Netten over Bijenkasten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Netten over Bijenkasten

Bericht door Frans vanTongeren » do 25 jan 2001, 00:13

NETTEN over BIJENKASTEN


Fred B. vertelde mij, tijdens het onderbinden van zijn schaatsen, dat hij in '93, in de 'warme' maand januari met gedurende vijftien dagen een temperatuur van tien graden of hoger, een mezen-invasie
bij zijn bijenkasten had waargenomen. De bijen werden door het mooie weer naar buiten gelokt en werden een prooi van die mezen.
Fred heeft toen aardbeien-netten voor de vliegopeningen gehangen en de mezen zijn toen, mopperend en scheldend, verder getrokken.

Fr.
*

Henk van der Scheer schreef..:

- Mijn bijen zijn al jaren gewend/verslaafd aan netten. Ik moet namelijk ieder najaar, vlak voor de vorst invalt, een aardbeiennet als een soort tent over mijn stand met kasten draperen. Nee, niet vanwege mezen. Die zitten ook wel bij mijn kasten, maar de schade daarvan is peanuts vergeleken bij wat spechten vermogen te doen. Na drie jaar op rij grote gaten in mijn kasten te hebben gehakt, was ik dat gehak beu. Al dat gehak heeft me toen ook nog twee volken gekost. Alle bijen lagen dood op de bodem van de kast, grote gaten in de zijwand van de betreffende kasten en ook nog gaten in de kantramen! Al weer een jaar of zes hang ik nu die netten over mijn kasten.
In de afgelopen jaren is namelijk de populatie groene spechten in mijn omgeving (Goes) behoorlijk toegenomen. Ze broeden zelfs in de boomgaard van het ziekenhuis waar ik mijn kasten heb staan.
Vorige winter trof ik in het net voor het eerst een dode groene specht aan.
Was natuurlijk "op jacht" naar mijn bijen en had zich toen in het net verstrikt en vervolgens zich zelf gewurgd. Doodzonde inderdaad, maar je moet wat.
Je moet de groe(n)ten van Hak hebben, heeft voor mij nu een heel speciale betekenis. -

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten