Invoeren, op watvoor wijze? (chatonderwerp)

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Invoeren, op watvoor wijze? (chatonderwerp)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 02 okt 2001, 22:23

Invoeren, op wat voor wijze?

We weten inmiddels dat F v. T. de vreemde manier er op na houdt om al roerende onder etenstijd de suiker op te lossen. (Hij kan dus zo nooit met mes en vork eten. Wat onbeleefd zeg! Dan nodigt hij mij ook nog eens een keer uit om mee te komen eten terwijl hij dus niet eens met'¦ En dan moet ik zeker mee helpen roeren! Mag ik bedanken voor je aanbod Frans?).
Het kan ook anders. Van Harm heb ik via de chat vernomen dat hij zijn grote wasketel gebruikt voor de maak van een suikeroplossing. Hierin gooit hij 10 liter water + 20 liter suiker. Deze suiker is eigenlijk veegsuiker, wat afvalsuiker is bij de verpakking van suiker(zakjes).
In deze afvalsuiker zitten minuscule stukjes papier. Grof papier vangt Harm er via een zeef al uit! Maar kleinere stukjes papier als de suikerkorrel zelf is natuurlijk lastig om te zeven. Nadat de suiker is opgelost in de wasketel gaat de suikeroplossing opnieuw door de zeef en wordt de laatste resten papier eruit gefilterd. Een consequentie is wel dat de suikeroplossing een hoeveelheid inkt kan bevatten. Maar zijn bijen hebben er nog nooit last van gehad. Dus of dit is een te kleine hoeveelheid of het is niet schadelijk!
Wat een werk zult u/je misschien zeggen. Mar als u Harm zijn aantal volken bekijkt, kan ik zelf het heel goed voorstellen om het op deze manier te doen! Harm heeft het dubbele aantal volken wat ik heb. En als je zoals ik al boven de tien volken zit, wordt het invoeren van de volken met invert suiker best wel duur.
Zelf heb ik daarom ongeveer de helft aan volken (iets minder) met invertsuiker ingevoerd. Dit tevens zoals Harm in een verhouding van 2:1. Ik laat het even aan de kook komen. Harm laat het niet koken, want dit duurt te lang naar zijn mening. Ik maak de suikeroplossing in een gewone kookpan op een inductiefornuis en ik doe dit alleen als mijn moeder aan het werk is. U/je kunt wel raden waarom'¦.
Wat ik de laatste jaren heb dat is dat de suiker in de oplossing neerslaat. Volgens Harm is dit een normaal verschijnsel bij de opgeloste suiker. Je kunt het voorkomen door kleinere hoeveelheden aan te maken en dit in een keer de bijen te geven. Dit klopt ook wel, want ik maak ineens een grote hoeveelheid en dit staat dan een langere tijd! Zowel in de jerrycan als in de voerbakken hoopt zich een laagje vaste suiker op!
Je kunt ook, zoals mijn buurman doet, het via een 1: 1 suikeroplossing geven. Het slaat dan minder gauw neer. Je moet dan misschien wel eerder beginnen met voeren! Ik voer dus fiftyfifty, eigen gemaakte suikeroplossing - invertsuiker. Om twee redenen. Ten eerste om de hoeveelheid werk om oplossingen te maken en ten tweede om dat al mijn volken invertsuiker te verschaffen duur(der) is. Mijn buurman lost ook zijn eigen suiker op(goedkoop bemachtigd). Tevens uit financieel oogpunt bekeken!
Via het bovenstaande en op het forum staande voorbeeld van Frans v. T. en via het van de chat afkomstige voorbeeld van Harm, mijn buurman en ik blijkt het dus dat er imkers zijn die geen of niet alleen invertsuiker gebruiken, maar hun eigen suikeroplossing maken. Doe(t) u/jij dat ook? Mijn vraag is dan hoe dan? En wat zijn de redenen? De chat heeft alvast een voorzetje gegeven!

J.P.

:D



Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 02/10/2001 22:35:29

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Invoeren, op watvoor wijze? (chatonderwerp)

Bericht door Oude Essink » wo 03 okt 2001, 11:26

Hallo Jelte Pieter,
Ik ben een oude rot en niet met de computer grootgebracht; vandaar, dat je mij bij het chatten (nog) mist; een homepage opzetten van waaruit ik in aangepast
formaat plaatjes naar het forum kan overbrengen, zonder telkens op een hokje met kruisje te stuiten, kost mij al hoofdbrekens genoeg; als dat allemaal vlot gaat verlopen kom ik misschien aan schatten toe; heb meer geduld dan ik!
Even een reactie op je suikerverhaal: suiker/water 1:1 zou ik bij het wintervoeren niet doen; indikken kost veel energie (en dus winterbijenpotentieel) en levert veel vocht op, op een moment dat het drooghouden van de woning problematisch kan zijn.
: suiker/water 2:1 kost veel roerwerk
met risico van neerslaan van de suiker (hulpmiddelen: verwarmen en niet meer dan in één beurt toe te dienen is); daar komt bij, dat kristalsuiker samengesteld is en door de bijen moet omgezet naar (meer) enkelvoudige suikers
(kost energie en tijd). Gebruik van invertsuiker wist alle bezwaren weg!
Toen ik met weinig volken werkte ploeterde ik ook met de kristalsuiker en gebruikte gewoon de pollepel. Door de neergeslagen suiker werden de potjes alsmaar kleiner. (gebeurt met de broedcellen ook en is dus de bijen niet vreemd).
Sins ik minder tijd en meer volken kreeg (15 jaar geleden) gebruikte ik invertsuiker en dat is een verademing voor de winterwerkzaamheden van mijn bijen en mijzelf. Thans heb ik weer minder bijen maar keer niet meer naar de kristalsuiker terug. Een voorval uit die kristalsuikertijd: De Aldi in Duitsland was stukken goedkoper; eens kwam ik met mijn karretje bij de kassa met 15 pakken waarin ieder 10 pakjes van een kilo; de knorrige juffrouw sloeg
15 pakjes van een kilo aan; ik was zo netjes haar daarop opmerkzaam te maken; zij knorde terug, dat ze zelf wel kon tellen; zahlen sie bitte, ich hab noch zu tun; dat deed ik dus maar. Invertsuiker is duurder, dat is wel zeker; maar voor alle last die het je uitspaart is dat verschil toch eigenlijk peanuts.
Jouw buurman die geen invert gebruikt omdathij zoveel volken heeft, begrijp ik niet.Hij is aan een kosten/baten analyse toe. De goekoopste (goed verzorgde) pot Miel de Montagne van 500 gr. die ik vorige maand in Frankrijk tegen kwam kostte 26 Franse Fr. ofwel 3,95 Euro. Iets minder dan fl.9,- dus.
Wat hadden wij ook alweer voorgesteld?
hennie oes

Afbeelding

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Invoeren, op watvoor wijze? (chatonderwerp)

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 03 okt 2001, 21:49

Beste Jelte Pieter,

Heb mijn bijen nooit iets anders dan zelfopgeloste suiker gevoerd en kan je verzekeren: daar komen ze prima de winter mee uit! Ben het met je eens dat invertsuiker duur is, maar de bijen schijnen het met minimale inzet in de raat op te kunnen slaan.

Waarom ik dan toch kies voor kristalsuiker? Kan dat al naar gelang de hoeveelheid die de bijen nodig hebben in de winkel kopen. Ga altijd wel eerst even langs enkele verschillende winkels, de prijs per kg kan enorm verschillen, dit jaar bij AH f 1,98/kg en bij de Aldi f 1,75/kg, dat scheelt!
In sommige jaren wordt er door de bijen in september nog zoveel nectar binnengebracht dat ik slechts een kilo of 5 per volk behoef te voeren. En in andere jaren '“ zoals dit jaar met zijn natte en koude september '“ zit er al een kilo of 12 in de volken (en ben nog bezig, maar gelukkig, bijna klaar).
Wat zal ik dan met die jerrycans van 14 liter invertsuiker, die slechts 10 kg (of zo) vaste stof bevatten en die je op voorhand moet kopen? Blijven er van die containers over, dan staan ze maar een geheel jaar in de weg. En in een slecht najaar en winter geef je je bijen door klakkeloos 1 jerrycan te voeren, te weinig voer mee.

