Uitvliegmogelijkheid voor darren uit de rensonbak

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Uitvliegmogelijkheid voor darren uit de rensonbak

Bericht door Peter Bal » do 14 mar 2002, 20:54

Bedrijfsmethode: Renson.

Afgelopen dinsdag is door Bob de Graaf op een vakkundige manier uitleg gegeven over "Renson".
Voor imkers die op een wat technische manier willen imkeren (een en ander willen bijsturen) lijkt dit een goede methode.
Het enige probleem dat naar voren komt is dat de darren niet uit de Rensonkamer kunnen. De moer is immers opgesloten op 30.000 cellen.
Nu vroeg ik mij af wat het effect zou zijn als vanuit de rensonkamer een kleine opening naar buiten gemaakt zou worden.
Gaan de bijen dat toch snel als tweede vlieggat gebruiken?
Ik denk dat de moer wel blijft zitten, zolang een en ander niet in zwermstemming is.

Ook zou er een glazen buisje zijn dat bedoeld is als darrenuitlaat.
Iemand ooit van gehoord.

Een oplossing hiervoor zou wel fijn zijn want "verstopte roosters door dooie darren" dat lijkt me niks. En ik heb intussen ook wel het gevoel dat darren gewoon in een volk thuishoren.

Groeten,

Peter

e.hoebrechts
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium

Re: Uitvliegmogelijkheid voor darren uit de rensonbak

Bericht door e.hoebrechts » vr 15 mar 2002, 16:40

Beste Peter,

Het probleem van de darren is niet zo erg als jij beschrijft.Als je de moer opsluit op 30000 cellen, raad ik je zo wie zo aan om de K-kamer elke 10 dagen te kontroleren op doppen.Terwijl je dit doet, zul je merken dat er een heleboel darren hun gevangenis verlaten.
Om het probleem van de darren helemaal op te lossen, kun je inderdaad en opening in de K-kamer boren.Dit wordt dan meestal tot 16h00 afgestopt met een stukje karton of tape. Na 16h00 denkt de kast niet meer aan zwermen, en dan kan je deze opening vrijmaken, waarbij de darren er gretig gebruik van maken.
Bij mijn kasttype (Dadant) is het zo dat de koninginneroosters in een raamwerk zitten, tussen de kamers ingekneld. Dadant roosters beschikken meestal over een zgn "darrenuitlaat" in deze raamlijst, zodat je geen gaten hoeft te boren.
Als je de darrenuitlaat slechts enkele uren per dag openlaat, zijn er nauwelijks werksters die zich hierop orienteren.Je hoeft de darrenuitlaat niet elke dag open te zetten, maar bvb 2 a 3 keer per week.

Erwin

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Uitvliegmogelijkheid voor darren uit de rensonbak

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 15 mar 2002, 21:55

Hallo Peter,

ben het met je eens dat darren in een volk thuis horen. Je kan je raam met darrenbroed ook naar de onderste bak verplaatsen, dan kunnen ze er wel uit.
Je bijen zullen ongetwijfeld van het hoger gelegen vlieggat gebruik gaan maken, het zijn immers zeer slimme beestjes en met een hoger vlieggat hoeven ze minder met de nectar te sjouwen!

Een andere remedie is om een andere bodem voor je kast te timmeren, een met de vliegplank aan de zijkant (zoals door Erwin Hoebrechts voorgesteld in zijn bericht van 18 februari j.l.). Je raam darrenbroed kan, na het beleggen, voor het staande rooster geplaatst worden. Natuurlijk ook het moerrooster tussen BK 1 en 2 iets korter maken aan de voorzijde. Laat de roosters wel goed op elkaar aansluiten anders glipt de koningin er toch nog doorheen. Zelf ben ik van plan het staande en onderste moerrooster met ijzerdraad (bijv. raampjesdraad) aan elkaar te prutsen. Je hoeft immers alleen de 1e keer maar goed opletten of alles goed aansluit, daarna behoef je maanden niet meer in de onderste BK te zijn.

Ben benieuwd hoe je het gaat oplossen.

Els

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Uitvliegmogelijkheid voor darren uit de rensonbak

Bericht door Peter Bal » di 19 mar 2002, 21:07


Een andere remedie is om een andere bodem voor je kast te timmeren, een met de vliegplank aan de zijkant (zoals door Erwin Hoebrechts voorgesteld in zijn bericht van 18 februari j.l.). Je raam darrenbroed kan, na het beleggen, voor het staande rooster geplaatst worden. Natuurlijk ook het moerrooster tussen BK 1 en 2 iets korter maken aan de voorzijde. Laat de roosters wel goed op elkaar aansluiten anders glipt de koningin er toch nog doorheen. Zelf ben ik van plan het staande en onderste moerrooster met ijzerdraad (bijv. raampjesdraad) aan elkaar te prutsen. Je hoeft immers alleen de 1e keer maar goed opletten of alles goed aansluit, daarna behoef je maanden niet meer in de onderste BK te zijn.

Ben benieuwd hoe je het gaat oplossen.

Els




verstuurd door Els Kleijnendorst op 15/03/2002 om 21:55:02
Hallo Els,
ik heb gisteren een stukje geperforeerde plaat gehaald dat boven en onder perfect in de moerroosters valt. (ik heb er op de plaatsen van de brugjes in het rooster een klein stukje uitgeslepen). Een en ander past perfect.
Wel vraag ik mij af of er verschil is in het gebruiken van geperforeerde plaat (ca. 2mm perforaties) of een verticaal moerrooster. Het moerrooster is zeker meer open dan de plaat.

Bij Segeberger kasten kun je de bakken gewoon een kwart slag draaien.
Ik vraag me af wat nu het beste is. Alles in warme bouw, de onderbak in koude bouw en de tweede (en honingkamer) in warme bouw of alles in koude bouw.

Heb je enig idee??

Groeten,
Peter

Peter

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Uitvliegmogelijkheid voor darren uit de rensonbak

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 20 mar 2002, 20:51

Dag Peter,

Laat ik beginnen te zeggen dat ik op je beide vragen geen antwoord weet, kan alleen fantaseren wat ik denk dat een goede handelswijze zou kunnen zijn. Maar de bijen zelf zullen ongetwijfeld over het een en ander heel andere ideeën hebben.
Wel vraag ik mij af of er verschil is in het gebruiken van geperforeerde plaat (ca. 2mm perforaties) of een verticaal moerrooster. Het moerrooster is zeker meer open dan de plaat.
De luchtcirculatie zal aanzienlijk minder zijn met een plaat. Er komen echter ook gelijk vragen bij mij op als:
- de perforaties zijn 2 mm, maar hoeveel plaat zit er tussen de gaatjes?
- zullen de bijen deze gaatjes niet heel snel dichtkitten met propolis en was? De perforaties in de plaat die in separators worden gebruikt (gaatjes zijn daar 3 mm) kitten ze wel dicht.
- zijn de randen van de gaten volkomen glad? De bijen zullen in tegenstelling met een rooster, ook over de plaat naar de honingkamer (honingzolder) lopen. Als de randen zelfs maar iets ruw aanvoelen, zal dit beschadiging van de voetzoolplaatjes geven. En die voetzoolplaatjes zijn juist heel belangrijk bij de feromoon-overdracht.
Bij Segeberger kasten kun je de bakken gewoon een kwart slag draaien.
Ik vraag me af wat nu het beste is. Alles in warme bouw, de onderbak in koude bouw en de tweede (en honingkamer) in warme bouw of alles in koude bouw.

Koude bouw valt direct af, dat zou betekenen dat de bijen eerst naar die zijkant van de kast moeten gaan waar het verticale rooster is geplaatst. Denk dat ze dan toch door de broedruimte gaan.
Als je koude en warme bouw afwisselt veroorzaak je opstoppingen op de 'kruispunten' van de ramen. En iedere stagnatie heeft zijn weerklank op de haaldrift. (uit menselijk oogpunt gezien, wellicht is het voor de bijen helemaal geen punt).
Bij warme bouw kunnen de bijen direct via de ramen naar boven, zonder gehinderd te worden door roosters.
Het enige dat ikzelf nog kan bedenken tegen warme bouw is:
- dat je het broednest aan de achterkant van de bak plaatst en de loopruimte voorin. En juist achter het broednest wordt bij voorkeur de nectar opgeslagen. Het kan dus zijn dat het broednest hierdoor nog verder beperkt wordt. Als dat zo is zal het volk zich niet kunnen handhaven rond de 30.000 bijen en vrij snel achteruit gaan in grootte.
Maar ongetwijfeld zijn er imkers onder ons die kunnen vertellen of het bij het Rensonnen inderdaad het geval is.
- als de kast op een zeer beschutte, warme plaats staat, of wij het de bijen bij warm weer niet te moeilijk maken i.v.m. de luchtcirculatie.

Ook Edwin schreef al over dat hij de raten in warme bouw plaatst, en dat lijkt mij ook het meest voor de hand liggend als er ook nog een verticaal rooster wordt geplaatst. Maar nogmaals, het zijn zomaar een paar menselijke ideetjes. En als later blijkt dat de bijen ondanks het passeren van 2 moerroosters, toch liever door de broedruimte gaan, dan moet je maar denken: Zij weten het veel beter dan wij!

Wie kan mij vertellen of mijn bezwaren tegen de warme bouw gegrond zijn?

Met vriendelijke groet,
Els

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten