Bodems onder bijenkasten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bodems onder bijenkasten

Bericht door Ed Pieterse » zo 02 sep 2001, 17:02

Beste mensen,

We zijn weer tegen het eind van het bijenseizoen en iedereen is natuurlijk al druk aan het invoeren.
Graag wil ik nog een tip geven aan diegenen, die nog niet ervaren zijn.

De varroalade, die in de bodem van de kast is verwerkt moet er rond half september onderuit om zo veel mogelijk ventilatie te geven in het vochtige en koude gedeelte van het jaar dat herfst en winter heet. Dat voorkomt vochtaanslag op de wanden van de kast en dus ook schimmelvorming. Niet alleen de wanden van de kast, maar ook schimmel op de raten zal minder voorkomen.

Ik zet de lades er weer onder op 1 februari, maar je kunt het ook een paar weken later doen. Dan begint het broednest weer en dan kan het wat warmer worden in de kast tot half september dan.

Ed Pieterse
http://www.mamamoer.nl

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bodems onder bijenkasten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 02 sep 2001, 23:04

Hallo Ed en anderen,

Toch ben ik nog niet genoeg overtuigd. Ik weet dat ik eigenwijs ben en soms niet snel te overtuigen ben. Maar een goed afgesloten(dichte)kast, die dus ongevoelig is voor regenwater, met een ruime vliegspleet, die vooral droog, droog en nog eens droog moet staan. Een goede tip voor in de winter is om er ruime golfplaten of iets dergelijks op te leggen. Dat deze platen een meter oversteken is geen probleem, hoe meer hoe beter. Je hebt dan ook geen last van sneeuw dat weerspiegelt in de de kast, zodat bijen naar buiten komen. Of wat minder is regen dat de voorkant en soms de de bodem van de kast nat maakt. En als de wind maar vat heeft dan droogt een kast weer snel!
Wat tevens heel belangrijk is dat de ramen goed bezet zijn met bijen! Dus veel bijen in een verhoudingsgewijs niet te grote omgeving. Je hebt dan een even goede uitwintering als met een gaasbodem. Misschien wel beter!

J.P.

Peter_vandermolen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 25 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Bodems onder bijenkasten

Bericht door Peter_vandermolen » ma 03 sep 2001, 00:14

Ik ben het met Ed eens dat het weglaten van de varroalade een betere ventilatie tot gevolg heeft. Uiteraard moeten zoals Jelte aangeeft je kasten zo droog mogelijk staan, maar ventilatie door de gaasbodem heen werkt wel goed.
Ik heb dit jaar de varroaladen alleen gebruikt bij het inwinteren: dan kan ik kijken hoe goed mijn mierenzuur werkt en een indruk krijgen van de besmettingsgraad, Dat kan je uiteraard in de zomer ook af en toe eens een week doen, om het aantal gevallen varroas te tellen. Over het algemeen is de lade niet nodig en verminderd het de kans op ongedierte en wasmot in de verzamelde wasmul, pollen, lichaamsdelen etc.

groeten

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bodems onder bijenkasten

Bericht door Ed Pieterse » ma 03 sep 2001, 09:50

Beste allemaal,

Bij mij thuis heb ik 6 kasten in een bijenstal staan, lekker droog en beschut.
Daarnaast heb ik 20 kasten naast de bijenstal in de tuin verspreid staan. De kasten buiten doen het vaak beter als die in de bijenstal, maar dat zijn vaak F1's (behalve nu).
Maar verschil in beschimmelde raat kan ik niet erg constateren. Het gaat overigens niet over regen, die regelrecht op de kast staat, maar om vochtige lucht, die alleen met warmte verwijderd kan worden.
De Segeberger-kasten die ik heb, hebben er veel minder last van, want er is geen condens op de wanden, bovendien gebruikt het volk door de ideale isolatie veel minder voer in de winter. De voorjaarsontwikkeling is beter, maar in de rest van het jaar kan ik geen verschil in ontwikkeling merken. Ik heb nu 14 Segeberger-kasten en 12 Simplex-kasten.
Ik ben het er mee eens dat goed bezette raten minder last hebben, maar ik overwinter altijd op twee broedkamers, dus een iets kleiner volk zal het niet helemaal bezetten.
Daar staat tegenover dat ik oude raat altijd in de onderste BK aan de zijkanten zet. Die raten komen in het voorjaar dan eventueel in aanmerking voor vervanging. Dan gaat een deel van het voer uit de bovenbak op die plaats en zet ik uitgebouwde raat naast het broednest. De moer kan direct het broednest groter maken. Dan een pak Nectapol erop en het volk explodeert dan met broedaanzet.

Ed Pieterse
http://www.mamamoer.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten