Renson en Segebergerkasten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Bob de Graaf
Berichten: 36
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Renson en Segebergerkasten

Bericht door Bob de Graaf » do 14 mar 2002, 17:14

Bedrijfsmethode: Renson - werken met Segeberger kasten.

Hallo Rensonners of die het willen worden,

Voor hen die met Segeberger kasten werken is het werken met Renson iets anders. Ze beschikken immers over 11 ramen.
Hier in het zuiden hebben ze er het volgende op bedacht:

Zet je kast op warmbouw
Zet de koningin op 6 ramen achterin de kast en sluit ze op met een zelfgefabriceerd raamwerkje waarin een moerrooster is verwerkt. Boven en onder uiteraard ook een rooster plaatsen.

De K zit nu mooi achter in de kast opgesloten en deze ramen zijn snel gecontroleerd.

Zo krijgt ze wel iets meer dan 30.000 cellen tot haar beschikking maar dat is te verwaarlozen.

De bijen dragen de nectar nu direct naar de bovenkamer en verwerken de nectar tot honing. Ze hoeven dus niet meer langs de Koningin. Zij zit lekker achter in de kast K te wezen:-)

Op deze manier werkt Renson zelf ook. Alleen zijn deze kasten wat langer.

Succes

groetjes van Beebob de Graaf

PS Volgende week dinsdag vertel ik het verhaal nog eens voor de club van Horst in 't Zoemhukske'

Wie interesse heeft komt maar langs.

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Renson en Segebergerkasten

Bericht door Peter Bal » do 14 mar 2002, 20:46

Bob,
ik las in een oud verhaal (volgens mij van de zoemlijst) dat tussen honingkamer en "Rensonbak" (de zes a zeven ramen) een dichte plaat moet komen. Dit om te voorkomen dat de bijen de honing in de "Rensonbak" gaan opslaan.
Heb jij daar al eens van gehoord cq wat zijn je ervaringen daarmee?

groeten
Peter

Peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten