Kijkje onder de Dekplank.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Peter_vandermolen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 25 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Kijkje onder de Dekplank.

Bericht door Peter_vandermolen » ma 16 apr 2001, 14:28

Peter_vandermolen
Deelnemer # 26
verstuurd 16-04-2001 22:37
--------------------------------------------------------------------------------
Beste Minne,
even een paar antwoorden op je reactie:
* Ten eerste heeft nog geen van de deelnemers negatieve ervaringen gehad met het "vroeg" in de volken kijken. Je neemt de kans op een mooie dag, als de temperatuur goed omhooggeschoten is. No problemo.

* Ten tweede is deze inspectie deel van de bedrijfsmethode "Renson" waarover je veel meer kunt lezen elders op het forum. Het gebeurt dus met een reden!

*Vertel eens wat meer over jouw non-invasieve methode!

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Kijkje onder de Dekplank.

Bericht door Minne Bonnema. » ma 16 apr 2001, 14:31

FWat een weertje is het,geen aangename temperaturen voor mens en dier,helemaal niet voor onze bijen. Tot mijn verbazing lees ik dat er reeds imkers op de enkele mooie dag die we hebben gehad onder de dekplank of kleedje van hun bijenvolken hebben gekeken hoe de volken er voor stonden. Dat is toch niet nodig,het schaadt de volken alleen maar,ze hebben zo’n mooi dagje hard nodig om wat aan de voorjaar’s ontwikkeling te doen.Wil men weten hoe het er voor staat dan is het waarnemen, wat er op de vliegplank gebeurd en het controleren van de varroalade voldoende om aan de weet te komen hoe het met het volk is gesteld. Wanneer er dan echt een mooi weer periode komt kan men direct controle en werkzaamheden utvoeren, ja ik weet het we moeten dit voorjaar wat geduld hebben maar het loont de moeite deze op te brengen, onnodig gerommel in de volken komt deze helemaal niet ten goede.
Wachtend op beter weer net als U, Minne. Eko bijker

Bijgewerkt door - hans van der Post op 26/08/2001 14:27:31

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kijkje onder de Dekplank.

Bericht door Minne Bonnema. » di 17 apr 2001, 14:29

Minne
Deelnemer # 129
verstuurd 17-04-2001 21:48
--------------------------------------------------------------------------------
Peter en Forumers,
Een bericht twee keer op het scherm is niet nodig,excuus voor het vorig bericht,&'

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Kijkje onder de Dekplank.

Bericht door Romée van der Zee » di 17 apr 2001, 14:31

Romée van der Zee
Deelnemer # 2
verstuurd 17-04-2001 22:47
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Minne en Peter,
Toen ik net als Minne in het prettige Noorden (tussen de wei- en bouwlanden) woonde, had ik bij mijn schoonouders in Vinkeveen ook 2 volken staan. Daardoor kon ik goed vergelijken. Thuis kwam de dracht, b.v. de wilg, ongeveer 2 weken later op gang. Het tijdstip waarop je voor het eerst in de bijenvolken kijkt, kan dus wel wat verschillen. Bovendien is de natuur steeds vroeger. Ik luister op zondagochtend altijd naar "Vroege Vogels". Daar worden eerste waarnemingen van dieren en planten gemeld. Het is opvallend, dat die de afgelopen jaren steeds vroeger zijn. Het zou eerder vreemd zijn als onze bijen een ander patroon zouden volgen.
Op zich ben ik net als Minne geen voorstander van vroeg in de bijen kijken, en al helemaal niet stimuleren.
Daarmee kom ik op de derde reden, dat ik er dit jaar vroeg bij was. Ik volg de "Rensonimkers", de laatste tijd van nabij, al ga ik zelf anders met bijen om. Het komt op mij over als een poging om Carnica's te dwingen wat "Nederlandse" bijen uitzichzelf doen, n.l. een beperkt broednest onderhouden, waardoor meer energie gestoken kan worden in het binnenhalen van een dracht.
Een van de kenmerken van Renson is het stimuleren door het openkrabben van voer vroeg in het jaar. Dat laatste spreekt mij helemaal niet aan. Begin april kreeg ik van Bob een mailtje dat hij in zijn bijen gekeken had, en hij schreef hoe groot het broednest in enkele volken inmiddels was. Ik kon mij niet meer bedwingen, en op een warme dag keek ik in een paar volken die bij mij thuis staan. Nu, dat viel niet tegen. Zeer behoorlijke broednesten.
Ik schrijf dit om mijzelf te straffen. Want volgens mijn eigen zienswijze had ik helemaal niet blij moeten zijn over grote broednesten. Waarom is groter beter?
Het zit er blijkbaar diep in.
Romée

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten