedankt!'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 32 gasten