Kristalsuiker moet voor de inwintering altijd 1:2 opgelost worden. Een oplossing van 1:1 gebruik je voor drijfvoeren, d.w.z. als je de broedaanzet van een volk(je) wilt stimuleren.
Met dat koken van je heb ik geen ervaring, mijn voormalige bijenteeltleraar vertelde altijd dat de suikersiroop in de raat dan weer vrij snel tot kristalvorming over gaat. Of dit waar is weet ik niet, zoals gezegd, heb daar geen ervaring mee.
Zelf gebruik ik een heel grote emmer en giet daar eerst heet water in. Dan gaan de pakken suiker erbij. Voor het roeren gebruik ik een klopboormachine en de honingroerder, maar in plaats van een honingroerder kan je ongetwijfeld ook een verfmenger gebruiken. Plaats de emmer met suiker op een plaats waar je vaak langs loopt en dan gaat iedere keer even de boormachine aan. Gaat prima, ook in grotere hoeveelheden! Heb dit jaar 20 volken ingewinterd.
Wel altijd roeren tot alle kristallen (of bijna alle) zijn opgelost. En laat de zaak even bezinken voordat je het mengsel in het vat overgooit om mee te nemen naar je bijen.

mvrgr,
Els

Han Geltink
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 21 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Invoeren, op watvoor wijze? (chatonderwerp)

Bericht door Han Geltink » do 04 okt 2001, 14:13

jaren heb ik mijn suiker gesmolten in een oude weckketel. Deze ketel had ik voor dit doel gekocht op een oude rommelmarkt en ik heb er, geloof ik, indertijd f. 5.- voor betaald. De ketel was nog helemaal compleet met deksel en "weckrek" er in. Dat is zo'n stellage waar je de gevulde weckpotten in plaatste om na de kookperiode potten uit te halen waarvan de inhoud jarenlang goed kan blijven.

Het suikersmelten vereiste de nodige aandacht. Tijdens mijn beginnerscursus leerde ik het volgende:je roert vrijwel permanent tijdens het kookproces. Als je de suiker (lang) laat koken slaat de suiker op de bodem neer en vormt een harde suikerkoek. Als je dit wilt voorkomen dan je moet letten op het volgende: vlak voor de suiker het kookpunt nadert wordt de troebele water-suiker massa gedurende een paar seconden geheel helder. Dit is niet te missen als je net als Frans van T. voortdurend het proces op zeer korte afstand zeer geconcentreerd volgt. Op het moment dat de (bijna) kokende massa helder, doorzichtig wordt draai je het gas uit of zet de weckketel van de warmtebron af. De suiker slaat niet meer neer, niet in de weckketel en ook niet in het voerbakje.

Han Geltink





Edited by - Els Kleijnendorst on 04/10/2001 22:22:20

Harm van de Pas
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Angeren

Re: Invoeren, op watvoor wijze? (chatonderwerp)

Bericht door Harm van de Pas » do 04 okt 2001, 19:40

Even een reactie op het begrip "invert" suiker. Als gewone suiker opgelost wordt en deze wordt gedurende het oplossen een klein half uur verhit bij 80 a 90 graden ontstaat ook invert suiker. De sacharose valt uiteen. Het verschil tussen invert suiker die je koop en de invert suiker die je zelf maak is de bron. De eerste wordt meestal van mais gemaakt en de tweede heeft als herkomst de suikerbiet. Ik voer dus ook "invert" suiker.

Bij het maken van invert suiker gebruik ik de verhouding 2:1. Dit is een keuze gebaseerd op ervaring. Deze oplossing heeft een suikerpercentage van 67%. Om dit in te dikken is niet veel energie nodig. Daarnaast is het redelijk snel te maken.

Alleen het oplossen van suiker blijft natuurlijk geklieder en daar heb je van gekochte invertsuiker geen last van.

Waar kies je voor?

Harm

Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Invoeren, op watvoor wijze? (chatonderwerp)

Bericht door Kees Overeem » do 04 okt 2001, 21:53

Harm, zo simpel is het echt niet om invertsuiker te krijgen! Wat je vergeet te noemen is dat er als katalysator tijdens het koken nog een sterk zuur, meestal melkzuur, toegevoegd moet worden. Fabrieksmatig worden er enzymen op de suiker losgelaten die voor de omzetting van meervoudige in enkelvoudige suikers zorgen.

Jullie problemen met oplossen en neerslaan van suiker begrijp ik niet.
Zelfs met koud kraanwater is de 3:2 oplossing te maken, en ben ervan overtuigd dat die niet 'neerslaat'of kristalliseerd in de raat.
Hennie, wat noem je peanuts? Als ik invertsuiker moest kopen was ik snel failliet, misschien ook omdat ik me niet toeleg op een hoge honingopbrengst.
Bij mijn aantal volken ( 2x Els) voel ik me zelfs genoodzaakt om elk jaar uit te zien naar 'gelegenheidspartijen' . Over een heel jaar reken ik 25 kg per volk.
Om niet te lang te hoeven roeren gebruik ik warm water uit de boiler en maak in een groot vat 60 liter siroop 3:2 in een keer aan en roer met een (verlengde) stucadoorsroerder op de boormachine. Onder het verhoogde vat is een grote kraan gemonteerd om de jerrycans te vullen.
Uit ervaring deze tip: pas op met veegsuiker uit een bakkerij o.i.d., zelfs geringe hoeveelheden zetmeel (uit de bloem) zijn dodelijk voor de bijen.

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Invoeren, op watvoor wijze? (chatonderwerp)

Bericht door J A Verwijmeren » vr 05 okt 2001, 20:31

Ik heb nog maar zeer kort een aantal bijenvolken, 10 stuks die ik dit najaar heb ingewinterd. Ik denk maar zo je kan altijd nog wat leren van andere mensen of in dit geval imkers. Het voeren wat ik doe is 16 kg per volk om de winter door te komen. De suiker haal ik hier in ons dorp Bavel bij de Primarkt voor fl 1,70 per kg. Wel de gehele voorraad ineens aangeschaft 170 kg.
Dat smelten van de suiker doe ik met water uit de boyler, s'morgens dat is het water op zijn best (nacht tarief)en lekker warm.
Op 1 kg. suiker 0,6 liter water ander wordt het mengsel te dun en moeten de bijen naar mijn mening te hard werken.
Het roeren gaat met de accuboormachine, en zie hier in 7 min. 20 kg suiker opgesmolten omdat ik maar twee kg suiker per keer voerper volk, dan duurt het wat langer en gaat de koningin ook wat langer door met het zaaien van broed.
Er zijn imkers die zeggen 16 kg is te veel maar in het voorjaar haal ik het teveel aan suiker er uit voor de veger die ik als het kan half Mei maak.
Als er soms wat op aan te merken is dan verneem ik dat maar al te graag.

Vriendelijke groet J A Verwijmeren

johan de jager
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Invoeren, op watvoor wijze? (chatonderwerp)

Bericht door johan de jager » wo 10 okt 2001, 22:10

mijn manier van invoeren,
ik gebruik al jaren beesweet van "de werkbij" en bevalt mij prima, voordeel is je kunt tot laat in het najaar invoeren, bijen moeten minder vocht verdampen,geen geknoei met suikersmelters mixers e.d.
ik zet achter iedere kast een jerrycan 14 kg. als ik later twijfel over de hoeveelheid dan geef ik sommige kasten gewoon wat extra, en opgeslagen suiker in de raat is niet weg, mijn idee is beter in het voorjaar een raam suiker ergens bijhangen dan rommelen met suikerwater in voerbakken.
m.vr.gr johan de jager

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten